International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to Persian Section

 
يپوند به صفحه اصلی 

 

 

                         

بختیاری ها شب یلدا را جشن می گیرند و شاهنامه می خواهند

 از: راشد عباسی

در شب يلدا شاهنامه خواني در استان چهار محال و بختیاری  رواج بسياري دارد. چند خانواده دور هم جمع مي‌شوند و كساني كه شاهنامه را از حفظ هستند و حتي سواد خواندن و نوشتن ندارند شروع به خواندن اشعار شاهنامه مي‌كنند

در گذشته در قوم بختياري در زمستان از كرسي‌هاي سنتي چوبي كه در زير آن زغال داغ قرار داشت استفاده مي‌كردند و لحاف سنتي بزرگي با نقش‌هاي ترنج روي آن مي‌انداختند. در سيني بزرگي به نام مجمع، انواع تنقلاتي مانند گردو، كشمش، بادام، سنجد كه به آن «كنار هم» مي‌گويند وجود داشت.

بختياري‌ها اعتقاد داشتند در شب يلدا، ماست، شير، پنير، كنجد، كدو و نان جوي كه خورده شود تا پايان سال موجب فزوني و فراواني نعمت مي‌شود و باعث مي‌شود كه تا سال بعد از اين نعمت‌ها بخورند.

شب يلدا در قوم بختياري به عنوان شب چله خوانده مي‌شود. بختياري‌ها در اين شب كدو تنبل‌هاي بزرگي كه نماد خورشيد را براي آن‌ها دارد، آب‌پز مي‌كنند و آن‌را به صورت ريز ريز شده در آش كشك مي‌خورند.

رسم جالبي كه در ميان بختياري‌ها رواج دارد ، به اين صورت كه نان‌هاي محلي به نام گرده را با  قطر زياد آماده مي‌كنند. بين اين نان مهره آبي رنگي به نام لپك مي‌گذارند. در شب يلدا نان را تقسيم مي‌كنند و هر كس كه در قطعه نان او لپك جاي دارد، به بخت و اقبال معروف ‌شده و او را شانس خانه مي‌دانند

.

www.savepasargad.com

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد