International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1
 

پيوند به صفحه اصلی

 

 

بی توجهی به محيط زيست صدها هزار ماهی را کشت

مدير کل محييط زيست هرمزگان هنوز هم منکر مرگ ماهی هاست

 

صدها هزار بچه ماهي بر اثر كشند قرمز در بندرعباس کشته شدند

 

كارشناسان مي‌گويند مواد مغذي ناشي از فاضلاب‌ها و پساب‌هايي كه به اين بخش ساحلي راه مي‌يابد باعث شكوفايي جلبك‌ها شده و به پديده كشند‌قرمز دامن مي‌زند؛ پديده‌اي كه ظهور آن به معناي مرگ آبزيان و تعفن شديد است؛ وضعيت اسفباري كه ماه‌هاست ساحل‌نشينان جنوب با آن دست به گريبان هستند.

به گزارش همشهري، با آنكه تصاوير متعددي از تلفات پرشمار ماهيان در ساحل سوروي بندرعباس در دست است اما يك منبع آگاه به همشهري گفت: مهرداد كتال محسني، مديركل محيط‌زيست استان هرمزگان ديروز در جمع خبرنگاران اين موضوع را تكذيب كرده است.

گفته مي‌شود لاشه اين ماهي‌ها كه شنبه گذشته سراسر ساحل را پوشانده بود به خاطر پيشگيري از بيماري‌هاي احتمالي جمع‌آوري و پاكسازي شده است.

دكتر محمدرضا فاطمي، مدير گروه بيولوژي دريا، واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي مركز، با اشاره به اينكه پيشروي كشند قرمز در ساحل سوروي باعث مرگ و مير ماهيان شده است به خبرنگار ما گفت: فصل بهار فصل زادآوري ماهيان است.

در اين فصل بچه ماهيان از تخم بيرون آمده و براي تغذيه به سطح آب مي‌آيند. اما در بندرعباس اين ماهيان در سطح آب گرفتار مايع ژلاتيني شده‌اند كه كشند قرمز توليد مي‌كند، اين مايع با ورود به آبشش ماهيان مرگ آنها را رقم زده است.

وي در پاسخ به اين سؤال كه چگونه مي‌توان با اين پديده مرگ‌زا مقابله كرد؟ بيان كرد: متأسفانه هيچ راهي براي مقابله يا مهار كشند قرمز وجود ندارد كسي هم در اين ماجرا مقصر نيست و تا زماني كه دريا تعادل خود را باز نيابد اين پديده ادامه خواهد داشت.

هر چند كه مؤسسه تحقيقات شيلات با اجاره هواپيما و پاشيدن خاك رس در منطقه‌اي محدود توانسته است آن را كنترل كند اما به‌دليل گسترده بودن محدوده كشند قرمز اين شيوه مقرون به صرفه نيست.

فاطمي در عين حال، جلوگيري از ورود فاضلاب‌ها و پساب‌هايي كه اكنون بدون هيچ مانعي وارد آب‌هاي ساحلي مي‌شوند را در كاهش پديده كشند قرمز مؤثر دانست و افزود: در حال حاضر كشند قرمز در شمال بندرعباس و جنوب قشم بيشترين تراكم را دارد و اين همان مناطقي است كه فاضلاب‌ها و پساب‌ها بيش از مناطق ديگر وارد آب مي‌شود.

اين گزارش مي‌افزايد كه در روزهاي گذشته به‌دليل بارندگي و تلاطم دريا از ميزان كشند قرمز در مناطق ساحلي كاسته شده بود اما با افزايش گرما و سكون دريا اين پديده دوباره شدت گرفته است

 از: همشهری

فرستنده، احمد همراه کميته نجات

عکس از: خبرگزاری فارس

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin