بازگشت به صفحه اصلی

آيا شما هم نامه ي سرگشاده را امضا کرده ايد؟

 

 

مهندس کوروش زعيم :

ـ در ساختن سد سيوند مسايل فنی و مهندسی، اقتصادی و فرهنگی و زيست بومی   در نظر گرفته نشده

ـ آیا برای ما مهم است آبی را که وجود ندارد به ارسنجان برسانیم یا اینکه میراث فرهنگی جهانی را که به ملت ما اعتماد به نفس می دهد تخریب کنیم.

 

از سوی جمعی به دکتر دادخواه  وکالت داده شد تا موضوع دفاع از میراث فرهنگی پاسارگاد و تنگه بلاغی را در مراجع قضایی پی گیری کند

 

حنيف يزدانی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت:

عملکرد حکومت نوعی دهن کجی به نمادهای حقوق بشر، آزادی و عدالت محسوب می شود



در جلسه ای که روز گذشته در سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت)، و در ارتباط با آبگيری سد سيوند برگزار شده بود  جمعی از شخصيت های ملی، فعالان مدنی  و علاقمندان به ميراث فرهنگی شرکت کرده بودند. بنا بر گزارش خبرنگار ادوار نيوز در ابتدای این مراسم ابتدا حنيف يزدانی عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت با اشاره به بیانیه های متعددی که از سوی احزاب و نهادهای مدنی و مردمی از جمله دفتر تحکیم وحدت، سازمان دانش آموختگان ایران، خانه احزاب، بیانیه های دسته جمعی انجمن های مردمی و ... به منظور هشدار نسبت به وضعیت بحرانی میراث فرهنگی در محدوده احداث سد سیوند و همچنین تجمع هایی که به این منظور در برابر مجلس و وزارت نیرو انجام گرفته است، گفت: در رفتار و گفتار حاکمان جمهوری اسلامی تناقض وجود دارد از یک سو انرژی هسته ای را خواست ملی ایرانیان معرفی می کنند و از سوی دیگر میراث فرهنگی جامعه ایرانی را که نماد همبستگی ملی و هویت ایرانی جامعه ماست را مورد هدف قرار می دهند .

یزدانی در ادامه سخنان خود با اشاره به تهدید مقبره کوروش که در این محوطه باستانی قرار دارد، گفت: مقبره کوروش نماد حقوق بشر، نماد آزادی و عدالت است و کوروش کسی است که برای اولین بار در عصر باستانی از حقوق بشر سخن گفت و این نوع عملکرد حکومت نوعی دهن کجی به این نمادها نیز محسوب می شود.

یزدانی در ادامه گفت: علیرغم ادعاهای میراث فرهنگی و وزارت نیرو، گفتار آنها صادقانه به نظر نمی رسد.
وی همچنین گفت: به لحاظ قانونی دولت نسبت به آثار فرهنگی تعهد دارد و این یک مساله حقوق بشری است که کنوانسیون ها و قواعد متعدد حقوق بشری بدان اشاره دارد از جمله ماده 27 اعلامیه حقوق بشر که زیست فرهنگی را حق بشر می داند و همچنین کنوانسیون میراث طبیعی و تاریخی در این زمینه تعهداتی را ایجاد می کند.

یزدانی در پایان سخنان خود گفت: حاکمیت با اینگونه رفتار خود مردم را در دوراهی پیشرفت و نابودی آثار تاریخی قرار می دهد که در واقع چنین امری ناشی از سو مدیریت ست.

در ادامه این مراسم مهندس کوروش زعیم در سخنانی به تفصیل مساله احداث سد سیوند و مخاطرات احتمالی در مورد محوطه باستانی پاسارگاد و تنگه بلاغی را مورد بحث و بررسی قرار داد.

مهندس زعیم در بخشی از سخنان خود گفت: از منظر فنی هر سدی که ساخته می شود از سه بعد باید در نظر گرفته شود، اول مسائل فنی و مهندسی، دوم اقتصادی و مالی و سوم فرهنگی و زیست بومی. وی ادامه داد: انتظار می رود که مجریان لااقل برای احداث این سد یکی از این سه مولفه را مورد نظر قرار دهند که از نظر ما هیچکدام این موارد در نظر گرفته نشده است.
 
کوروش زعیم با بیان ویژگی های رودخانه سیوند گفت: به لحاظ فنی این سد بستر مناسبی برای ساخت و ساز ندارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در زمان هخامنشیان در مسیر رود سیوند تعداد زیادی آب بند احداث شده بوده است و اینکه تنگه بلاغی محل رفت و آمد سربازان در آن زمان بوده است گفت: این مطلب که میراث فرهنگی ادعا می کند هیچ میراثی در این منطقه نیست بر اساس شواهد تاریخی که وجود دارد قابل رد است، و اگر اینگونه نبود این همه حفره در این محل برای چه ایجاد شده است و مشخص است که این نتیجه کار غارتگران فرهنگی است و کاوش های غیرقانونی باعث این حفره ها شده است.

زعیم گفت : مطالعات تاریخی نشان می دهد که در تمام دشت پاسارگاد آثار تاریخی و زیرخاک مانده بسیاری وجود دارد.

