International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

يبانيه ها  |  پاسارگاد  |   خبرها  |  مقالات   |   هنر و ادبيات |    تاريخ  زدايي  | ديداري ـ  شنيداري  | جشن های ايرانی | محيط زيست |  تماس |  جستجو

12 آذر  1387    (2547 سال پاسارگارد)  2  دسامبر 2008        ============      کميته نجات پاسارگاد هيچ گونه وابستگی مذهبی و سياسي ندارد

پيوند به صفحه اصلی

 

 

پنهان سازی تاريخ ايران در آموزش و پرورش

هر آن چه را که شما مغرضانه در آموزش از نسل ما دريغ داشتيد و از ما پنهان کرديد ما بيشتر به دنبالش رفتيم و بيشتر از آن با خبر شديم؟

از: محمد صالحی زاده

هنوز و همچنان در مدارس ِ ایرانِ پس از انقلاب، دانش آموزان ایرانی با تاريخ ايران هيچ نوع آشنايي و آموزشی پيدا نمی کنند. حتی در ارتباط با کورش بزرگ، که مهمترين شخصيت تاريخی و ملی ايران است،  یک چند خطی در کتاب تاریخ بیشتر نیست.  تازه آن هم به گونه ای عنوان شده که انگار کورش پادشاهی بوده که فقط قلمرو و ثروت  بسیار داشته است. و هيچ اشاره ای به رفتارهای انسانی او با مردمان، و حداقل به آن چه که در منشور او اهميت دارد نشده است. در اين کتاب ها رفتن کورش بزرگ به بابل را اینگونه بیان می نمایند : « بعد از تصرف ماد به دست کورش پادشاهان کشورهای لیدی، بابل و مصر را به وحشت انداخت ، زیرا آنان با پادشاه ماد دوست بودند و می ترسیدند که کورش به کشور آنها نیز حمله کند . در نتیجه ، علیه کورش با یک دیگر متحد شدند اما قبل ازاین که کاری از پیش ببرند ، کورش ، سارد، پایتخت لیدی و بابل را تصرف کرد !.» این مطلب هم تازه بخش عمده ای از همین چند خط ناچیز را تشکیل می دهد و در پایان هم می گوید : به عقیده ی مورخان کورش بسیار خردمند بوده است .

  و برای یافتن چگونگی خردمندی کورش دانش آموزان دوازده ساله را به عقیده مورخان ارجاع میدهد! 

در اين کتاب ها و در ارتباط با همين مطالب سر و پا شکسته حتی عکسی از  آرامگاه کورش بزرگ و يا پاسارگاد هم وجود ندارد؟ در عوض عکسی باز سازی شده از ساخت و ساز تخت جمشید گذاشته اند!

 

عکس مکه روی جلد کتاب

 صفحصفحه مخصوص تاريخ ايران

 

به راستی این کارها یعنی چه ؟ چه معنی دارد ؟ یعنی بچه ها کورش را نشناسند؟ آقایانی که بر سر کار آن بالا نشسته اید. شما از  من و امثال من هم وقتی که به مدرسه می رفتيم همين کتابها را درس دادید آیا الان ما همانطوری که شما دوست داشتید می اندیشیم ؟ و آيا کورش بزرگ را نمی شناسیم ؟ يا به عکس هر آن چه را که شما مغرضانه در آموزش از نسل ما دريغ داشتيد و از ما پنهان کرديد ما بيشتر به دنبالش رفتيم و بيشتر از آن با خبر شديم؟ حقیقت چیزی نیست که شما و امثال شما بتوانيد آن را بپوشانيد يا از بين ببريد. در طول تاريخ کسی نتوانسته اين کار را بکند اکنون که همه چيز را همه جا می شود به راحتی پيدا کرد.

اما مساله دردناک در اين است که در همه جای دنیا سعی می شود بچه ها  با تمدن و تاریخ  سرزمین شان، هر چند کوتاه و بدون قدمت چند هزار ساله، آشنا شوند و همه چیز را بدانند ولی ما در سرزمین مان باید شاهد برعکس این ماجرا باشیم يعنی که دولت می خواهد بچه های این سرزمین کهن و با ریشه را با روش های مختلف که یکی از مهم ترین آنها آموزش و پرورش است بی خبر از گذشته و هويت خويش بار بياورد.

www.savepasargad.com