International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1
 

پيوند به صفحه اصلی

 

 

آمارهای غير واقعی سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری

 

بيست ميليون مسافر نوروزي كنار خيابان خوابيدند

 

درحاليکه طبق آمار اعلام شده ازسوي ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي مجموع ظرفيت شب اقامت کشور در 18 روز تعطيلات نوروز با احتساب هتل ها، هتل آپارتمان ها، مسافرخانه ها، مدارس تجهيز شده ، کمپ ها و... 22ميليون و 851هزار و 414نفر بوده است، سوال اينجاست که به چه ترتيب  در اين ظرفيت 22 ميلون نفري، 42 ميلون نفر، شب اقامت داشته اند و اين شکل از اقامت چطور رضايت 85 درصدي مردم را هم به دنبال داشته است.  
 

از: سعيد حبيب اله

بسياري از كارشناسان گردشگري معتقدند با توجه به حجم بالاي مسافر در ايام نوروز و ظرفيت محدود استانها در ارايه خدمات سفر، آمار اعلام شده از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مبني بر رضايت حداکثري از سفرهاي نوروزي واقعي نيست. لاريجاني قائم مقام ستاد تسهيلات سفرهاي کشور به سوالات ميراث خبر در اين رابطه پاسخ مي دهد. بخوانيد.

 

* آمار رضايتمندي 85 درصدي مسافران نوروزي از خدمات سفر چطور تهيه شده و جامعه آماري آن كجا بوده است؟

ستاد دائمي تسهيلات سفر يک فرم نظر سنجي براي خدمات سفر در ايام نوروز تهيه کرد. موضوعات اين فرم هم شامل اسكان و اقامت، تغذيه،حمل و نقل و خدمات راهها، اماكن تاريخي، اطلاع رساني، ايمني و انتظامي و خدمات شهري است كه هركدام از اينها هم زيرگروه هايي دارد. اين فرمها در هتل ها، كمپ ها و ساير مراكزي كه محل تجمع مسافر بوده توزيع شد. بيش از 250هزار فرم نظر سنجي توزيع شده هم در واقع جامعه آماري ما را تشكيل مي دهد.

 

*باتوجه به حجم بالاي مسافر در استانها و ظرفيت محدود بسياري از كارشناسان معتقدند اين آمار رضايت به دور از واقعيت است ؟

85درصد را شما مي گوييد و من نشنيده ام. 

 

*اين آماري است دكتر ملك زاده بارها اعلام كرده است؟

منظور من هم اين است که رضايتمندي بيشتر از 85درصد است و شما از آن مطلع نيستيد.

 

*حال بفرماييد جامعه آماري 250 نفري از بين چند نفر انتخاب شده اند يا به عبارت ديگر اين جامعه آماري شما چند درصد از جامعه كل را تشکيل مي دهد؟

250هزار فرم هاي بررسي شده است. اما فرمهاي بررسي نشده هم داريم . ولي سرجمع بررسي ها رضايتمندي بالايي را نشان مي دهد.

 

*بسياري از مسافران نوروزي در شهرهاي محل گذر اقامت نداشته و از چند استان رد شده اند. اينها كه حتي ساعاتي هم در استان محل گذر نبوده اند چطور مي توانند جزو جامعه آماري صحيح براي سوال درمورد خدمات گردشگري محسوب شوند ؟

كسي كه اقامت نداشته باشد بخش اسكان و اقامت درج شده در فرم نظرسنجي را پر نمي كند . ولي اگر 4 تا جاذبه را در مسير بازديد كرده است حداقل مي تواند در مورد خدات شهري و آمادگي جاذبه ها براي بازديد اظهار نظر كند . تنها يك بخش در فرم نظرسنجي موضوع اقامت است. خدمات سفر شامل خدمات مسير هم مي شود و تنها خدمات مقصد نيست چراكه گردشگر از خانه که بيرون مي گذارد ديگر گردشگر است تا به مقصد برسد.

 

*آيا آمار تفكيك شده اي از مسافران نوروز و گردشگران نوروزي داريد يا خير ؟

ما امسال هم حجم ترددهاي بين استاني را محاسبه كرديم و هم حجم نفرشب اقامت استاني را بدست آورده ايم که بيش از 99 ميليون نفر_ سفر داشتيم.

 

*نفر _سفر چيست؟

توضيح نفر_سفر خيلي واضح است. مجموع ورودي به استانهاي مختلف را نفر_سفر مي گويند. اين رقم مي تواند بسيار بزرگ باشد چراکه خانواده اي ممکن در تعطيلات نوروز به 5 استان بروند.

 

*حتي ممکن است از 5 استان رد شده و در استان ششم اقامت کنند . رد شدن از يک استان هم جزو آمار سفر آن استان است ؟

گردشگر همان گردشگر است آيا ما مي توانيم به يک استان بگوييم آمارتان را پايين اعلام کنيد چون گردشگر از استان شما رد شده است. در مقابل نفر_سفر آمار نفر شب اقامت را هم محاسبه کرده ايم که به معني اقامت شبانه گردشگر در مقصد سفر است.

 

*آمار نفرشب اقامت ايام نوروز در کل کشور چه تعداد است؟

42 ميلون نفر.

 

*در حاليکه طبق آمار اعلام شده از سوي ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي مجموع ظرفيت شب اقامت کشور ما در 18 روز تعطيلات نوروز با احتسا ب هتل ، هتل آپارتمان ، مسافرخانه ، مدارس تجهيز شده ، کمپ ها و... 22ميليون و 851هزار و 414نفر بوده است، بفرمائيد به چه ترتيب  در اين ظرفيت 22 ميلون نفري ، 42 ميلون نفر، شب اقامت داشته اند ؟

بقيه همين مردمي هستند که کنار خيابان ها و جاده ها چادر زده و خوابيدند.

 

*سامانه آماري شما براي شمارش اينها که کنار جاده و پارک و خيابان خوابيده اند چه بوده است چراکه به هيچ وجه قابل شمارش نيستند؟

ما کميته شمارش چادر تشکيل داده بودبم که هر شب از  ساعت 11 تا 12 حدود چادر ها را شمارش مي کردند.

 

*و سوال آخر اينکه آيا توي چادر هم شمارش مي شد و يا هيچ تفاوتي بين يک چادر دو نفره و ده نفره نبود ؟

در اين شمارش يک رقم ميانگين براي هر چادر محاسبه مي شود. 
http://www.chn.ir/news/?section=1&id=30852

www.savepasargad.com

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin