بازگشت به صفحه اصلی

آيا شما هم نامه ي سرگشاده را امضا کرده ايد؟

 

حسين عباسي‌مهر،‌ سرپرست مجموعه جهاني پاسارگاد:

سازمان ميراث فرهنگی برای معرفی سايت جهانی پاسارگاد تبليغی نمی کند

 

با اين حال فقط در نوروز سال گذشته پاسارگاد 60 هزار توريست داشته است

طي برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته به منظور حفظ آثار باستاني محوطه ميراث جهاني پاسارگاد، از نوروز 86 مسير گردشگري ميان دو كاخ اختصاصي و آپادانا به صورت محور پياده درمي‌آيد.

 «حسين عباسي‌مهر»،‌ سرپرست مجموعه جهاني پاسارگاد با اعلام اين خبر افزود:« طرح مسير پياده در پاسارگاد از دو سال پيش مطرح شد و قرار بود با ايجاد كف چوبي در مسير گردشگري، محور بازديد از پاسارگاد را به صورت پياده درآوريم كه بخشي از آن در عيد نوروز اجرا مي‌شود.»

 

ورود وسايل نقليه به داخل مجموعه جهاني پاسارگاد آلودگي زيادي به همراه دارد و از آن‌جايي كه برخي وسايل نقليه براي تردد از مسير آسفالت جاده خارج شده و باعث تخريب آثار مي‌شوند ورود ماشين به محدوده كاخ‌هاي اختصاصي و آپادانا در پاسارگاد ممنوع اعلام مي‌شود.

 

عباسي‌مهر به ميراث خبر گفت: «براي كاهش بار ترافيكي واسيل نقليه پاركينگي در نزديكي كاخ‌هاي پاسارگاد به همراه سرويس بهداشتي در نظر گرفته شده است كه بدون دست زدن به سطح زمين و با شن‌ريزي احداث مي‌شود. وسعت اين پاركينگ حدود دو هكتار است كه به نظر مي‌رسد به خوبي پاسخ‌گوي گردشگران باشد.»

 

طرح تردد وسايل نقليه در پاسارگاد به صورت امتحاني در عيد نوروز به مرحله اجرا درمي‌آيد تا با شناسايي مشكلات اين طرح، نواقص آن براي سال‌هاي آينده برطرف شود.

 

در كنار اين موضوع تمهيداتي انديشيده شده تا از ورود گردشگران به داخل فضاي سبز ميان كاخ‌ها كه مملو از آثار دوره هخامنشي از قبيل كف فرش‌هاي سنگي و مسير آب‌ها است نيز جلوگيري شود.

 

عباسي مهر با بيان اين موضوع كه سال گذشته حدود 60 هزار نفر از پاسارگاد ديدن كردند به ميراث خبر گفت: «كنترل چنين جمعيتي در مجموعه نياز به حضور نيروهاي بيشتري براي نگهداري از مجموعه دارد كه ما هرساله با فقدان آن مواجه هستيم. اميدواريم در سال جاري نيروهاي كافي در اختيار پايگاه گذاشته شود.»

 

وي با گله از نبود تبليغات مناسب براي پاسارگاد به ميراث خبر گفت: «گردشگران تخت جمشيد بيش از 8 برابر گردشگران پاسارگاد هستند و اين بخاطر نبود تبليغ درست و معرفي سايت جهاني پاسارگاد است كه اميد آن مي‌رود تا سال آينده با حساس شدن ماجراي سد سيوند اين اتفاق ‌افتد.»

 

پايگاه پژوهشي پاسارگاد قصد دارد سال آينده براي سهولت گردشگران به سرويس‌هاي بهداشتي و نمازخانه، زمين روبري نگهباني پاسارگاد را نيز به اين موضوع اختصاص دهد.