بازگشت به صفحه اصلی

 

ياد مانده های شيرين و فرهاد در خطر است

ترك‌‌هاي طاق بستان هر روز عميق‌تر مي‌شود

 

كرمانشاه_خبرگزاري ميراث فرهنگي _ ميراث استان‌ها: طاق بستان به دليل ترک هاي عميق روي بدنه، نياز به مرمت فوري دارد اما در حالي که مدير پروژه بزرگ طاق‌بستان عنوان مي کند به دليل منعقد نشدن قرار داد مرمت آغاز نشده ، قائم مقام معاون حفظ و احيا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ادعا مي کند مرمت آغاز شده اما سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمانشاه از آن بي خبر است.

«علي رضا انيسي»، قائم مقام معاون حفظ و احيا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري کشور در اين باره به ميراث خبر مي گويد: « سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمانشاه از آغاز مطالعه روي ترك‌هاي طاق‌بستان خبر ندارد. ما با مشاور صحبت كرديم و آن‌ها مطالعات خود را براي مرمت اين اثر باستاني آغاز كرده‌اند.»

اما از سوي ديگر "سيامك خديوي"، مدير پروژه بزرگ طاق‌بستان در اين باره به ميراث خبر مي گويد: « براي مرمت ترك‌هاي مجموعه آثار طاق‌بستان با بخش معاونت حفظ و احيا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مكاتبه كرديم و منتظر عقد قرار با مشاور اين سازمان براي آغاز مطالعات و مرمت اين اثر باستاني هستيم. »

حركت تكتونيكي زمين باعث ايجاد ترك‌هايي به ويژه در طاق بزرگ اين مجموعه شده است. اين ترك‌ها در اثر نفوذ آب باران هر سال بيشتر مي شود اما اين در حالي است که تاكنون هيچ مرمت اصولي براي جلوگيري از پيشروي آن‌ها انجام نشده است.

 خديوي مي گويد:« ترك ‌هاي ايجاد شده كه در اثر حركات تكتونيك زمين به وجود آمده در بدنه اين اثر كاملا مشهود است به طوري که بيشترين ترك در طاق‌بزرگ اين مجموعه وجود دارد که ريزش باران هم باعث گسترش آن‌ها مي‌شود.»

به گفته خديوي اگرچه چند سال پيش عمليات مرمت روي اين ترك‌ها انجام شده اما به دليل اصولي نبودن مرمت ، مشکل اين بنا رفع نشده است.

محوطه تاريخي طاق بستان، در دامنه كوهي به همين نام و در كنار چشمه اي در شمال شرق حاشيه شهر كرمانشاه قرار دارد.

اين محوطه علاوه بر سنگ نگاره ها و حجاري هاي ساساني و قاجاري، گورستاني پارتي در ضلع غربي محوطه را نيز شامل مي شود.

زهرا کشوری

 

 

                                                                

كرمانشاه_خبرگزاري ميراث فرهنگي _۱۳۸۵/۳/۳۱

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=32063