International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

يبانيه ها  |  پاسارگاد  |   خبرها  |  مقالات   |   هنر و ادبيات |    تاريخ  زدايي  | ديداري ـ  شنيداري  | جشن های ايرانی | محيط زيست |  تماس |  جستجو

12 آذر  1387    (2547 سال پاسارگارد)  2  دسامبر 2008        ============      کميته نجات پاسارگاد هيچ گونه وابستگی مذهبی و سياسي ندارد

پيوند به صفحه اصلی

 مکان آتشکده آذربرزین مهر

 

 

 

يلدا در فهرست ميراث ملی به ثبت رسيد

 

با کمال خوشوقتی خبر شديم که بالاخره تلاش های گسترده فرهنگ دوستان و علاقمندان به آيين های ملی ايرانی در داخل و خارج ايران نتيجه داد و  سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری موافقت کرد که يلدا، يکی از مهمترين جشن های ايرانی را در فهرست آثار ملی ثبت کند.

کميته ی بين المللی نجات پاسارگاد، که به عنوان اولين نهاد غير دولتی در ارتباط با ميراث فرهنگی و ميراث طبيعی در خارج از ايران شناخته می شود، چند سال است در جهت شناساندن يلدا به عنوان «جشن روشنايي و مهر» تلاش کرده است. سال گذشته، در هفدهم دسامبر 2007، بنياد ميراث پاسارگاد که سازمان فراگير اين کميته است، از يونسکو درخواست کرد که به جبران غفلت سازمان ميراث فرهنگی يلدا را که يکی از قديمی ترين، و با اهميت ترين جشن های فرهنگی جهان است در آثار معنوی خود به ثبت برسانند. بنياد ميراث پاسارگاد در نامه ای خطاب به مديرکل آموزشی يونسکو نوشت که: « اکنون توجه جنابعالی را به اين نکته جلب می کنيم که دولت موجود در ايران، علاوه بر بی اعتنائی به ميراث فرهنگی پيش از اسلام اين کشور، در ارائه ثبت ميراث فرهنگی (فيزيکی و معنوی) نيز دست به اعمال تبعيض های مذهبی و عقيدتی زده و نه تنها در ارائه ميراث فرهنگی ـ ملی غير مذهبی ما وکوشش به افزودن آنها در فهرست ميراث جهانی غفلت می کند بلکه گاه راه را بر مطرح کردن آن ها می بندد.»

در عين حال، در همان دسامبر 2007، ده ها نهاد غير دولتی در ايران خواستار ثبت يلدا در تقويم رسمی کشور ايران شدند. اين تلاش ها تا امروز ادامه داشته است. به طوری که امسال بيشترين رسانه های نوشتاری و ديداری و شنيداری در خارج و در داخل ايران در مراسم بزرگداشت يلدای مهر و روشنايي شرکت کردند.

اکنون يلدا، به عنوان هشتمين اثر، در فهرست آثار معنوی سرزمين ما قرار دارد و می شود اميدوار بود که به زودی در فهرست ميراث معنوی جهانی نيز قرار گيرد.

ما، ضمن شادباش به همه ی فرهنگ دوستان و کوشندگانی که در چند سال گذشته برای به ثبت رساندن اين جشن بزرگ ايرانی تلاش کرده اند، همچنان اعلام می کنيم که هر ساله و همزمان با هر کدام از جشن های ملی ايرانی که از ثبت ملی يا جهانی محروم شده اند، پرونده ای تهيه ديده و آن را در اختيار يونسکو و نيز فرهنگدوستان ايران و جهان قرار خواهيم داد ـ همچنان با اميد به اين که وجدان های بيدار مردمان و کوشش های علاقمندان به فرهنگ های ملی و بشری اجازه ندهند که ميراث های فرهنگی ملی و بشری، ما به دليل تبعيض های سياسی ، مذهبی، و عقيدتی فراموش و نابود شوند.

با مهر و احترام

شکوه میرزادگی

کميته  بين المللی نجات پاسارگاد

 23 دسامبر 2008

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com