بازگشت به صفحه اصلی

 

 

تنگه بلاغي يكي از مهمترين مناطق باستاني استان فارس است كه با آبگيري سد سيوند غرق مي‌شود

 

تيمي از باستان شناسان در تنگه بلاغي، شناسايي وسعت کارگاه توليد نوشيدني را در تنگه بلاغي آغاز کردند

 

حسن ظهوری

هيات باستان‌شناسي ايران و لهستان به منظور شناسايي وسعت كارگاه توليد نوشيدني به جاي مانده از دوره ساساني كه دو سال پيش در تنگه بلاغي كشف شده، سومين فصل كاوش را آغاز مي‌كنند.

 

«علي اسدي»، سرپرست ايراني هيات باستان‌شناسي در سومين فصل فعاليت مشترك ايران و لهستان در تنگه بلاغي با اعلام اين خبر گفت:« در ادامه كاوش‌هاي فصل محوطه 64 تنگه بلاغي، كاوش در اين محوطه را همراه هيات لهستاني ادامه مي‌دهيم. اين محوطه در بخش جنوبي رودخانه پلوار (سيوند) واقع شده و پيش از اين تعداد بي‌شماري سازه مربوط به توليد نوشيدني از دوره ساساني در اين محوطه كشف شده است.

 

نقشه ژئوفيزيك كه پيش‌از اين از محوطه 64 توسط متخصص ايراني تهيه شده بود محل تعداد بيشتري از سازه‌هاي مدفون در زير خاك را نشان مي‌دهد و باستان‌شناسان معتقدند اين نقاط نمايان شده روي نقشه مربوط به سازه‌هاي ساخت نوشيدني باشد.

 

اسدي به ميراث خبر گفت:« سازه‌هاي حوضچه مانندي طي دو فصل گذشته در محوطه 64 از زير خاك بيرون آمد كه با بررسي شكل، ساختار آنها و كشف برخي دانه هاي گياهي مانند انگور مشخص شد متعلق به توليد نوشيدني هستند اما در فصل سوم قصد داريم به منظور اثبات اين ادعا با كربنيزه كردن مواد به دست آمده، كاربري اين سازه‌ها را به درستي روشن كنيم.»

 

پيش از اين و در نخستين فصل از كاوش‌هاي باستان شناسي محوطه 64 تصور مي‌شد سازه  به دست‌آمده احتمالا به توليد نوشيدني براي دربار شاهان ساساني اختصاص داشته است اما تعداد بيشتر سازه‌هاي كشف شده خبر از توليد انبوه نوشيدني در اين منطقه مي‌دهد.

 

اسدي در توضيح اين مطلب به ميراث خبر  گفت:« يافته‌هاي جديد به ما يادآوري مي‌كند كه احتمالا اين كارگاه متعلق به دربار شاهان نبوده و حتي مي‌تواند به مالك خصوصي تعلق داشته باشد. احتمال مي‌رود كه در اين منطقه توليد نوشيدني براي مردم عادي نيز صورت مي‌گرفته است.»

 

وي با بيان‌ اين‌كه در اين منطقه اثري از سازه‌هاي شاهان ساساني يافت نشده است، گفت:« تنگه بلاغي در شمال استان فارس واقع شده درحالي‌كه تمركز ساسانيان در فارس به مركز و جنوب اين استان مربوط مي‌شود.»

 

از جمله ابهاماتي كه باستان‌شناسان با آن مواجه هستند نبود درختان انگور در منطقه تنگه بلاغي است.

 

 باستان شناسان معتقدند پوشش گياهي منطقه دستخوش تغيير شده و اين موضوع بي‌ربط با ورود مسلمانان به منطقه نيست.

 

احتمالا با مخالفت مسلمانان، كارگاه‌هاي توليد برخي نوشيدني ها تعطيل شده و به مرور زمان نيز متروكه شده است.

 

كشف دو سكه از دوره قباد دوم نشان مي‌دهد كه كارگاه كشف شده تا اواخر دوره ساساني فعال بوده است.

 

تنگه بلاغي يكي از مهمترين مناطق باستاني استان فارس است كه با آبگيري سد سيوند غرق مي‌شود.

 

اين تنگه چشم‌انداز محوطه باستاني پاسارگاد است و تاكنون 131 اثر باستاني در آن از دوره پيش از هخامنشي تا دوره اسلامي شناسايي شده است.

فارس (خبرگزاري ميراث فرهنگي)_ ميراث استان ها – 8 مهر 85

http://www.chn.ir/News/?section=2&id=34349