International Committee to Save the Archeological Sites of Pasargad |
|
يبانيه ها | آرشيو مطالب پاسارگاد | آرشيوخبرها | مقالات | آرشيو هنر و ادبيات | آرشيوتاريخ زدايي | ديداري ـ شنيداري | و آرشيو هاي ديگر
سازمان ميراث فرهنگی هم شانس جهانی شدن اشگفت سلمان را به صفر رساند
و هم پس از يک سال هنوز رنگ پاشی های عمدی بر آثار آن را پاک نکرده است
دوستداران ميراث فرهنگی خواستار نجات بخشی منحصر به فردترين يادگارهای سنگی کشور هستند.
و هم با گذشت بيش از يك سال از رنگپاشي روي بزرگترين خط نوشته ايلامي در اشكفتسلمان(نيايشگاه تاريشا) شهر ايذه هنوز هيچ اقدامي براي پاككردن اين رنگها انجام نشدهاست.
نيايشگاه تاريشا(اشگفت سلمان) يادماني از دوره ايلامي است كه ساخته شدن يك هتل در حريم درجه يك آن، شانس جهاني شدنش را به صفر رساند بدون اينكه واكنشي مناسب را از سوي سازمان ميراث فرهنگي در پي داشته باشد. اين سازمان تا لحظه افتتاح هتل اعتقاد داشت كه مالك خصوصي اين هتل با دست كاري در پرونده راي دادگاه را به نفع خود كردهاست اما هرگز اين ادعا را اثبات نكرد.
"فرامرز خوشاب"، مسئول انجمن دوستداران ميراث فرهنگي ايذه در گفتگو با ميراثخبر از وضعيت نامطلوب نگاركندهاي سنگي اين شهر خبر داد و گفت:«بهرغم اعتراض دوستداران ميراث فرهنگي و وعدههاي مسئولان براي ساماندهي به وضعيت اين آثار هنوز هيچ فعاليتي انجام نگرفتهاست.»
وي وضعيت نگاركندهاي ايلامي كه از منحصربفردترين يادگارهاي سنگي كشور را خطرناك خواند و خواستار نجاتبخشي سريع آثار پيش از تخريب كامل شد.
به گفته خوشاب نوشتن يادگاري و رنگپاشي روي آثار از اشگفتسلمان آغاز شده و به سنگهاي اطراف كولفرح كشيده شده و اگر برنامههاي حفاظتي انجام نگيرد به تخريب آثار سنگي كلوفرح منجر ميشود.
تعلل مسئولان سازمان ميراث فرهنگي براي ساماندهي به آثار سنگي اين شهر، بهرغم وضعيت اورژانسي اين آثار، آينده آنها را در هالهاي از ابهام فروبردهاست.
خبر پاشيدن رنگ روي آثار اشگفت سلمان چند ماه بعد از سكوت خبري اداره رامهرمز كه تاكنون حاضر به پاسخگويي به هيچ از سوالات ميراثخبر نشده از سوي انجمن دوستداران ميراث فرهنگي به رسانهها راه يافت.
در آن زمان پايگاه آياپير كه مسئوليت حفاظت از اين آثار را دارد اعلام كرد اگر سازمان ميراث فرهنگي 70 ميليون اعتبار بلوكه اين پايگاه را پرداخت كند پاكسازي نقش برجستهها انجام ميداند. اما"صادق محمدي"، رئيس سازمان ميراث فرهنگي پاكسازي اين آثار كار اين پايگاه ندانست و اعلام كرد كه هيچ مشكلي مالي براي مرمت اين سنگها وجود ندارد و تنها بايد يك مشاور مجرب براي پاكسازي آنها انتخاب شود اما با گذشت بيش از يك سال هنوز مشاور مورد نظر اين سازمان انتخاب نشده تا اين آثار همچنان در معرض تهديدهاي انساني و طبيعي باشند.
در اشكفت سلمان چهار نقش برجسته وجود دارد كه 2 تاي آن داخل غار و 2 تاي ديگر در خارج از غار ديده مي شود.
بزرگ ترين نوشته خط ميخي از دوره عيلامي در اين غار موجود است كه از زمان شاهك عيلامي (شاه بومي آيا پيريا آياتم) به جاي مانده و همچنين براي نخستين بار حضور مصور زن، دوشادوش مرد در نقش برجسته هاي اين غار ديده شده است.
در نقوش «هوهين» (همسر و خواهر شاهك) در يك مراسم آييني دوشادوش شركت كرده و كاهن بزرگ در جلوي آنها به چشم مي خورد.
اين نشانه ها مشخص مي كند اشكفت سلمان، نيايشگاه «تاريشا» بوده و غار ديگري در كنار اين اشكفت در دوره ايلخاني به مكاني مقدس تبديل شده و رو به روي آن ساخت و سازه هاي مذهبي شكل گرفته است.
زهرا کشوری
http://www.chn.ir/news/?section=2&id=39959