وی با طرح این مطلب که به لحاظ فنی احداث این سد توجیه ندارد گفت: دبی (میزان آبی) که وزارت نیرو در مورد رود سیوند می گوید پاسخگوی سدی در این ابعادی که طراحی شده نیست.

مهندس زعیم با اشاره به مطالعات سالها پیش یک شرکت آمریکایی در این منطقه و همچنین مطالعات دیگری که یک مشاور ایرانی انجام داده است گفت که نتایج این مطالعات مفقود شده است و اطلاع مشخصی در مورد نتایج این تحقیقات در دست نیست، و این یکی از مسائل شادبه برانگیز در این مورد است.

زعیم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بنا بر طراحی انجام شده بایستی ذخیره آب پشت سد 250 میلیون متر مکعب باشد اما برآورد ما این است که در بهترین حالت 180 میلیون متر مکعب آب ذخیره خواهد شد.

وی همچنین مسائلی از قبیل ارتفاع کناره ها و ایرادات بستر سد را از سایر معایب فنی این طرح دانست.

زعیم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسایل اقتصادی این طرح گفت: سال 73 زمانی که این طرح آغاز شد برآورد بودجه 3 میلیارد تومان بوده است اما اخیرا می گویند 85 میلیارد تومان صرف این طرح شده است که با این مقدار بودجه می توان چندین سد دیگر هم احداث کرد و توجیه اقتصادی برای این طرح وجود ندارد.

این عضو جبهه ملی ایران همچنین از بعد خسارات فرهنگی نیز این آثار تخریبی احداث این سد را بی شمار توصیف کرد و گفت که با توجه به اینکه امپراطوری بزرگ ایران باستان در این منطقه اداره می شده است همه این نواحی جز میراث فرهنگی جهانی است.

زعیم سد سیوند را تنها نمونه از این دست ندانست و گفت: سد ملاصدرا هم در حال حاضر همین وضعیت را دارد و تپه های باستانی اطرافش را با خطر مواجه ساخته است.

در این مراسم همچنین علیرضا افشاری از فعالان مدنی حوزه میراث فرهنگی به نمایندگی از انجمن ها و
NGOهای مخالف با احداث سد سیوند سخنانی ایراد کرد.

وی در سخنان خود گفت که در فعالیت
NGO
ها ترجیح ما این بوده است که به جای بیانیه اعتراضی صرف شروع به گردآوری اطلاعات و ارتباط گیری با موافقان و مخالفان طرح کنیم و از طریق برگزاری همایش در دانشگاه ها ، نظر وزارت نیرو ، سازمان میراث فرهنگی و کمیسیون فرهنگی مجلس را نسبت به این موضوع جلب کنیم.

افشار نیز در بخشی از سخنان خود به موضوع کارشناسی نبودن احداث این سد اشاره کرد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخان خود ماجرای احداث سد سیوند را مشابه مجارای تغییر نام خلیج فارس دانست و گفت که متاسفانه هویت ملی ایرانی در خطر است و باید برای نجات آن فعالیت کرد.

افشار همکاری انجمن های دانشجویی دانشگاه های سراسر کشور را در پاسداری از میراث فرهنگی مثبت ارزیابی کرد و خواستار گسترش اینگونه فعالیت ها در سطح دانشگاه ها شد.

در بخش پایانی این مراسم که به پرسش و پاسخ حاظران و سخنرانان اختصاص داشت، مهندس کوروش زعیم با اشاره به فعالیت های جبهه ملی در این زمینه گفت: سازمان مهندسان جبهه ملی کمیته ای را به منظور رسیدگی به این موضوع تشکیل داده است و اسناد و نقشه های موجود در این زمینه را از طرق مختلف تهیه کرده است و بر روی آنها مطالعاتی انجام داده است.

وی گفت : در جریان این مطالعات مشخص شد که نقشه هایی که وزارت نیرو از آن استفاده می کند در مورد برخی بلندی ها اشتباه است و نقشه های سازمان جغرافیایی ارتش که معتبر تر است اعداد و ارقام دیگری را نشان می دهد. ما این اسناد را برای وزارت نیرو فرستادیم و آنها را به چالش کشیدیم اما تاکنون هیچ پاسخ مشخصی دریافت نکرده ایم.

زعیم ضمن بیان این مطلب که آب رود سیوند از قدیم حقابه اهالی و کشاورزان همان منطقه بوده است گفت: این حقابه در اسناد این کشاورزان هم آمده است و مسئولان باید ابتدا آب این کشاورزان را تامین کنند و به نظر ما از آب سیوند چیزی جز همین حقابه ها نخواهد ماند.

وی افزود: آیا برای ما مهم است آبی را که وجود ندارد به ارسنجان برسانیم یا اینکه میراث فرهنگی جهانی را که به ملت ما اعتماد به نفس می دهد تخریب کنیم.

وی در پایان گفت: متاسفانه آثار باستانی در دید مسئولان چیزی جز سنگپاره و خشت و گل نیست در حالی که این یادگارها موجب هویت ملی ما و غرور ملی ایرانیان است.

** در حاشیه این مراسم حاضران به صورت دسته جمعی به آقای دادخواه وکیل دادگستری وکالت دادند تا موضوع دفاع از میراث فرهنگی پاسارگاد و تنگه بلاغی را در مراجع قضایی پی گیری کند.

 

http://www.advarnews.com/social/4166.aspx