International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1
 

پيوند به صفحه اصلی

 

نمونه کتيبه ی هخامنشی

کشف کتيبه ای از دوران هخامنشی در رامهرمز به وسيله ی روستاييان

اين کتيبه 8 کيلويي دو رو در تپه باستانی که به وسيله جاده ای تخريب شده به دست آمده است

 

 از: حسن ظهوری

در پي کشف دو کاخ ستون‌دار هخامنشي در رامهرمز، يک کتيبه سنگي هخامنشي با خطوط ميخي درشت متعلق به دوره هخامنشي کشف شد.

 

«مجتبي گهستوني»، سخنگوي انجمن دوستداران ميراث فرهنگي تاريانا دراين‌باره به سی. اچ . ان گفت کشف دو محوطه هخامنشي با ستون‌هاي سنگي در نزديکي روستاي شيفته، اهالي اين روستا يک کتيبه سنگي با خطوط ميخي درشت در محل اين محوطه باستاني کشف کردند.»

 

وي گفت: «به محض رويت اين کتيبه توسط روستاييان، به مسئولان انجمن دوستداران ميراث فرهنگي رامهرمز اطلاع داده شد و به اين ترتيب کتيبه سنگي به اداره ميراث فرهنگي رامهرمز انتقال يافت.»

 

پيش از اين دو کاخ هخامنشي در رامهرمز، در حالي کشف شد که 4 سال پيش جاده‌اي از وسط تپه باستاني گذشته و باعث تخريب اين دو کاخ هخامنشي شده است.

 

گهستوني گفت: «پس از آغاز مطالعه روي اين کتيبه مشخص شد به دوره هخامنشيان تعلق دارد و روي سنگي مشابه سنگ‌هاي معدن رودخانه رود زرد نوشته شده است.»

 

اين کتيبه به صورت دو رو نوشته شده است و 8 کيلو وزن دارد.

 

همچنين در کنار نوشته‌هاي روي کتيبه، اشکالي نيز ديده مي‌شود که نياز به مطالعه بيشتر دارد.

 

به گفته گهستوني پس از کشف اين کتيبه گفته مي‌شود که فرماندار رامهرمز در پي تماس با رئيس ميراث فرهنگي استان خوزستان خواستار نجات بخشي اين محوطه هخامنشي شده است.

 

جاده آسفالت دقيقاً از ميان اين دو کاخ هخامنشي گذشته و در حال حاضر در طرفين جاده تنها چهار پايه ستون تخريب شده از ده‌ها ستون برجاي مانده، اين در حالي است که به گفته بعضي از اهالي اين منطقه‌، در اين محوطه تا پيش از احداث جاده، آثار 18 پايه ستون مشخص بوده است.

 

اين کاخ هخامنشي شش سال پس از مشاهده يک پايه ستون هخامنشي در زير آبگرمکن منزلي مسکوني در رامهرمز کشف شده و در آخرين روزهاي اسفندماه سال 1387 پس از مشاهده بقاياي 2 کاخ از وجود کاخ‌هاي هخامنشي در رامهرمز اطمينان حاصل شد.

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=50317