International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1
 

پيوند به صفحه اصلی

 

 

اساس مهرگان شادی است

در تقويم زرتشتی روز 16 مهر روز مهرگان است

 

جشن مهرگان توسط جامعه مستقل وکلای دادگستری برگزار خواهد شد

 

 

 

دکتر محمدعلی دادخواه حقوقدان، پژوهشگر و فعال حقوق بشر:

يكي از علتهاي برگزاري جشن مهرگان گسترش و نهادينه كردن شادي در جامعه است زيرا زماني كه مردم شاد باشند و با يكديگر با محبت رفتار كنند، جامعه نيز توسعه مي يابد.
"محمد علي دادخواه"، محقق وپژوهشگر با بيان اينكه زرتشتيان در هر ماه جشن به خصوصي برگزار مي كرده اند. گفت:« مهرگان جشن بزرگداشت احترام به پيمان, مهر و بزرگداشت دوستي است و چون نظام جامعه آن زمان يک نظام کشاورزي و دامداري بود و جشن‌‏ها نيز پايه همين مقوله برگزار مي‌‏شد. به اين ترتيب دهقانان با تحول و تغيير هوا شاد مي‌‏شدند.»
اين محقق به يكي ديگر از دلايل برگزاري جشن مهرگان اشاره كرد و گفت:« در دوران باستان هر روز را با نام اهورامزدا آغاز مي‌‏کردند و با "اسفنديار مزد" که نماد خردگرايي و عقلانيت است به پايان مي‌‏بردند. در آن دوران هريك از روزهاي سال نيز نام بخصوصي براي خود داشتند و هر گاه نام روز با نام ماه يکي مي‌‏شد، جشن مي‌‏گرفتند.»

وي ادامه داد:« براين اين اساس مهرگان كه روز شانزدهم 16 ماه مهر در تقويم زرتشتي است، با نام اين ماه يكي شده و جشن اين روز برگزار مي شود. در اين روز سفره 7 ميم مي‌‏گسترانند که هر يک نمادي از يک سمبل بوده‌‏اند در سفره مي‌‏گذاشتند.»
وي به علت تاريخي برگزاري جشن مهرگان اشاره كرد و اظهار داشت:« براساس سند تاريخي هنگامي که ايران به مصر لشکرکشي کرد و در آنجا با فرماندهي کمبوجيه استقرار يافت يک مغ به دروغ خود را "برديا "برادر کمبوجيه ناميد و ايران را دچار تشتت کرد . پس از آن داريوش دروغ او را اعلام کرد و بعد از آن مغ‌‏کشي در ايران رواج يافت. روزي که دروغ برديا مشخص شد آن روز را روز جشن مهرگان نام نهادند و بساط جشن را بر پا کردند.»
 دادخواه در ادامه با بيان اين نکته که بين نوروز و مهرگان وجهه مشترکي وجود دارد, افزود:« در اين دو روز اعتدال در شب و روز به‌‏وجود مي‌‏آيد. در واقع ايرانيان قديم سال را به 2 قسمت گرم سرد تقسيم مي كردند. آغاز فصل گرم با نوروز و آغاز فصل سرد با مهرگان جشن گرفته مي شد.نوروز روز جشن کاشت و مهرگان جشن و انباشت کاشت است.»
اين كارشناس يكي از وجوه زيباي اين نام گذاري را عدالت ودادگستري دانست وافزود:« در آيين ميترائيسم نيزمهرگان اهميت ويژه اي دارد. پيروان اين معتقدند هيچ چيزي مقدسي در اين دنيا وجود ندارد كه در آن مهر و محبت وجود نداشته باشد. حتي در معماري نيز مهر ومحبت است كه اجزا را با يكديگر ارتباط مي دهد. به عنوان مثال اين عده معتقدند ملات آن چيزي است كه 2 آجر را به يكديگر ارتباط مي دهد، نشان از مهر و محبت دارد.»

دادخواه عنوان كرد:« يكي از علتهايي هم كه آغاز سال تحصيلي با مهر شروع مي شود اين است كه به دانش آموزان مهرباني و محبت آموزش داده شود و آنها ياد بگيرند كه اين شيوه را در زندگي اساس كار خود قرار دهند.»

وي در ادامه خبر از برگزاري جشن مهرگان توسط جامعه مستقل وكلاي دادگستري خبر داد وتصريح كرد:« موسسه حقوقي راد نيزدر برگزاري اين جشن همكاري دارند و سخنراني هايي با موضوعات اسطوره ومهرگان و عناويني مرتبط با آن در اين روز و در محل هتل مرمر گزار مي شود.»

خبرگزاري ميراث فرهنگي_ فرهنگ_ ۱۳۸۵/۷/۱۰

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=34340

 

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com