بازگشت به صفحه اصلی

به ‌دليل اجرا نشدن طرح‌هاي حفاظتي
ستون‌ها و پايه ستون‌هاي كاخ كوروش سرقت مي‌شوند

ستون‌ها و پايه ستون‌هاي كاخ كوروش چرخاب برازجان در محوطه رها و گاهي تعدادي از آن‌ها سرقت شده‌اند.

امير منصوري ـ طراح پارك پرديس كوروش ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: محوطه‌ي كاخ كوروش حفاظ مناسبي ندارد و هر كسي آثار آن‌را مي‌تواند سرقت كند. ازسوي ديگر، بقاياي كاخ كوروش مانند ستون‌ها، پايه ستون‌ها، كف‌سازي‌ها، ديوارها و قسمت‌هايي كه در حفاري‌هاي پيدا شده‌اند، به‌دليل دنبال نكردن طرح‌هاي مصوب حفاظت نمي‌شوند.

وي با اشاره به اين‌كه در آن منطقه باران‌هاي سيل‌آسا مي‌بارند، ادامه داد: اين مجموعه‌ي تاريخي بارها از سيلاب پر شده است و چون در موقعيت گودي قرار دارد، همه‌ي آب‌ها به آن سرازير مي‌شوند.

او كه در سال 1383 طراحي پارك پرديس كورش را با محوريت كاخ كورش در چرخاب برازجان برعهده داشته است، درباره‌ي اجرا نشدن اين طرح تصريح كرد: اين طرح، تصويب و حتا اعتبار آن هم جذب شده، ولي هزينه نشده است. در واقع، اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري بوشهر مجري طرح است؛ ولي اجراي آن تاكنون متوقف مانده است.

منصوري هم‌چنين تاكيد كرد: در طرح پارك پرديس كوروش، ايجاد سازه‌اي براي محافظت از بنا در برابر سيلاب‌ها، باد و آفتاب در نظر گرفته شده است كه با اجرا نشدن آن، علاوه بر آسيبي كه عوامل محيطي به اثر مي‌زنند، اين مجموعه در دسترس همه و در حال از ميان رفتن است.

وي معتقد است كه دليل به تعويق افتادن اجراي آن طرح، كوتاهي مسؤولان و آگاهي نداشتن آنها از ارزش اين محوطه‌ي تاريخي است.

سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با همكاري پژوهشكده‌ي نظر، پاركي را در اطراف كاخ كوروش طراحي كرده است كه معماري آن به سبك باغ‌سازي پاسارگاد و متفاوت با مدل‌هاي رايج در ساخت باغ‌هاي ايراني است.

خبرگزاري دانشجويان ايران – تهران 1385/04/06

http://www.isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-741589&Lang=P