بازگشت به صفحه اصلی

پيکر برهنه يک زن پيش از تاريخ کشف شد

همراه زن مهره های زيادی به رنگ های فيروزه و زرد و سفيد به دست آمد

 

 

باستان شناسان در تپه قلايچي بوكان موفق به كشف يك پيكرك سفالي بدون سر شدند. باستان شناسان اعتقاد دارند مانايي‌ها اين پيكرك را نذر معبد قلايچي كرده‌اند. اين پيکرک که ارتفاع آن 20 سانتي متر است، لباسي بر تن ندارد، از سفال ساخته شده و دست‌هايش را روي سينه‌اش گذاشته‌است.

 

كاوش‌هاي باستان‌شناسان در تپه مانايي قلايچي در بوكان به كشف يک پيكرك سفالي زن منجر شد. 

"رضا حيدري"، باستان شناس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان‌غربي و عضو هيات باستان‌شناسي تپه قلايچي بوكان، ارتفاع پيكرك كشف شده را 20 سانتي متر عنوان کرد و افزود:« پيكرك لباسي بر تن ندارد. از سفال ساخته شده  و دست‌هايش را روي سينه‌اش گذاشته‌است.» 

وي به ميراث خبر گفت:« اين پيكرك را که سر آن شکسته است، در كنار يک سكو آجري پيدا كرديم. همچنين تعداد بسيار زيادي مهره‌هاي رنگي به رنگ فيروزه‌اي، زرد و سفيد نيز از اين منطقه به دست آمد که با توجه به تمامي شواهد موجود مي توان گفت به احتمال زياد اين پيكرك را نذر معبد كرده‌ بودند.» 

حيدري يكي از دستاوردهاي هشت فصل گذشته كاوش در تپه قلايچي را شناسايي معماري مانا‌ها دانست و گفت:« هيات كاوش تپه قلايچي تنها هياتي است كه هشت فصل كاوش روي اقوام مانايي انجام داده و در اين هشت فصل شناختي كلي از معماري‌آن‌ها، نوع مصالح به كار رفته در معماري،‌ چگونگي تفكر آن‌ها در معماري و استفاده آن‌ها از اشكال و رنگ‌ها به دست آمده است.» 

تمدن«مانايي ها»، يك پادشاهي عظيم در دوران پيش از تاريخ بوده كه بيشتر حوزه شمال غرب ايران را فرا مي گرفته است. 

 باستان شناسان در جريان بررسي هاي خود كشف كردند كه به احتمال قوي «زيرتو» مهم ترين پايتخت مانايي ها در «قالايچي» بوده است.  

تاكنون اطلاعي از ويژگي هاي مردم مانايي و چگونگي زيست آنان به دست نيامده است. 

پيش از اين باستان شناسان آمريكايي گمان مي كردند تپه باستاني «حسنلو» مركز حكومت ماناها، پادشاهي بسيار قدرتمند هزاره نخست پيش از ميلاد بوده است.

 

زهرا کشوری

 

بوكان(خبرگزاري ميراث فرهنگي) ميراث استان‌ها_ 1385.5.25

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=33345