تهران _ ميراث خبر

http://www.chn.ir/news/?Section=2&id=29579

 

3 اسفند 1384 ـ 22 فوريه 2006                            بازگشت به صفحه اصلی

 

تخت جمشيد ميزبان نمايندگان يونسکو


گروه استان‌ها: نشست شوراي راهبردي كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و بنياد پژوهشي پارسه پاسارگاد با حضور نمايندگاني از دفتر منطقه‌اي يونسكو و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در تخت جمشيد برگزار شد.
محمد حسين طالبيان رئيس بنياد پژوهشي پارسه با بيان اين خبر، برگزاري اين نشست را اتفاق مهمي براي مجموعه فرهنگي باستاني تخت جمشيد و پاسارگاد دانست:« در اين نشست چشم‌انداز مديريتي بنياد پارسه پاسارگاد در سال آينده مشخص مي‌شود.»
طالبيان گفت:« در اين نشست كه تا غروب امروز جريان دارد برنامه‌هاي بنيادي كه براي محوطه‌هايي باستاني تخت جمشيد و پاسارگاد تدوين شده است، مورد بررسي قرار مي‌گيرد و درباره آن‌ها بحث و گفتگو مي‌شود. »
طالبيان محور بحث‌هاي امروز را طراحي‌هاي منطقه‌اي، طرح‌هاي پژوهشي، مسائل مربوط به گردشگري، پروژه‌هاي معماري، باستانشناسي، حفاظت و مرمت، زير مجموعه‌هاي خشت عنوان کرد.
در اين نشست علاوه بر كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، يونكو تانيگوچي، مسئول فرهنگي دفتر منطقه‌اي يونسكو و كارشناسان اين سازمان و مديران پايگاه‌هاي پژوهشي كشور حضور دارند.
طالبيان همچنين به ادامه برنامه‌هاي اين نشست در تنگه بلاغي اشاره كرد.
همايش باستان شناسي تنگه بلاغي،فردا 5 اسفند با حضور تمامي هيات هاي باستان شناسي اين تنگه باستاني در شيراز برگزار مي شود. در اين همايش نتايج تلاش 7 هيات مشترک کاوش مورد بررسي قرار مي گيرد.
هيات مشترك ايراني و ايتاليايي نيز دو فصل كاوش در منطقه داشته‌اند و به كشف بقاياي يك روستاي باستاني در يكي از مهم‌ترين محوطه‌هاي تنگ بلاغي انجاميد و به دليل نبود شناخت باستان‌شناسان از ساختارهاي اجتماعي و زندگي روستانشيني، اعلام نتايج پژوهش‌هاي اين هيات حايز اهميت است.
هيات مشترك ايراني و فرانسوي نيز پژوهش‌هايي درباره راه به اصطلاح شاهي انجام داده‌اند كه در ارتباط با كاركرد واقعي سازه‌هاي معروف به راه شاهي در روز همايش نظر خود را مطرح مي کنند.
هيات مشترك ايراني و آلماني در خصوص استقرار دوره پيش از تاريخ و هزاره‌هاي سوم و چهارم پيش از ميلاد در دو محوطه باستاني كاوش كرده‌اند و در اين همايش ساختار سكونتي و شيوه‌هاي معيشتي اواخر دوره پيش از تاريخ و آغاز دوران تاريخي را ارايه مي‌دهند.
همچنين هيات مؤسسه باستان‌شناسي دانشگاه تهران كه برخي اعضاي آن از دانشگاه‌هاي آميكا و فرانسه بودند، طي سال جاري در محدوده تپه رحمت‌آباد كاوش‌هايي انجام داده بودند، نتايج حاصله را در روز همايش بيان مي کنند.
از ويژگي‌هاي مطالعات اين دوره از كاوش‌هاي باستان‌شناسي تنگه بلاغي استفاده گسترده از بررسي‌هاي مغناطيس‌سنجي و كاربرد ژئوفيزيك براي كشف سازه‌هاي باستاني بوده که در اغلب محوطه‌هاي باستاني اين منطقه استفاده شده است.


بازگشت به صفحه اصلی