International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

 

27  آبان  1387    (2547 سال پاسارگارد)   17  نوامبر  2008    ==      کميته نجات پاسارگاد هيچ گونه وابستگی مذهبی و سياسي ندارد    

 

بی توجهی مسئولين دولتی درياچه اورميه را با هزاران سال تاريخ به نابودی کشانده اند

ساخت غير کارشناسی پل ميانگذر و احداث سد يکی از زيباترين و مهم ترين درياچه های جهان را نابود کرده اند

 

عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه آزاد گفت: پل میانگذر دریاچه ارومیه برخلاف تمام موازین زیست محیطی ساخته شده است و وجود این پل در نهایت موجب مرگ دریاچه ارومیه می شود.

عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه آزاد با اعلام این مطلب به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه برای احداث جاده شهید کلانتری که به پل روگذر دریاچه ارومیه می رسد مسئولان وزارت راه سنگها و خاک کوه "زنبیل" در کنار دریاچه ارومیه را تراشیده و به داخل آب این دریاچه ریخته اند وهمین مسئله جریان طبیعی آب در دریاچه اورمیه را متوقف کرده است، امری که در تمام دنیا بی سابقه است.

دکتر اسماعیل کهرم  افزود: جریان آب با خود اکسیژن و مواد غذایی موجودات دریاچه را منتقل می کند که احداث پل روگذر باعث توقف آن و ایجاد اختلال در این مکانیزم شده است.

با این همه سازندگان پل روگذر دریاچه ارومیه نظری مخالف این کارشناس محیط زیست دارند. چنانکه مشاور وزیر راه و مجری پروژه احداث پل میانگذر ارومیه - تبریز در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که آیا نظر کارشناسان محیط زیست را قبل از احداث پل جویا شده اید گفت: کارشناسان اعلام کرده اند که تنها موجود زنده داخل دریاچه موجودی به نام آرتمیا است که خوراک میگوها و پرنده هاست و احداث پل نیز ربطی به آلودگی دریاچه و از بین رفتن این موجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه آزاد با رد اظهارات جواد توکلی به گفت:  احداث سد بر روی رودخانه های تأمین کننده آب دریاچه ارومیه باعث کاهش آب این دریاچه شده است و در نتیجه آن غلظت نمک آب دریاچه از 80 گرم در لیتر به حدود 320 گرم در لیتر رسیده و به این ترتیب آب دریاچه ارومیه چهاربرابر شورتر شده است.

کهرم افزود: با چهار برابر شدن غلظت نمک در آب دریاچه ارومیه " آرتمیا "ی موجود در آب  این دریاچه که تنها جاندار آبزی دریاچه است از بین رفتن است و این در حالی است که این جاندار یکی از اصلی ترین غذاهای مورد نیاز سایر جانوران همچون فلامینگوها به شمار می رفت.

آرتمیا (Artemia) جانداری سخت ‌پوست است که در آبهای شور زندگی می‌کند و از آن در صنایع پرورش میگو و ماهی استفاده می کنند. به عقیده کارشناسان محیط زیست دریاچه ارومیه تا پیش از احداث پل روگذر شهید کلانتری به عنوان یکی از غنی‌ترین منابع آرتمیا در جهان شمرده می‌شد.

پل روگذر دریاچه ارومیه که در امتداد جاده شهید کلانتری در داخل پارک ملی  این دریاچه قرار دارد طی روزهای گذشته توسط رئیس جمهور کشورمان افتتاح شد. برای احداث این پل 5/1 کیلومتری که ساخت آن همواره با مخالفت مدافعان محیط زیست روبرو بوده است بودجه ای نزدیک به 120 میلیارد تومان صرف شده است.

طرفداران محیط زیست معتقدند احداث این پل و جاده شهید کلانتری در پارک ملی دریاچه ارومیه که پیش از این به عنوان  ذخیره گاه بیوسفری جهان نامش در سازمان جهانی یونسکو ثبت شده است و نامش به عنوان یکی از اصلی ترین تالابهای بین المللی در فهرست تالابهای بین المللی جهان در سوییس ثبت شده است نقض آشکار قوانین ملی و بین المللی حفاظت از محیط زیست محسوب می شود.

با این همه سازندگان پل روگذر و طرفداران احداث این پل با رد انتقادات کارشناسان محیط زیست معتقدند که ساخت و احداث این پل و جاده شهید کلانتری هیچ آسیبی به اکوسیستم منطقه نرسانده است.

دکتر اسماعیل کهرم در این باره به خبرنگار مهرگفت : رطوبت دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین دریاچه داخلی ایران یکی از عوامل تاثیرگذار بر آب و هوای کشورهایی مانند ایران، ترکیه و عراق است و یکی از اصلی ترین تامین کننده های سفره های آب زیرزمینی منطقه بشمار می آید.

این کارشناس محیط زیست در ادامه با اشاره به اینکه هرگونه دست اندازی به دریاچه ارومیه باعث ایجاد سد و مختل شدن شرایط زیست محیطی آن می شود افزود: احداث این میانگذر باعث شده که دریاچه ارومیه به دو نیمه تقسیم شود که 65 درصد آن در قسمت جنوبی و 35 درصد نیز در قسمت شمالی قرار گرفته است. این در حالی است که پیش از احداث این جاده حداقل عمق دریاچه 12 متر بود که در حال حاضر سطح آب حدود 6.5 متر تنزل پیدا کرده است و دریاچه به گونه ای در حال آب رفتن است!

عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه آزاد به دیگر تخریبات در دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: برای احداث این جاده باید ستونهایی زده می شد و جاده بر روی این ستونها قرار می گرفت تا ارتباط آبی دریاچه از بین نرود که این اتفاق البته نیفتاد.

کهرم اظهار داشت: بسیاری از جزایر این ناحیه در اثر کاهش آب به یکدیگر متصل شده اند و جزایر نه گانه نیز به ساحل دریاچه رسیده است و تاسیسات توریستی که در کنار آب ساخته شده بودند در حال حاضر دو کیلومتر از ساحل دریاچه فاصله دارند.

وی گفت:  پیش از این رودخانه های منطقه همه ساله 5/5 میلیارد متر مکعب آب دریاچه را تأمین می کردند که این رقم پس از احداث جاده و پل روگذر دریاچه ارومیه به 5/1 میلیارد متر مکعب رسیده است. به عبارت دیگر، در حال حاضر میزان تبخیر آب بیش از ورودی آن به دریاچه است.

عضوهیئت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات در بیان راهکارهای جلوگیری از ادامه تخریب دریاچه ارومیه گفت: درصدی از آب سدهایی که بر روی رودخانه هایی مانند زرین رود ساخته شده باید به دریاچه اختصاص یابد و جاده شهید کلانتری باید تخریب شده و از روی اصول ساخته شود.

طرفداران محیط زیست معتقدند که دریاچه ارومیه با با سابقه ای بالغ بر میلیونها سال تاریخ تکاملی و با داشتن ارزشهای اکولوژیکی منحصر بفردش در حال از بین رفتن است و بنابر پیش‌بینیهای انجام شده تا 7 سال آینده دیگر چیزی از این دریاچه جز یک شوره‌زار به وسعت 500 هزار هکتار با 5 میلیارد تن نمک باقی نخواهد ماند که این حجم نمک برای نابودی کشاورزی منطقه کافی است.

 

پايگاه آگاهی رسانی محيط زيست ـ زيستا

http://www.greennews.ir/detail_fa/?iData=389&iCat=330&iChannel=1&nChannel=News