International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1
 

پيوند به صفحه اصلی

 

 

آيا آثاری از ايران باستان در عراق کشف خواهد شد؟

کشف يک محوطه ی باستانشناسی در عراق که ممکن است راه به کشفياتی از ايران باستان داشته باشد

به گزارش   کانون پژوهش های ايران باستان CAIS در لندن منطقه ی مهمی در عراق کشف شده که از نخستين محل های زندگی مردم  آن منطقه بوده است.

در اين گزارش آمده است که: « امروز کشور صاحب ثروت نفت {عراق}، جدا از هجوم خارجی، تروريسم و جنگ های فرقه ای مذهبی دچار بدترين خشکسالی دهه های اخير شده است. که اگرچه اين امر خبر بدی برای کشاورزان است اما خبر خوبی برای باستانشناسان محسوب می شود».

به گزارش اين سايت باستانشناسی، کم شدن آب رودخانه ی فرات، سبب شده که محوطه های باستانشناسی تازه ای آشکار شود. در همين رابطه آقای رطيب الکوريیسی مدير اداره ی اشيای کهن ايالت «انبار»  می گويد که: ««همه تصور می کردند که ايالت انبار بيابانی بدون هيچگونه اهميت تاريخی است. اما اکنون کشف کرده ايم که اين ناحيه يکی از مهمترين مناطق باستانشناختی در عراق محسوب می شود. در واقع اين بخش عراق نخستين مناطق اسکان مردم بوده است»

با توجه به اين که عراق تا قبل از دوره ی عثمانی جزو سرزمين های ايران بزرگ بوده است. کشف چنين منطقه ای می تواند اين نويد را هم به همراه داشته باشد که آثار کشف نشده ای از دوران های مختلف ايران نيز در آن يافت شود. به خصوص آثاری از دوره ی ساسانيان که برای چندين سال پايتخت ايران در اين دوره در تيسفون «عراق» قرار داشته است. همانطور که منشور کورش بزرگ  نيز در عراق کشف شد.

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com

 

 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin