بازگشت به صفحه اصلی

آيا شما هم نامه ي سرگشاده را امضا کرده ايد؟ 

 

 

محمدجعفر ملک زاده، دبير کميسيون عالی سد سازی:

سد بی نظير دوره هخامنشی در منطقه پاسارگاد، که در دنيا بی نظير است، تخريب شد

 

ماشين آلات خاکبرداری يک شرکت خصوصی  سد ديده گان شمال پاساردگاد را تخريب کرد

 

 شواهد نشان مي دهد نيازي به فعاليت‌ بولدوزرها در منطقه نبوده است

 

فعاليت ماشين‌آلات خاك‌برداري در نزديكي يكي از شاخه‌هاي رودخانه سيوند، منجر به تخريب سد هخامنشي ديده‌گان در شمال پاسارگاد شد.

 

«محمد جعفر ملك‌زاده»، دبير كميسيون عالي سدسازي سازمان آب منطقه‌اي استان فارس با اعلام اين خبر به ميراث خبر گفت: «سد هخامنشي ديده‌گان كه اخيرا در حين بررسي منطقه شناسايي شد از نظر مهندسي بسيار ارزشمند است.»

 

وي كه خود را كاشف سد مي‌داند به ميراث خبر گفت: «اين سد هخامنشي، يك سد خاكي با هسته رسي و پوسته سنگي است كه مي‌توان گفت در دنيا بي‌نظير بوده و نمونه آن تا كنون ديده نشده است. اما فعاليت ماشين‌آلات خاكبرداري يك شركت خصوصي باعث تخريب بخش‌هايي از آن شده است.»

 

طبق نوشته‌هاي مكتوب، «كلايس»، باستان‌شناس آمريكايي نيز در مطالعات خود و بررسي شمال پاسارگاد از وجود سدي از دوره هخامنشي در منطقه ديده‌گان ياد كرده بود اما اين سد تا كنون در محافل علمي به درستي معرفي نشده و به همين دليل به فراموشي سپرده شده بود.

 

ملك زاده در مورد كاربري اين سد كه بيشتر به يك آب‌بند بزرگ شباهت دارد گفت: « بررسي منطقه و محدوده سد نشان مي دهد زمين‌هاي كشاورزي زيادي در اطراف وجود ندارد. به نظر مي‌رسد تنها هدف احداث اين سد كنترل سيلاب‌ها و ذخيره كردن آب بوده تا در صورت لزوم در مسير رودخانه به آرامي رها شوند.»

 

تخريب اين سد باعث شده بخشي از مدارك باستان‌شناسي در مورد چگونگي تكنيك ساخت سد از بين برود اما به گفته ملكزاده باقي مانده آن همچنان قابل ارزش و مطالعه است.

 

وي افزود: «در ساخت اين سد از تخته سنگ‌ها مستحكم يك متر در يك متر استفاده شده كه هنوز معلوم نيست از كجا آورده شده است. سنگ‌ها بسيار بزرگ و يك‌پارچه است و جاي تيشه روي آن ديده مي‌شود.»

 

به گفته ملكزاده روي بخشي از سنگ‌ها سوراخ‌هايي ديده مي‌شود كه احتمالا از اين سوراخ‌ها الوار عبور داده مي‌شده و با آن هم مسير آب را مي‌بستند و هم سد را كلاف كشي مي‌كردند.

 

هم ‌اكنون بخشي از سد تخريب شده و سنگ‌ها نيز به اطراف پرتاب شده‌اند. اين درحالي است كه شواهد نشان مي دهد نيازي به فعاليت‌ بولدوزرها در منطقه نبوده است.

 

در استان فارس هخامنشيان براي كنترل سيلاب‌ها سد‌ها متعددي زده‌اند كه از آن‌جمله مي‌توان از  سد بزرگ داريوش در مرودشت ياد كرد

 

فارس_ شيراز– خبرگزاري ميراث فرهنگي– خبرنگار اعزامي_حسن ظهوري

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=37399