International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

يبانيه ها  |  پاسارگاد  |   خبرها  |  مقالات   |   هنر و ادبيات |    تاريخ  زدايي  | ديداري ـ  شنيداري  | جشن های ايرانی | محيط زيست |  تماس |  جستجو

12 آذر  1387    (2547 سال پاسارگارد)  2  دسامبر 2008        ============      کميته نجات پاسارگاد هيچ گونه وابستگی مذهبی و سياسي ندارد

پيوند به صفحه اصلی

 

 

حفاران «غيرمجاز» يک گورستان بزرگ عصر آهن و عصر مادها را غارت کرده اند

اشيای ريز و بر جای مانده از غارتگران خود صدها تکه است

 

چهارشنبه 20 آذر 1387

براساس آخرين نتايج بدست آمده از 200 متر مربع محوطه کوهستاني باباجيلان بقاياي تخريب شده يا به نوعي غارت شده 9 گور بدست آمد.

سرپرست هيات باستان شناسي محوطه گورستاني بابا جيلان لرستان در گفت و گو با ميراث آريا  ضمن بيان اين مطلب افزود: از مجموع گورهاي بدست آمده شش مورد از نوع چهار چينه سنگي گودالي و سه مورد از نوع خمره اي هستند.

عطا حسن پور در ادامه خاطرنشان کرد: جهت تمامي گورهاي يافت شده شمال شرقي ، جنوب غربي و اجساد نيز به صورت چمباتمه اي يا جنيني دفن شده اند .

به گفته اين باستان شناس: مشابه اين نوع تدفين در گورستان خاتون بان لرستان و به شيوه چمباتمه اي و تابوت مفرغي در چوب تراش خرم آباد مشاهده شده است.

وي اندازه گورها را به طول يک ونيم تا حدود يک و هشتاد و به عرض 50 تا 80 وبه عمق 80 سانتي متر اعلام کرد.

وي با اشاره به اين که با توجه به بقاياي استخواني برجاي مانده اين گونه به نظر مي رسد که سر اجساد به سمت طلوع آفتاب بوده اظهار داشت: از بقاياي اشياي برجاي مانده از کنار اجساد که از ديد غارتگران و قاچاق چيان ناچيز و بي ارزش قلمداد شده مي توان به بيش از 80 نمونه سر پيکان هاي سنگي در ابعاد اندازه و رنگ هاي مختلف و نيز اشياي تزئيني ساخته شده از صدف و استخوان ،‌چند نمونه حلقه آهني و مفرغي ،‌خنجر آهني و دکمه هاي مفرغي اشياي تزئيني مفرغي و سفال هاي گونه لرستان اشاره کرد.

اين پژوهشگر با اشاره به اين که بنابرحدسيات باستان شناسان احتمال مي رود بالغ بر 200 گور در اين گورستان بوده باشد اضافه کرد: با توجه به اين که گورستان يادشده تخريب و لايه هاي باستاني برروي هم ريخته شده اند ، تعيين جنسيت اجساد و آزمايش کربن چهار، امري غير ممکن به نظر مي رسد.


حسن پور با بيان اين که در فاصله 50 متري شرق گور ستان تپه باستاني وجود دارد که نمونه سفال هاي گورستان در آن جا يافت شدتاکيد کرد:احتمال مي رود اين نقطه محل سکونت اجساد گورستان بوده باشد چراکه معمولا"‌در دوره عصر آهن مکان هاي مسکوني در مجاورت گورستان ها احداث مي شده است.

وي ادامه داد: اين منطقه در 45 کيلومتري غرب شهرستان دلفان به مرکزيت نورآباد در يکي از کوهستان هاي صعب العبور زاگرس به نام کوهستان سرشتي و در شمال روستاي باباجيلان واقع شده است..

وي اضافه کرد: در پاييز سال 84 درجريان يک تخريب بي سابقه 60 درصد از اين گورستان توسط غارتگران به غارت رفت .

وي با بيان اين که در سال 85 نخستين هيات باستان شناسي به منطقه مراجعه کرد اما به دليل شرايط بد آب و هوايي و بارش برف و باران امکان انجام عمليات کاوش غير ممکن بود بيان داشت: گروه باستان شناسي تنها از سطح خاک، اشياي برجاي مانده از غارتگران را برداشت کردند که گزارش آن به پژوهشکده باستان شناسي ارائه شد.

وي در ادامه تصريح کرد: در سال 86 در فرايند يک کاوش علمي ، 12 گمانه و 6 ترانشه باز شد که در نتيجه اين کاوش تعداد 100 عدد مهره عقيق، چند شيء مفرغي و آهني ، انگشتر ،النگو ،دستبند، سرنيزه ،‌سرپيکان ويک انگشتر مفرغي با نقش فروهر يافت شد.

حسن پور در پايان گفت: براساس گزارش هاي موجود آثار يافت شده مربوط به عصر آهن دو، دوره مادها و هزاره اول قبل از ميلاد است.

ميراث آريا

 

 

تاريخ عصر‌آهن را در لرستان تاراج كردند

 

سه شنبه 30 مهر 1387

 

گروه شهرستان ‌ها: سرپرست هيات كاوش محوطه‌ «باباجيلان» لرستان از حجم زياد حفاري‌هاي غيرمجاز در اين محوطه خبر داد.

عطا حسن‌پور در گفتگو با ايسنا، توضيح داد: گورستان باباجيلان در دامنه يك كوه مرتفع از توابع شهرستان دلفان و نزديكي روستاي باباجيلان استان لرستان قرار دارد و تقريبا 90‌درصد آن توسط مردم تخريب شده و ديگر چيزي براي پژوهش و كار باستان‌شناسي نمانده است.

وي گفت: ابتدا سال 1385 و سپس سال 1386 يك فصل كاوش اضطراري در اين محوطه انجام شد. امسال نيز فصل سوم كاوش از مهرماه آغاز شد ولي از اشيا چيزي باقي نمانده است. در واقع، هنوزهيچ گور سالمي پيدا نكرده‌ايم تا گورهاي تخريب‌ شده را بررسي ‌كنيم.

حسن‌پور با اشاره به اين‌كه اين محوطه به عصر آهن تعلق دارد، اظهار داشت: اين محوطه از نظر حفاظتي بسيار مشكل دارد، بويژه اين‌كه صعب‌العبور و دورافتاده است و امكان رفت‌وآمد وسايل نقليه نيز وجود ندارد. با وجود آن‌كه مراقبت آثار اين منطقه ضروري‌ است، ولي شبانه‌روز حفاري غيرمجاز در آن انجام مي‌شود و فقط مدتي را كه در اينجا كاوش مي‌كنيم، از حفاري غيرمجاز خبري نيست.

او تصريح كرد: هر سال پس از پايان كاوش، از محوطه نقشه‌برداري و عكسبرداري مي‌كنيم؛ اما فصل بعد كه برمي‌گرديم، تعداد چاله‌ها چندين برابر شده است.

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100952204245