International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1
 

پيوند به صفحه اصلی

 

 

مدير پايگاه سازمان ميراث نياسر کاشان:

بهترين راه برای ماندگاری آثار تاريخی زير خاک  ماندن آن هاست

محوطه های تاريخی نياسر در زير خاک از دستبرد قاچاقچيان درامان می مانند

به اعتقاد مدير پايگاه ميراث فرهنگي نياسر كاشان، بهترين راه براي حفاظت از محوطه‌ي تاريخي اين شهرستان، زير خاك ماندن آن است تا از دست‌برد قاچاقچيان و حفاران غيرمجاز در امان بماند.

حسين راعي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با تأكيد بر اين‌كه محوطه‌ي نياسر، يك سايت باستان‌شناسي است و حتما بايد مطالعات باستان‌شناسي روي آن انجام شوند، اظهار داشت: انجام هر كاري در اين محوطه‌ي تاريخي منوط به داشتن اطلاعاتي است كه در خود محوطه وجود دارند و اكنون زير زمين هستند. بايد با كاوش باستان‌شناسي، اين اطلاعات استخراج شوند، ولي با توجه به صلاح‌ديد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و پژوهشكده‌ي باستان‌شناسي، به‌دليل مشكل اعتبار و لزوم وجود نيروي يگان حفاظت در محوطه، اكنون كاوش در اين منطقه انجام نمي‌شود.

وي بيان كرد: ما به هيچ‌وجه در اين منطقه با حفاري غيرمجاز دست به گريبان نيستيم. حتا سال گذشته، دو گروه حفار غيرمجاز را دستگير كرديم.

مدير پايگاه ميراث فرهنگي نياسر كاشان:
محوطه‌ي تاريخي نياسر در زير خاك از دست‌برد قاچاقچيان در امان مي‌ماند

او در توضيح برنامه‌هاي پيش‌بيني‌شده‌ي پايگاه نياسر براي امسال با اشاره به اين‌كه بيش‌تر برنامه‌هايي را كه تدوين شده‌اند، در موافقت‌نامه‌هاي استاني مي‌توانيم جا دهيم و از استان اعتبار بگيريم، گفت: اين برنامه‌ها شامل طرح‌هاي اجرايي در پايگاه‌اند و 350ميليون تومان اعتبار نيز براي آن‌ها پيش‌بيني شده است؛ ولي هنوز برنامه‌هاي پژوهشي پايگاه تدوين نشده‌اند.

مدير پايگاه ميراث فرهنگي نياسر كاشان مرمت 50 درصد باقي‌مانده‌ي حمام صفوي با هدف ايجاد موزه‌ي مردم‌شناسي و تكميل مرمت مدرسه‌ي عسجدي نياسر براي تبديل آن به موزه‌ي سنگ و سفال را از پروژه‌هاي پيش‌بيني‌شده اين پايگاه دانست.

راعي ادامه داد: پايگاه ميراث فرهنگي نياسر در يك برنامه‌ي پنج‌ساله با توجه به پيشرفت كارها در هر سال، اعتبار مورد نياز خود را درخواست مي‌كند. اكنون همه‌ي اعتبارات پژوهشي پايگاه صرف دو موضوع معماري مزارع نياسر و سيستم آبياري و قنات شده است كه مستندسازي، شناسايي و ثبت آن‌ها را در برنامه‌هاي پيشنهادي خود داريم.

وي با اشاره به درخواست اعتبار براي مرمت و حفاظت چهارتاقي نياسر، گفت: در محوطه‌سازي چهارتاقي با ايجاد دو پله، خيابان از چهارتاقي جدا شده است و با به‌وجود آوردن يك مسير هدايت براي بازديدكنندگان، از ورود ماشين به محوطه تا نزديكي چهارتاقي جلوگيري كرده‌ايم.

http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1323845&Lang=P

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin