International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

يبانيه ها  |  پاسارگاد  |   خبرها  |  مقالات   |   هنر و ادبيات |    تاريخ  زدايي  | ديداري ـ  شنيداري  | جشن های ايرانی | محيط زيست |  تماس |  جستجو

5  دی  1387    (2547 سال پاسارگارد)  5 2 دسامبر 2008        ============      کميته نجات پاسارگاد هيچ گونه وابستگی مذهبی و سياسي ندارد

پيوند به صفحه اصلی

 مکان آتشکده آذربرزین

 

رمرمت سنتي سنگ تنها در تخت جمشيد و آرامگاه کوروش نيست و در تمام بناهاي سنگي کشور از شيوه‌هاي رايج انجام گرفته توسط گروهاي خارجي در چهل سال پيش استفاده مي‌شود

 

هيچ سنگی در آرامگاه کورش بی دليل برش نخورده است

 

 

حسن ظهوري

يک کارشناس مرمت سنگ در استان فارس تاکيد کرد که هنگام مرمت بناهاي سنگي بايد ابتدا بخش‌هاي پوسيده سنگ را برش زد و سپس عمل وصالي ميان سنگ قديم و جديد را انجام داد.

 

اين در حالي است که به گفته برخي کارشناسان که هنوز نامي از آن‌ها فاش نشده است، سنگ‌هاي سقف آرامگاه کوروش بدون توجه به علم مرمت برش خورده است.

 

"ناظم زارع"، يکي از کارشناسان مرمت سنگ در مرودشت و عضو تيم مرمتي آرامگاه کوروش درباره مرمت اين اثر باستاني به CHN گفت: «هنگام مرمت سنگ بخش‌هاي پوسيده را تراش مي‌دهند تا وقتي عمل وصالي ميان سنگ قديم و جديد انجام مي‌شود، فضاي بين دو سنگ کاملا به هم متصل شده و آب بند شود.»

 

وي افزود: «سال‌ها پيش زماني که مرمت آرامگاه "گوردختر" در بوشهر که شباهت زيادي به آرامگاه کوروش دارد توسط پيمانکاري انجام مي‌گرفت، برش‌هايي روي بخش‌هاي پوسيده سنگ زده شد. در آنجا اين برش‌ها بسيار دقيق زده شد اما "حسن راه ساز" که مرمت آرامگاه کوروش را بر عهده دارد به آن برش ها انتقاد کرد. من معتقدم که ايشان هيچ گاه سنگ را بي‌مورد برش نمي‌زنند.»

 

زارع همچنين گفت: «"راه ساز" حدود 45 سال است که در تخت جمشيد کار مرمت سنگ انجام مي‌دهد و اگرچه مرمت سنگ در ايران هنوز سنتي است اما آقاي راه ساز جزء بهترين مرمت کاران سنگ محسوب مي‌شود.»

 

به گفته وي مرمت سنتي سنگ تنها در تخت جمشيد و آرامگاه کوروش نيست و در تمام بناهاي سنگي کشور از شيوه‌هاي رايج انجام گرفته توسط گروهاي خارجي در چهل سال پيش استفاده مي‌شود.

 

اين در حالي است که گفته مي‌شود مرمت آرامگاه کوروش با مرمت بناي آکروپوليس قابل مقايسه بوده و در برخي جهات از مرمت اين اثر يوناني بهتر بوده است.

 

زارع درباره گزارش منتشر شده از آرامگاه کوروش در برخي از خبرگزاري‌هاي کشور گفت: «مستند نگاري آرامگاه کوروش پيش از شروع مرمت به عهده ما بود. برخي عکس‌هاي منتشر شده در اين گزارش را براي نخستين بار است که مي‌بينم..»

 

وي همچنين در گفت و گو با CHN افزود: «بخشي از توضيحات داده شده در اين گزارش هاسردرگم بوده و آرامگاه کوروش را در حين انجام عمليات مرمتي نشان مي‌دهد.»

 

وي به عکس استخوان کشف شده در سقف آرامگاه اشاره کرد و گفت: «در اين گزارش تصويري، عکسي منتشر شده که از کشف استخواني در سقف آرامگاه خبر مي‌دهد. اين در حالي است که اين استخوان در درز بين دو سنگ پيدا شده و اصلا ارتباطي به کوروش ندارد.»

  

مرمت آرامگاه کوروش تا کنون مورد تاييد سازمان جهاني يونسکو بوده و اکنون پس از گذشت 7 سال داربست‌هاي فلزي که در اين مدت آرامگاه کوروش را محصور کرده بودند، باز شدند.

 

چندي پيش برخي از خبرگزاري‌هاي کشور با انتشار عکس‌هايي از آرامگاه کوروش در حين انجام عمليات مرمتي، از مرمت اين اثر ميراث جهاني انتقاد کرده بود.

میراث خبر