بازگشت به صفحه اصلی

آيا شما هم نامه ي سرگشاده را امضا کرده ايد؟ 

 

معاون پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري:


بدون مجوز سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري, وزارت نيرو نمي‌‏تواند سدسيوند را آبگيري كند


مجوز آبگيري سد سيوند هنوز از سوي رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، داده نشده است.
به گزارش خبرنگار ايلنا, دكتر مهدي موسوي, معاون پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، با ابراز خرسندي از حساسيت عمومي كه نسبت به آبگيري سدسيوند وجود دارد, گفت: بدون مجوز سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري, وزارت نيرو نمي‌‏تواند سدسيوند را آبگيري كند و تحقيقات و بررسي‌‏هاي كلي ما نيز هنوز اعلام نشده كه نظر قطعي خود را اعلام كنيم و برخي اظهارات منتشر شده كه طي آن از سوي رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام شده كه مجوز آب‌‏گيري سدسيوند داده شده، واقعيت ندارد.
وي، با اشاره به كاوش‌‏هاي بي‌‏سابقه انجام شده در تنگه‌‏بلاغي, از تجمع‌‏كنندگان دعوت كرد كه با هزينه سازمان ميراث فرهنگي كاوش‌‏هاي انجام شده در تنگه‌‏بلاغي را از نزديك مشاهده كنند.
بنابراين گزارش, تجمع‌‏كنندگان از معاون پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قول گرفتند تا پس از سفر به تنگه‌‏بلاغي با امكانات و هزينه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري, در جلسه‌‏اي مشترك با مسوولان و كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت نيرو, در مورد آب‌‏گيري يا عدم آب‌‏گيري سد سيوند به مناظره بپردازند.
معاون پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري, با اشاره به پرونده عبور مترو از چهارباغ و برج جهان‌‏نماي اصفهان, به تجمع‌‏كنندگان گفت: سازمان در مورد پرونده چهارباغ با قاطعيت اعلام كرد كه نمي‌‏گذارد مترو از اين منطقه عبور كند و نيز در رابطه با كاهش برج جهان‌‏نما نيز, علي‌‏رغم مقاومت مقامات محلي, ما مجوز كاهش طبقات اين برج را از شخص رييس جمهور گرفتيم. پس سابقه نشان داده اندكي در مقابل تخريب ميراث فرهنگي كشور كوتاه نخواهيم آمد.
تجمع‌‏كنندگان در پايان با ابراز نگراني از بي‌‏توجهي به ميراث فرهنگي و آثار تاريخي كشور, از روند تخريبي آثار باستاني در كشور ابراز نگراني كردند و اعلام كردند در مورد سد سيوند اندكي كوتاه نخواهيم آمد و وظيفه تاريخي خود را تا رسيدن به هدف نهايي خود كه نجات تنگه‌‏بلاغي و پاسارگاد و ديگر آثار تاريخي كشور است، انجام خواهيم داد.
شركت‌‏كنندگان در اين تجمع, از در دست بررسي بودن 400 سد ديگر توسط وزارت نيرو ابراز نگراني شديدي كردند و از سازمان ميراث فرهنگي و مسوولان كشور خواستند به فرياد صدها آثار باستاني ديگري كه در آستانه غرق شدن هستند، برسند.

تهران- خبرگزاري كار ايران