International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1
 

پيوند به صفحه اصلی

 

 

پرونده ی سرگردان سرقت از تخت جمشيد

زماني كه سال 1387 روزهاي پاياني خود را سپري مي‌كرد و مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در تكاپوي آماده كردن امكانات لازم براي مسافران نوروزي بودند، خبري منتشر شد مبني‌ بر اين‌كه تكه‌سنگي از تخت جمشيد (پارسه) سرقت شده است؛ تخت جمشيدي كه در مقايسه با ديگر يادمان‌هاي ايران، طبعا ايمن‌ترين نوع حفاظت را بايد داشته باشد.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يكي از نكات جالب توجه در اين رخداد، فردي است كه اين تخته‌سنگ را از تخت جمشيد (پارسه) خارج كرده است. او يكي از اعضاي سفارت كره‌ي جنوبي است كه به‌دليل داشتن مصونيت سياسي، با وجود اين‌كه مسؤولان فرودگاه شيراز، قطعه‌سنگ را همراه با وسايل او پيدا كردند، بازداشت نشد.

البته اطلاعات كاملي درباره‌ي اين‌كه تاكنون به اين مسأله چگونه رسيدگي شده و آيا با فرد سارق برخوردي صورت گرفته است يا خير، در اختيار رسانه‌ها قرار نگرفته و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با وجود اين‌كه متولي اصلي حفاظت از مواريث فرهنگي كشور است، در اين‌باره اطلاع‌رساني لازم را انجام نداده و چند خبر منتشرشده نيز از سوي بخش قضايي بوده است.

در واقع، مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس با وجود اين‌كه شيء سرقت‌شده را از فرودگاه تحويل گرفته‌اند، درباره‌ي ابعاد و ويژگي‌هاي آن، محل نگهداري اثر پس از كشف، نحوه‌ي سرقت از مجموعه‌ي تخت جمشيد (پارسه) در شرايطي كه نگهبانان بايد همواره در محوطه باشند و ده‌ها پرسش ديگر هنوز هيچ اطلاعاتي را نداده‌اند. هم‌چنين ممكن است، در جريان اين سرقت به بخشي از آثار موجود در محوطه‌ آسيب وارد شده باشد، همان‌گونه كه در گذشته، افرادي با اشيايي به جان سنگ‌هاي تاريخي افتاده بودند.

درحال حاضر، طبق آخرين خبر كه باز هم از سوي دادستان شيراز منتشر شده، اعلام شده است كه وزارت امور خارجه اين قضيه را پي‌گيري مي‌كند؛ اما منابع غيررسمي مي‌گويند كه وزارت امور خارجه معتقد است، پي‌گيري اين خبر به روابط ديپلماتيك ايران و كره جنوبي آسيب مي‌زند!

نكته‌ي جالب توجه ديگري كه به آن مي‌توان اشاره كرد، اين است كه چرا و چگونه در مهم‌ترين سايت تاريخي كشور چنين سرقتي انجام شده است. هنوز فراموش نكرده‌ايم كه چندماه پيش، در جريان يك كاوش باستان‌شناسي در پاي تختگاه تخت جمشيد (پارسه) و در حدود 100 متري يگان حفاظت، سرقتي از يك گور تازه كشف‌شده رخ داد.

در آن زمان، يگان حفاظت تخت جمشيد (پارسه) پيش‌قدم شد و اعضاي گروه كاوش را به اين دليل كه كشف گور را اطلاع نداده‌اند، مقصر دانست و اين موضوع حتا به بازداشت اعضاي گروه كاوش منجر شد. البته درباره‌ي سرقت اخير، نيروهاي يگان حفاظت حاضر به گفت‌وگو نيستند تا مشخص شود، در اين اتفاق چه كسي از نظر آن‌ها متهم است؟

و اين پرسش هم‌چنان باقي مي‌ماند كه فارغ از فرافكني‌هاي مرسوم، آيا نبايد شرايط حفاظتي و امنيتي تخت جمشيد (پارسه) به‌عنوان بارزترين و مشهورترين اثر تاريخي ـ ملي ما به‌گونه‌اي باشد كه به‌آساني و به‌تكرار مورد سرقت قرار نگيرد؟!

http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1312497&Lang=P

خبرهای ديگر در همين ارتباط

·         دادستان شيراز در گفت‌وگو با ايسنا:
وزارت امور خارجه پيگير پرونده سرقت تخته سنگ از تخت جمشيد است

·         درپي اقدام به قاچاق اثري تاريخي توسط ديپلمات كره‌يي پرسيده شد:
اگر قطعه‌اي از تخت جمشيد اين‌چنين دست‌به‌دست مي‌شود، بر سر ديگر يادمان‌ها چه مي‌آيد؟

·         فعاليت حفاران غيرمجاز در 100 متري يگان حفاظت تخت جمشيد!
دزدان به نخستين گور كشف‌شده‌ي شهر پارسه دست‌برد زدند