International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1
 

پيوند به صفحه اصلی

اثری تاريخی را به خاطر مترو اصفهان  شبانه تخريب کردند

عليرضا جعفری زند، باستانشناس:

سردر بزرگ دروازه‌ي کاخ هزارجريب در حفاري مترو در ميدان آزادي )دروازه شيراز) کشف شد؛ ولي براي اين‌ که مترو به کار خود ادامه دهد، اين اثر ارزشمند شبانه تخريب

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران در اصفهان، عليرضا جعفري‌زند که در نشستي خبري در اصفهان سخن مي‌گفت، بيان کرد: در جاي‌جاي شهر اصفهان، آثار تاريخي ارزشمندي وجود دارند که گاه قدمت آن‌ها به دوران ساساني مي‌رسد؛ ولي ساخت‌وسازهاي جديد موجب از بين رفتن بسياري از اين آثار شده‌اند. البته بسياري از اين اتفاق‌ها شبانه رخ مي‌دهند.

او با بيان اين‌که کاوش‌هاي باستان‌شناسي در شهر اصفهان بسيار ناچيز و کم‌رنگ هستند، گفت: حفاري تونل‌هاي مترو اصفهان، فرصت بسيار خوبي براي کاوش‌هاي باستان‌شناسي در اين شهر بود؛ اما از اين فرصت استفاده نکرديم و تمام شواهد خود را از چهارباغ از دست داديم.

مدرس رشته‌ي باستان‌شناسي دانشگاه علوم و تحقيقات تهران اظهار كرد: در جريان احداث تونل‌هاي مترو در شهر تاريخي رم ايتاليا، يک هيأت باستان‌شناسي تمام مدت در محل حفاري‌ها حضور داشت و آثار تاريخي را که در مسير حفاري قرار داشتند، کشف و شناسايي مي‌كرد. حتا برخي آثار کشف‌شده را در ديواره‌هاي مترو به‌شکل موزه به‌نمايش گذاشتند؛ اما حفاري‌هاي مترو در اصفهان، بدون حضور باستان‌شناسان در خيابان چهارباغ و مناطق بسيار مهم و حساس انجام شدند.

جعفري‌زند افزود: سال گذشته، سردر بزرگ دروازه‌ي کاخ هزارجريب در کارگاه حفاري مترو در ميدان آزادي (دروازه شيراز) کشف شد؛ ولي براي اين‌که مترو به کار خود ادامه دهد، اين اثر ارزشمند شبانه تخريب شد.

http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1324080&Lang=P

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin