بازگشت به صفحه اصلی

آيا سنگ نگاره هخامنشی پيدا شده است؟

 

يازده مرداد، دوم آگوست، کميته نجات پاسارگاد به دنبال مطلبی که در سايت دکتر رضا مرادی غياث آبادی در ارتباط با ناپديد شدن سنگ نگاره ای با ارزش آمده بود از مسئولين مربوطه خواست تا بگويند اين اثر با ارزش که از ثروت  های ملی مردم است کحاست

امروز، بيست و يکم مرداد، خوشبختانه خبری در ايسنا آمده است مبنی بر اين که  آقای مازيار کاظمی مدير داخلی محوطه ی تخت جمشيد گفته است اين اثر در گنجينه تخت جمشيد وجود دارد. در عين حال دکتر مرادی غياث آبادی نيز در مصاحبه ای با خبرنگار ايسنا خواسته اند تا اين سنگ نگاره را در معرض ديد عموم بگذارند یا توضيح دهند که چرا تا کنون پنهان بوده و عکس و پژوهشی درباره آن منتشر نشده است.

کميته نجات پاسارگاد نيز امیدوار است که هر چه زودتر مردمان يا پژوهشگران باستانشناس بتوانند اين سنگ نگاره را ببنند و همگان مطمئن شوند که اين اثر در ايران وجود دارد.

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

***

    مدير داخلي محوطه‌ي تخت جمشيد (پارسه)، گفت: قطعه سنگي كه يك مرد را در حال حمل تختي با تعدادي گوسفند نشان مي‌دهد و بخشي از آن نيز شكسته است، در گنجينه‌ي تخت جمشيد (پارسه) نگهداري مي‌شود.

مازيار كاظمي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: آن سنگ احتمالا به پلكان كاخ هديش يا كاخ تچر مربوط است و حتا براي نمايشگاه ژاپن نيز انتخاب شد؛ ولي در آن نمايشگاه شركت نكرد و اكنون در گنجينه‌ي تخت جمشيد (پارسه) كه البته نمايش عمومي ندارد، نگهداري مي‌شود.

وي تاكيد كرد: آن سنگ به‌دليل شدت آسيب‌هاي وارده به‌شكل مستقيم به گنجينه‌ي تخت جمشيد (پارسه) منتقل و همواره در آنجا نگهداري شده است.

ازسوي ديگر، مصيب اميري كه در سال 1378 مسؤوليت محوطه‌ي تخت جمشيد (پارسه) را برعهده داشته است، در اين‌باره گفت: سنگي با اين مشخصات هيچ‌گاه در تخت جمشيد (پارسه) نبوده است.

هفته‌ي گذشته، يك باستان‌شناس پرسيد: سنگ‌نگاره‌هاي منحصربه‌فردي كه در تابستان سال ‌1378 در كنار موزه‌ي تخت جمشيد (پارسه) نگهداري مي‌شدند، اكنون كجا هستند؟

دكتر رضا مرادي غياث‌آبادي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با اشاره به اين‌كه يكي از آن سنگ‌نگاره‌ها حدود يك در يك‌ونيم متر بود، توضيح داد: در تابستان سال ‌1378 كه در حال مطالعه براي تجديد چاپ كتاب «تخت جمشيد» بودم، در كنار موزه‌ي تخت جمشيد (پارسه) تعدادي سنگ‌نگاره وجود داشتند كه گويا در كاوش‌هاي محوطه از جاي خود جدا شده بودند.

نويسنده‌ي كتاب «كتيبه‌هاي هخامنشي» در ادامه با اشاره به اين‌كه اكنون پس از گذشت هفت سال هنوز هم اطلاعي از آن سنگ‌نگاره‌ها در دست نيست، گفت: آن آثار با ديگر سنگ‌نگاره‌هاي تخت جمشيد (پارسه) تفاوت زيادي داشتند و اميدوارم هر نهادي كه آن‌ها را در اختيار دارد، سنگ‌نگاره‌ها را در معرض ديد عموم بگذارد يا توضيح دهد كه چرا تاكنون پنهان شده‌اند و عكس و پژوهشي درباره‌ي آن‌ها منتشر نشده است؟

خبرگزاری دانشجويان ايران ـ تهران 21.5.1385

http://www.isna.ir/Main/PicView.aspx?Pic=Pic-768813-1&Lang=P