International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

يبانيه ها  |  پاسارگاد  |   خبرها  |  مقالات   |   هنر و ادبيات |    تاريخ  زدايي  | ديداري ـ  شنيداري  | جشن های ايرانی | محيط زيست |  تماس |  جستجو

11 دی  1387    (2547 سال پاسارگارد)  31 دسامبر 2008        ============      کميته نجات پاسارگاد هيچ گونه وابستگی مذهبی و سياسي ندارد

پيوند به صفحه اصلی

 مکان آتشکده آذربرزین مهر

http://www.frw.org.ir/files/hadi/Pictu.jpghttp://www.frw.org.ir/files/hadi/Picture2.jpg

 موج تخريب‌ها در پارك ملي گلستان افزايش يافته است

اين تخريب‌ها كه تحت پوشش طرح ترميم جاده و . . . صورت مي‌گيرد اين پارك ملي را در وضعيت بحراني و در آستانه فاجعه زيست‌محيطي قرارداده است. اين در حالي است كه مسئولان محيط‌زيست كه متولي حفاظت از اين پارك محسوب مي‌شوند نه تنها واكنشي به اين تخريب‌ها نشان نمي‌دهند كه بر آن صحه مي‌گذارند.

ياسر انصاري، دبير كانون گسترش فضاي سبز و حفظ محيط‌زيست ايران، در گفت‌وگو با همشهري، ضمن بيان اين مطلب، افزود: در حالي كه براساس معيارهاي زيست‌محيطي و استانداردهاي جهاني حتي جابه‌جايي يك سنگ در پارك ملي ممنوع شده و هرگونه دخل و تصرفي دراين محيط‌ها بايد طبق شرايط خاصي صورت پذيرد، در حال حاضر ماشين آلات سنگين راه‌سازي‌ در اين پارك در حجم گسترده‌اي مشغول فعاليت هستند تا آنجا كه بنا بر مشاهدات عيني، عمليات و تحركات مجري طرح نسبت به دو ماه قبل چهل درصد افزايش يافته است.

اين عمليات كه شن ريزي، كوبيدن خاك و ساخت ديواره‌هاي بتني را در بر مي‌گيرد تماما مغاير با تعريف حفاظت از پارك ملي است با اين همه، مسئولان محيط‌زيست استان معتقدند كه هيچ‌گونه تخلفي صورت نگرفته است.

وي بيان كرد: آنچه امروز تحت عنوان ترميم جاده در اين پارك ملي در حال وقوع است يك فاجعه زيست‌محيطي است كه در جلوي چشم مسئولان محيط‌زيست استان در حال انجام است اما مسئولان محيط‌زيست استان چشم بر تخريب‌ها بسته و سياست مماشات با وزارت را ه را در پيش گرفته‌اند.

انصاري كه به تازگي از پارك ملي گلستان بازديد كرده است، اظهار داشت: حجم تخريب‌ها به اندازه‌اي بود كه شنبه گذشته، پس از بازديد از پارك، به دادستان گلستان مراجعه و در نشستي كه با ايشان داشتيم از اين مقام قضائي براي توقف تخريب‌ها استمداد كرديم.

در اين نشست قرار شد هفته آينده جلسه‌اي با حضور دادستان، مديران كل محيط‌زيست و اداره راه و ترابري استان گلستان، معاون عمراني استاندار، نماينده مجري طرح و كانون گسترش فضاي سبز و محيط‌زيست در محل طرح برگزار و طي آن به تخلفات صورت گرفته رسيدگي شود.

انصاري تصريح كرد: مسئولان محيط‌زيست استان و دست اندركاران اين طرح، با استناد به مصوبات هيات دولت و با اشاره به تخصيص رديف اعتبار براي اين طرح، همواره از اين طرح به‌عنوان يك طرح ملي ياد مي‌كنند در حالي كه در همين مصوباتي كه به آن استناد مي‌كنند يعني مصوبه هيات دوم در سال 82 و مصوبه دولت نهم در دور دوم سفرهاي استاني سال 87، تاكيد شده است كه هدف از عمليات عمراني در پارك ملي گلستان بازسازي و ترميم جاده بدون افزايش عرض است.

عرض جاده هم 6ر11 متر تعيين شده و اين به معناي آن است كه اگر اين عرض در مواردي به 12 متر يا بيشتر افزايش يافته باشد تخلف صورت گرفته است؛ حال آنكه مراجعه به محل اجرا نشان مي‌دهد كه تا چه اندازه در اجراي طرح تخلف شده است.

اين گزارش مي‌افزايد، در حالي كه طبق تفاهمنامه موجود سقف تعريض جاده 6ر11 متر تعيين شده در مواردي جاده تا عرض 50 متر هم تعريض شده است.

كارشناسان و دوستداران محيط‌زيست از ساخت ديواره‌هاي بتني بلند و تخريب پوزه‌هاي سنگي اطراف جاده و همچنين اجرايي نشدن ساخت گزينه شمالي كه در مصوبه‌هاي دولت پيشين و كنوني و تفاهمنامه بر آن تاكيد شده، به‌عنوان برخي تخلفات وزارت راه و ترابري دراجراي اين طرح ياد مي‌كنند

همشهری

فرستنده، احمد همراه کميته نجات، از تهران.