خبر گزاری میراث فرهنگی

http://www.chn.ir/News/?section=2&id=26639


۱۳۸۴/۸/۲۱ - 10:00:00

آبگيري سد سيوند در حال حاضر امكان پذير نيست

هنوز محوطه هاي باستاني بي شماري در تنگه بلاغي قرار گرفته است كه انجام كاوش هاي باستان شناسي در آن ها ضروري است.

تهران _ ميراث خبر
استان ها_ حسن ظهوري: هنوز محوطه هاي باستاني بي شماري در تنگه بلاغي قرار گرفته است كه انجام كاوش هاي باستان شناسي در آن ها ضروري است. باستان شناسان احتمال مي دهند آبگيري سد سيوند مانع از آغاز فصل دوم باستان شناسي در اين محوطه ها شود.
سد سيوند در نزديكي پاسارگاد و ميان دره اي به نام بلاغي احداث شده است. مسئولان پروژه سد سيوند و سازمان ميراث فرهنگي نمي دانستند احداث اين سد منجر به غرق شدن 130 اثر باستاني و تاريخي در محدوده تنگه بلاغي مي شود به همين علت از سال 1381 كه وجود آثار باستاني در تنگه بلاغي قطعيت يافت، سد سيوند به يكي از جنجال برانگيز ترين پروژه هاي عمراني كشور بدل شد.
«رمي بوشارلا»، باستان شناس فرانسوي كه سرپرستي كاوش در راه شاهي در اين محوطه را داشته است و آن را به عنوان يك كانال آب معرفي كرده است با اشاره به نياز محوطه هاي باستاني تنگه بلاغي به انجام يك فصل ديگر كاوش گفت: «اكثر اين محوطه ها را با يك فصل كاوش نمي توان مورد بررسي و پژوهش قرار داد و نيازمند كاوش در فصل هاي ديگري هستند به همين علت بايد به فصل ديگري براي كاوش در اين محوطه ها انديشيد.»
او در گفت و گوي اختصاصي با ميراث خبر با اشاره به كاوش هاي انجام گرفته در راه شاهي گفت: «كاوش هايي كه من در اين مسير انجام داده ام نشان داد اين مسير اشتباها به راه شاهي معرفي شده است و در گذشته از آن به عنوان كانال هاي آبي استفاده مي شده است.»
او با اشاره به تنگي راه كه كمتر از يك متر است، گفت:‌ «هرگز از اين مسير نمي توانسته اسب رد بشود و دليلي هم وجود نداشته است كه در آن سال ها مسيري به اين باريكي براي عبور راه شاهي انتخاب مي شده است.»
به گفته بوشارلا هنوز محوطه هاي بي شماري در اين تنگه وجود دارد كه نيازمند كاوش هستند و همه هراس باستان شناسان اين است كه آبگيري سد سيوند مانع از اين كاوش ها شود.
به تازگي وزارت نيرو براي كاوش هاي باستان شناسي در محوطه هاي باستاني تنگه بلاغي و نجات محوطه هاي باستاني پشت سد سيوند 100 ميليون تومان اعتبار در نظر گرفته است.
در شش ماه گذشته پنج تيم مشترك ايراني_ ايتاليايي، ايراني _‌آلماني، ايراني _ لهستاني ، ايراني _ فرانسوي و ايراني_ژاپني براي نجات محوطه‌هاي باستاني پشت سد سيوند كاوش‌هايي را انجام دادند. در اين كاوش‌ها باستان‌شناسان توانستند بقاياي معماري، اشيا و گورهاي باستاني متعلق به هزاره پنجم پيش از ميلاد تا دوران اسلامي را شناسايي كنند.
طي چند سال گذشته در كشورهاي باستاني جهان برخي از سدها در كنار رودخانه‌ها و محوطه‌هاي باستاني به منظور توسعه اقتصادي، عمراني و تامين آب ساخته شده‌اند که هر کدام نگراني‌هايي را براي بسياري از محوطه‌هاي باستاني جهان به دنبال داشته است.
كارشناسان جهاني با توجه به اهميت طرح‌هاي عمراني و اقتصادي، نجات بخشي محوطه‌هاي تاريخي را آغاز كرده‌اند كه از آن جمله مي‌توان به سد «اسوان» در مصر اشاره كرد. مصر براي ادامه روند توسعه اقتصادي و عمراني كشور خود، كميته‌اي جهاني را به رهبري يونسكو تشكيل داد و طي چند سال عمليات گسترده معابد نوبي را از خطر غرق شدن نجات داد.