خبر گزاری میراث فرهنگی http://www.chn.ir/news/Print/?Section=2&id=25852

۱۳۸۴/۷/۲۳ - 15:25:00

12 بهمن، آغاز آبگيري سد سيوند
 
تهران _ ميراث خبر
گروه استان ها_حسن ظهوري: مسئولان پروژه سد سيوند قصد دارند به مناسبت فرا رسيدن ايام دهه فجر، 12 بهمن امسال آبگيري اين سد را آغاز كنند. پس از بسته شدن دريچه هاي سد سيوند30 ميليون متر مكعب فضاي درياچه سد را در بر مي گيرد.
سد سيوند يكي از جنجال برانگيز ترين پروژه هاي سد سازي در كشور است. اين سد روي رودخانه پلوار ( سيوند ) و در تنگه اي به نام بلاغي ساخته شده است. اين تنگه كه به راه شاهي موسوم است يكي از چشم اندازهاي پاسارگاد محسوب مي شود و آبگيري سد سيوند 130 اثر باستاني و تاريخي اين تنگه را با خود زير آب مي برد. هم اكنون با همكاري و تعامل ميان مسئولان پروژه سد سيوند و نجات بخشي تنگه بلاغي، تيم هاي ايران و هشت كشور هر يك به طور جداگانه يا مشترك در اين تنگه مشغول كاوش هاي باستان شناسي هستند تا پيش از آبگيري سد سيوند، بخشي از آثار موجود در اين تنگه را نجات دهند.
«جلال جامعي»، نماينده و مجري طرح احداث سد سيوند با اشاره به زمان آبگيري اين سد گفت:«آب پايين دست سد و دشت هاي ارسنجان هم اكنون براي كشاورزي شور شده است و مردم اين منطقه نمي توانند اقدام به كشت و زرع كنند. ما به كشاورزان قول داده ايم پس از شخم زمين هاي كشاورزي آب محصولاتشان را تامين كنيم.»
او گفت: «براي آبگيري سد سيوند 12 بهمن ماه مصادف با آغاز دهه مبارك فجر را انتخاب كرديم كه زمان مناسبي براي انجام اين كار است. 12 بهمن ماه از يك سو روز فرخنده اي است و از سوي ديگر بارش برف و باران زمستاني كمك مي كند تا اواخر اسفند آب درياچه سد سيوند تا حد مطلوب كه حدود 30 ميليون متر مكعب است پر شود.»
به گفته او 30 ميليون متر مكعب كل محدوده درياچه را در بر نمي گيرد و تنها آب را از تونل هاي مخصوص كشاورزي تخليه مي كند تا به دشت ارسنجان برسد.
آبگيري سد سيوند در بهمن ماه باعث مي شود تا بخشي از آثار تاريخي تنگه بلاغي زير آب رود. هر چند اين آبگيري زير رقم 1805 تر از سطح درياي سد است اما محدوده اين آبگيري مي تواند برخي از آثار كه به حوضچه سد نزديك هستند را غرق كند.
جامعي با اشاره به كاوش هاي باستان شناسي در تنگه بلاغي گفت: «هم اكنون باستان شناسان مشغول كاوش در محدوده سد هستند و مسئولان پروژه سد سيوند نيز در تعامل كامل با باستان شناسان تلاش مي كنند عمليات نجات بخشي شد سيوند به خوبي انجام شود. در نظر داريم تا پس از بسته شدن دريچه ها در 12 بهمن ماه سال جاري، پر شدن آب درياچه را به نحوي كنترل كنيم كه باستان شناسان بتوانند زمان كافي براي نجات بخشي آثار نزديك به سد داشته باشند.»
هم اكنون تيمي مشترك ايران و ايتاليا به سرپرستي پروفسور كلياري و عليرضا عسگري مشغول كاوش در تنگه بلاغي هستند. اين هيات كه دومين فصل كاوش خود را در تنگه سپري مي كنند، به مدت يك ماه و نيم كاوش هاي باستان شناسي خود را انجام مي دهند.
تنگه 18 كيلومتري بلاغي در 9 كيلومتري پاسارگاد واقع شده است. اين تنگه به علت عبور مسيري به نام راه شاهي شهرتي جهاني دارد.