بازگشت به صفحه اصلی

 

 

احداث کارخانه پتروشيمی در بيستون جرم است!

مليحه مهدي‌آبادي"، مدير پروژه بزرگ بيستون:

 طبق قوانين ساخت وسازها  احداث اين کارخانه در حريم يك اثر ملي و جهاني جرم محسوب مي‌شود

 

كرمانشاه(خبرگزاري ميراث فرهنگي)ميراث استان‌ها_ رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمانشاه تاكيد كرد احداث كارخانه پتروشيمي پليمر در حريم جهاني و ملي بيستون خلاف قوانين سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و يونسكو است.

اگرچه مسئولان سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري پيش از اين در گفتگو با رسانه‌ها اعلام كرده بودند قوانين موجود اين سازمان تكليف ساخت وسازهاي موجود در حريم اثر باستاني بيستون را مشخص مي‌كند و تنها راه حفاظت از آن را رعايت قوانين ‌است. اما چندي بعد خبري به نقل از رئيس سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري كرمانشاه در سايت روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام مي شود مبني بر اين كه كارخانه پتروشيمي خارج از حريم جهاني بيستون است و هيچ مشكل زيست محيطي را براي اين سايت ايجاد نمي‌كند. 

حريم بيستون با بزرگنمايي روبه‌رو مي‌شود

اما از سوي ديگر "اسدالله بيرانوند"، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمانشاه در گفت و گو با ميراث خبر چنين ادعايي را رد و تاكيد كرد كه "كارخانه پتروشيمي در حريم بيستون احداث مي شود. " 

وي در عين حال گفت: «تشخيص تاثير آلاينده‌هاي كارخانه پتروشيمي روي آثار اين منطقه در تخصص من نيست. سازمان محيط‌زيست بايد مشخص كند كه آيا اين كارخانه‌ها براي كتيبه و آثار موجود در منطقه تاثير سوء دارد يا خير.»

بيستون 22 تير امسال در حالي به عنوان يک اثر جهاني در فهرست يونسکو به ثبت رسيد كه ساخت وساز در دشت بيستون تنها دغدغه‌اي بود كه مسئولان سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري كشور را درباره ثبت جهاني اين اثر نگران كرده‌بود.

  سرانجام مسئولان سازمان با برگزاري جلسه هاي متعددي با مسئولان اجرايي شهر كرمانشاه و شهر بيستون مسئولان را مجاب كردند قوانين ميراث فرهنگي و يونسكو را بپذيرند و سرانجام اين تلاش ها به ثمر رسيد و بيستون جهاني شد .

 اما هنوز يك ماه از ثبت جهاني بيستون نگذشته بود كه تصميم بر شهرك‌سازي در حريم اين اثر و ادامه فعاليت‌هاي شركت پتروشيمي پليمر نگراني هاي تازه اي را براي مسئولان و كارشناسان ميراث فرهنگي ايجاد كرد. 

"مليحه مهدي‌آبادي"، مدير پروژه بزرگ بيستون نيز در گفت و گو با ميراث خبر ، بار ديگر بر اين نكته كه كارخانه پتروشيمي در حريم جهاني بيستون احداث مي شود ،‌تاكيد كرد و افزود: «طبق نقشه‌هاي مصوب سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و نقشه‌هاي ارسال شده به سازمان يونسكو كارخانه پتروشيمي پليمر در حريم جهاني و ملي اين اثر جهاني قرار دارد و طبق قوانين ساخت وسازها در حريم يك اثر ملي و جهاني جرم محسوب مي‌شود.»     

محوطه تاريخي بيستون در 30 كيلومتري شمال شرقي شهر كرمانشاه، در دامنه كوهي به نام بيستون قرار گرفته است.

در اين محوطه، آثاري مانند غارهاي پيش از تاريخ، نيايشگاه دوران ماد، نقش برجسته و كتيبه داريوش اول هخامنشي، نقش برجسته سلوكي هركول، نقش برجسته مهرداد دوم و بلاش اشكاني، صفحه معروف به فرهاد تراش و همچنين بنا و پل‌هاي ساساني جاي گرفته اند. 

بيستون هشتيمن اثر ايراني است كه پس از تخت‌جمشيد، چغازنبيل، تخت‌سليمان، نقش‌جهان، بم، پاسارگاد و سلطانيه در سي‌امين اجلاس كميته ميراث جهاني با راي قاطع تمامي اعضا در فهرست آثار جهاني ثبت شد.

زهرا کشوری

كرمانشاه(خبرگزاري ميراث فرهنگي)ميراث استان‌ها_ ۱۳۸۵/۶/۱۵

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=33757