International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1

 

پيوند به صفحه اصلی

نوامبر 2012

 

میترا، از ایزدان ایرانی دوران باستان ـ 6

پیوند به بخش ـ 2

پیوند به بخش ـ 1

پیوند به بخش ـ 3

پیوند به بخش ـ 4

پیوند به بخش ـ 5

عکس ها از: مهدی فتوحی

اولین عکاس ایرانی،  که مجموعه ای از تندیس ها، نقش برجسته ها و معابد  میترا، را به تصویر کشیده است. میترا یکی از «ایزدان» ایران  است،  که در یک دوره ی نسبتا طولانی مورد ستایش  بخشی از جهان  باستان بوده است.

 

مهدی فتوحی در مهرآوه ی سنتا پریسکای شهررم 

 

1

2

3

4

6

7

 

8

 

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

1ـ اتاق کناری مهراوه ی سنتا پریسکا که احتمالا مربوط بوده به آماده سازی مهرپویان برای انجام مناسک و تعمید رهروان مهری.

2ـ در بخش کلیسایی ورودی مهرآوه نقش مهر گاه بر دوش را بر بازمانده ی یک نقش برجسته می توان دید

3 تا 7 ـ بر دیواره ی سمت راست مهراوه ی سنتا پریسکا در دو ردیف مجزا آثار نقاشی بسیار مهمی وجود دارند. این نقش ها در ردیف اول که با دالانی که منجر به اتاق دیگری می شود از ردیف دوم نقش ها جدا شده، رهروان آیین مهر را با قربانی ها و هدایا نشان می دهند و هنوز چهره ی برخی حیوانات قربانی را می توان در آن ها تشخیص داد.

8 تا 17ـ در ردیف دیگر هفت مرحله تشرف را می توان تشخیص داد. متاسفانه این نقش ها به مروز زمان فرسوده اند و فرو ریخته اند با این همه هنوز می توان نقش هفت مرحله ی تشرف آیین مهر را در قالب هفت چهره ی انسانی با لباس های سرخ تشخیص داد که شش تایشان در راستای مهراب و رو به پیر ایستاده اند و هفتمی یعنی پیر یا پدر خلاف جهت اصلی مهراب و رو به آن ها نشسته است.

18 و 19ـ بر دیواره ی سمت چپ مهراب نیز نقشی از سول بر دیوار موجود است که نقوش دیگری (از جمله میترا و همراهان او که مربوط  است به درجه تشرف شیر) در ضیافتی که او را احاطه کرده اند.

 

استفاده از این عکس ها، فقط با نام عکاس، و کمیته نجات پاسارگاد مجاز است

These photos could only be reproduced by the permission of the photographer and savepasargad.com

www.savepasargad.com

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد