بازگشت به صفحه اصلی

 

امسال شخم زدن زمين های کشاورزی بر روی محوطه های باستانی تخت جمشيد و استخر زير نظر ميراث فرهنگی خواهد بود

 

با آغاز فصل شخم زمين هاي کشاورزي در اطراف تخت‌جمشيد و شهر ساساني استخر، يگان پاسداران ميراث فرهنگي استان فارس، با به كار گيري نيروهاي گشت در منطقه بر اين کار نظارت مي کند تا در صورت يافت شدن شي تاريخي آن را حفاظت کرده و به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تحويل دهند .

 

«حميده»، سرپرست يگان پاسداران ميراث فرهنگي استان فارس، در اين‌باره به ميراث خبر گفت: «  برخي زمين‌هاي كشاورزي روي محوطه‌هاي باستاني تخت جمشيد و استخر واقع شده‌اند و به همين دليل با آغاز فصل شخم‌زني  برخي اشياء تاريخي هم از زير خاک بيرون آورده مي شوند. به همين علت امسال با استفاده از نيروهاي گشت پاسداران ميراث فرهنگي ،بر کار کشاورزان نظارت مي شود تا در صورت برخورد با شي تاريخي ، اقدامات لازم حفاظتي به عمل آيد.»

 

وي از شهر استخر به عنوان مهمترين مناطق حفاظتي  ياد کرد و افزود:« در اين منطقه زمين‌هاي كشاورزي تا نزديكي محوطه ساساني پيش رفته اند.»

 

به گفته وي در سال‌هاي گذشته نيز هنگام شخم زدن زمين هاي کشاورزي برخي اشياء از زير خاك بيرون آمد كه توسط نيروهاي پاسداران ضبط شد.

 

با توجه به اين که ساليان طولاني است در نزديكي تخت جمشيد و شهر استخر کشاورزي مي شود ،اکنون نمي‌توان مانع از كشت و زرع کشاورزان شد.

 

حميده در ادامه يادآور شد: «  نيروهاي پاسداران ميراث فرهنگي در نزديكي مزارع كشاورزاني كه كار شخم‌زني مزارعشان را آغاز كرده‌اند به طور مرتب گشت مي‌زنند و از كشاورزان نيز خواسته شده تا در صورت رويت شي تاريخي آن را در اختيار نيروهاي پاسداران قرار دهند.»

حسن ظهوري

 

خبرگزاري ميراث فرهنگي _ ميراث استان هاـ ۱۳۸۵/۵/۱۰

http://www.chn.ir/News/?section=2&id=33062