International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1
 

پيوند به صفحه اصلی

 

آمار مسخره سازمان ميراث فرهنگی از گردشگران نوروزی

 

94 ميليون و 423 هزار و 643 نفر - سفر

 

آيا کسی در سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری می داند مسافر کيست؟ چه شرايطی دارد، انگيزه هايش چيست؟ آيا معيار مسافر بودن تنها پيمودن جاده ها و عبور از شهرهاست

 

از: آرش نورآقايي

يادم نمي‌آيد كجا، ولي مي‌دانم در جايي خواندم كه وقتي آماري اين‌قدر دقيق اعلام مي‌شود، حتما در آن شبهه‌اي نهفته است.
واقعا جاي سوال دارد اين آماري كه آن قدر دقيق است كه حتي 643 نفر آن هم ذكر شده، مبناي شروع و پايان آمارگيري‌اش از چه وقت تا چه وقت بوده است؟

بگذاريد مطلب جالبي را با شما در ميان بگذارم. اگر فرض كنيم كه مبناي شروع اين آمار از اولين ثانيه روز اول فروردين و پايانش آخرين ثانيه روز 12 فروردين باشد، خواهيم ديد كه بنا به آمار ذكر شده، در هر ثانيه 94 نفر- سفر داشته‌ايم. و اين يعني اين‌كه در تمام مقاصد گردشگري كشور، كساني بوده‌اند كه از همان ثانيه اول در خروجي و ورودي شهرها ايستاده‌اند و نفر- سفرها را شمارش كرده‌اند و اين وظيفه را تا آخرين ثانيه با دقت انجام داده‌اند.

لازم است به خوانندگان گرامي يادآوري كنم كه كساني كه اين وظيفه را انجام داده‌اند، وقت نداشتند و نمي‌توانستند حتي يك لحظه دست از شمارش بردارند، چرا كه از دست دادن هر ثانيه يعني ناديده گرفتن 94 نفر- سفر. اين آمارگيران نمي‌توانستند در مواقع گرسنگي غذا بخورند و يا احتمالا از مستراح استفاده كنند، و در هنگام تعويض شيفت مي‌بايستي طوري عمل كنند كه آمار هيچ نفر- سفري از دستشان خارج نشود.

و اما موضوع ديگر، سرعت عمل آمارگيري است. بسياري از مسافران با اتومبيل شخصي و اتوبوس سفر كرده‌اند و اين سوال مطرح است كه اين اشخاص چگونه و با چه سرعتي تعداد افراد داخل اتومبيل‌ها و اتوبوس‌ها را به دقت و درستي تمام (با توجه به دقت آمار اعلام شده) شمرده‌اند و هيچ كدامشان هم اشتباهي مرتكب نشده‌اند.

شايد هم از رايانه به جاي انسان استفاده شده باشد، كه در اين صورت اين سوال مطرح است كه اين رايانه‌ها كجا نصب شده‌اند كه ما هرگز نديديمشان. تا جايي كه نگارنده مطلع هستم، اين تابلوهاي سرعت سنجي هم كه در اتوبان‌ها نصب شده‌اند، گاهي عقب مي‌مانند و سرعت اتومبيل‌هاي در حال حركت را دو تا در ميان محاسبه مي‌كنند. پس اگر از رايانه هم استفاده كرده باشيم، باز جاي سوال همچنان باقي است.

بگذاريد آن‌قدر هم بدبين نباشيم و رقم اعلام شده را باور كنيم. اما سوال ديگري كه پيش مي‌آيد اين است كه اصولا تعريف مسافر چيست؟ يك شخص چقدر بايد از خانه‌اش دور شود كه به عنوان مسافر در نظر گرفته شود. چرا كه طبق تعريف، گردشگر با مسافر متفاوت است و در اين آمارها از گردشگر صحبتي به ميان نيامده، بلكه بحث مسافر در ميان است. آيا كسي در سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري يافت مي‌شود كه تاكنون گفته باشد كه در اين آمارها، شخص شريف مسافر چه شرايطي را دارد؟ انگيزه‌هايش چيست؟ آيا معيار مسافر بودن تنها پيمودن جاده‌ها و عبور از شهرهاست؟


و سوال ديگر اين است كه اگر به فرض ما دوره 12 روزه نوروز را با هر دوره 12 روزه ديگري در طول سال مقايسه كنيم و اين آمارها را با همين دقت اعلام كنيم، چه تفاوتي را در نفر- سفر ملاحظه مي‌كنيم؟ چون اگر شرط مسافر بودن، همان مقدار مسافتي است كه نماز شكسته مي‌شود، بيشتر كساني كه هر روزه براي كار از شهرهاي اطراف به تهران مي‌آيند، مسافر هستند و با توجه به باز بودن ادارات، آمار نفر- سفرها خيلي بيش‌تر از اين آمار نوروزي خواهد بود.

 و البته اگر تفاوتي هم باشد و نفر – سفر نوروزي بچربد، آيا اين تفاوت چنان ارزشي دارد كه هزينه‌هاي مصرف سوخت، آسيب رساندن به آثار تاريخي و تخريب محيط زيست را بتوانيم ناديده بنگاريم.

و اما بعد، با توجه به آمار دقيقي كه اعلام شده، اكنون سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خوشحال است كه توانسته در سال‌هاي اخير فرهنگ سفر را در ميان مردم رواج دهد. آيا به راستي سازمان مربوطه مي‌تواند چنين ادعايي را بكند؟ واقعا چند درصد از مردم از هزار مسير گردشگري طراحي شده توسط سازمان عبور كرده‌اند و آيا اصولا اين چند درصد احتمالي، قبل از طراحي اين مسيرها كه اين همه برايش تبليغ شد، وجود نداشته است؟


گردشگري با علائق ويژه چطور؟ آيا مسافران نوروزي بر اساس علائق ويژه مندرج در دفترچه‌ها و لوح‌هاي فشرده، مقاصدشان را انتخاب كردند؟

ديگر اين‌كه، امروزه در سطح جهاني به كميت سفر توجه چنداني نمي‌شود، بلكه اين كيفيت سفر است كه مورد توجه قرار مي‌گيرد. از اين رو به سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري پيشنهاد مي‌كنيم كه با همين دقتي كه در ارائه دقيق آمار از خود نشان مي‌دهند، كيفيت سفرهاي نوروزي را نيز اعلام كنند تا از ميزان تخريب‌ها و بي‌مبالاتي‌ها و صدمه‌ها و تصادفات منجر به جرح نفر – سفرها و ... هم اطلاع حاصل كنيم و سپاسگذارشان باشيم

http://www.chn.ir/news/?section=1&id=30783

 

 

 

 

www.savepasargad.com

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin