International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

 

 

Link to English Section

 

يبانيه ها  |  پاسارگاد  |   خبرها  |  مقالات   |   هنر و ادبيات |    تاريخ  زدايي  | ديداري ـ  شنيداري  | جشن های ايرانی | محيط زيست |  تماس |  جستجو

 22 تيرماه 1387    (2547 سال پاسارگارد)   12 جولای  2008**************************    کميته نجات پاسارگاد هيچ گونه وابستگی مذهبی و سياسي ندارد

 

به خاطر کوتاهی  عمدی سازمان ميراث، سال 2009، به نام فردوسی نخواهد شد

 

موسس نياد فردوسي : بنياد فردوسي وظيفه‌اش اين است كه بگويد فردوسي مال ماست.

ما از سال پيش به‌دنبال اين طرح بوديم كه تدوين شده است، اما بعد از يك سال تازه توانسته‌ايم 2 نفر از آقايان را به اين نشست بياوريم. به هر حال، من هم بعيد مي‌دانم كه امكان ناميدن سال 2009 به نام فردوسي فراهم شود

 

جشن هزاره شاهنامه در 9 كشور

 

كامران محمدي:

 

هر چند آرزوي تعلق سال 2009 به نام ابوالقاسم فردوسي، حالا ديگر برآورده نمي‌شود، اما دست كم اهالي اكو قصد دارند «هزاره سرايش شاهنامه‌» را به‌صورت جدي جشن بگيرند.

امسال از پايان سرايش شاهنامه درست هزار سال مي‌گذرد، بنابراين مي‌تواند فرصت مناسبي باشد براي ثبت اين رويداد در فهرست رويدادهاي فرهنگي – هنري و مشاهير يونسكو؛ پيشنهادي كه بنياد فردوسي به يونسكو داده است و اميد دارد با پذيرفتن آن، ماجراي نامگذاري سال 2009 به خوبي به پايان برسد.

اما به گفته دبير كل اين بنياد، چه يونسكو آن را تصويب كند و چه نكند، مؤسسه فرهنگي اكو - كه 10كشور را در عضويت خود دارد-  اعلام آمادگي كرده تا به‌صورت بين‌المللي، هزاره شاهنامه را با حضور 9كشور ايران، تاجيكستان، افغانستان، قرقيزستان، پاكستان، تركيه، ازبكستان، تركمنستان و قزاقستان جشن بگيرد.

علاوه بر اين، بنياد فردوسي قصد دارد برنامه‌هاي ديگري را نيز در 3 حوزه كشوري، منطقه‌اي و بين‌المللي اجرا كند كه راه‌اندازي دانشنامه جهاني شاهنامه از جمله آنهاست.

ياسر موحد فرد به مهر گفت: با توجه به اينكه سال 2008 سال جهاني زبان‌ها نامگذاري شده، بنياد فردوسي قصد دارد با همكاري نهادهاي ديگر، كنگره‌هايي را با عنوان نقش زبان و ادب فارسي در ميان ساير زبان‌هاي جهان برگزار كند.

يونسكو در سال‌هاي 2008 و 2009، 67 سده و هزاره را در زمينه مشاهير ادب به ثبت رسانده كه از اين تعداد، 4 تايش به ايران تعلق دارد؛

هشتصد و پنجاهمين سالگرد درگذشت سنايي غزنوي، نهصد و پنجاهمين سالگرد تولد امام محمد غزالي، صد و پنجاهمين سالروز زندگي و حيات فعال سيد جمال‌الدين اسدآبادي و هزار و صد و پنجاهمين سالروز تولد رودكي.

موحد فرد ادامه داد: بنياد فردوسي قصد دارد براي اين 4شخصيت به ثبت رسيده، توسط كميسيون ملي يونسكو در ايران بزرگداشت‌هايي برگزار كند.

از سوي ديگر، سال 2009 ميلادي از سوي يونسكو به بهانه چهارصدمين سالگرد تولد شيخ‌بهايي، سال نجوم نام نهاده شده است.

بنياد فردوسي با توجه به اين نامگذاري تلاش دارد با مراكز مختلف ارتباط بگيرد و برنامه‌هاي متعددي را در دستور كار خود قرار دهد كه مهم‌ترين آنها ساخت و آماده‌سازي تنديس‌هاي مفاخر ايران است.

به گفته دبيركل بنياد فردوسي، تاكنون تنديس فردوسي، سعدي، حافظ، ابن‌سينا و شخصيت‌هاي شاهنامه ساخته شده است.

علاوه بر اينها، تنديس شهريار، بنان، شجريان، اميركبير، پورياي ولي و غلامرضا تختي هم آماده است و بنياد در آينده، اين تنديس‌ها را در مناطقي از كشورهاي مختلف كه تعيين هم شده‌اند، در قالب نمايشگاه‌هاي دائمي به نمايش مي‌گذارد.

اولي‌اش هم ظاهرا در سوريه خواهد بود و بعد هم به پاريس مي‌روند تا در تالار مشاهير ايراني در مقر يونسكو، نمايش داده شوند.

فرصتي كه از دست رفت

احسان نراقي، نماينده اسبق ايران در يونسكو، حدود 2 ماه پيش در نشست بنياد فردوسي گفت: 4-3 ماه ديگر كنفرانس عمومي يونسكو برگزار مي‌شود كه در آن برنامه 2 سال آينده به تصويب بيش از 190كشور عضو خواهد رسيد و ايران هنوز فرصتي 4-3 ماهه را براي ارائه اين پيشنهاد در اختيار دارد كه بايد در اين مدت پيشنهاد، مدون شود و به تاييد بسياري از اين كشورها برسد.

نشست يادشده، شهريور امسال - يعني در سپتامبر 2008- برگزار خواهد شد و مسئولان بنياد فردوسي، براي ارائه اين پيشنهاد، 28 ارديبهشت با حضور برخي از كارشناسان اين حوزه دور هم جمع شدند تا موضوع را بررسي كنند.

نراقي ادامه داد: شما بايد از 6 ماه پيش شروع به اين فعاليت مي‌كرديد؛ هر چند در اين فاصله هم مي‌توانيد به فعاليت‌تان ادامه دهيد.

اما همان موقع هم تقريبا همه مي‌دانستند كه اين فرصت در واقع از دست رفته است؛ چرا كه رقبا خيلي زودتر از اينها، كار را شروع كرده‌اند.

مشاور رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در همان نشست گفت: بسيار بعيد مي‌دانم ايران بتواند كاري براي ثبت سال آينده ميلادي به نام فردوسي بكند، اما بايد براي اين كار جلساتي را در اسرع وقت تشكيل دهيم و وارد عمل شويم.

خسرو خوانساري ادامه داد: يونسكو در تقويمش كه آن را براي سال 2008 و 2009 تصويب كرده، نام 5  نفر  از مفاخر را به ثبت رسانده است. به‌عبارت ديگر، حالا تنها آنچه باقي مانده است، برگزاري جشن‌هايي است با همان چند كشور دور و برمان.

بنيانگذار بنياد فردوسي اظهار داشت: بنياد فردوسي وظيفه‌اش اين است كه بگويد فردوسي مال ماست.

ما از سال پيش به‌دنبال اين طرح بوديم كه تدوين شده است، اما بعد از يك سال تازه توانسته‌ايم 2 نفر از آقايان را به اين نشست بياوريم. به هر حال، من هم بعيد مي‌دانم كه امكان ناميدن سال 2009 به نام فردوسي فراهم شود.

محمدحسين طوسي‌وند با اين حال مثل ديگران، هنوز اميدوار است؛ دست كم به داخل كشور. وي ادامه داد: يكي از كارهايي كه ما در بنياد فردوسي بايد بكنيم اين است كه اگر نتوانيم در خارج، اين موضوع را به ثبت يونسكو برسانيم، دست كم در داخل مملكت بتوانيم آن را به نحو شايسته مطرح كنيم.

مسئله دوم هم اين است كه ايراني‌ها تا حالا هيچ اسمي از فرهنگ‌ خودشان نبرده‌اند. آمدند مولوي ما را گرفتند، ابوعلي‌سينا را هم دارند مي‌گيرند. وقتي ما گريه نكنيم، مادر كه شير نمي‌دهد!

 

 روزنامه همشهری