بازگشت به صفحه اصلی

 

کاوش های باستان شناسی تل تخت در مجموعه پاسارگاد از سر گرفته شد

 

حسن ظهوری

 هيات مشترك ايران و ايتاليا پس از گذشت 40 سال از آخرين كاوش‌هاي باستان‌شناسي در پاسارگاد، كاوش در اين محوطه ميراث جهاني را آغاز كردند. قرار است تا تُل‌تخت در اين فصل از كاوش‌هاي باستان‌شناسي پاسارگاد مورد حفاري قرار گيرد.

 

«عليرضا عسگري چاوردي»، سرپرست ايراني هيات مشترك ايران و ايتاليا با اعلام اين خبر افزود: «عمده دانسته‌هاي امروز از كاركرد تُل‌تخت پاسارگاد به كاوش‌هاي هيات باستان‌شناسي دانشگاه اندن به سرپرستي ديويد استروناخ در سال‌هاي 1340 تا 42 شمسي مربوط مي‌شود. هيات باستان‌شناسي ايران و ايتاليا در نظر دارد تا با طرح پرسش‌هاي جديد كاوش‌هاي باستان‌شناسي اين محوطه باستاني را در شمال مجموعه جهاني پاسارگاد از سرگيرد.»

 

وي به ميراث خبر گفت: «از مهمترين پرسش‌هايي كه قرار است در اين فصل از كاوش‌ باستان‌شناسي تُل‌تخت به آن پاسخ داده شود، شناخت دقيق دوره‌هاي سكونتي نظير دوره‌هاي هخامنشي، سلوكي، حاكمان محلي فارس و دوره‌ اسلامي است. در اين راستا طرح پرسش ديگري رهنمود كاوش‌هاي باستان‌شناسي مي‌شود و آن اين‌ است كه چرا در پاسارگاد فقط تُل‌تخت بيشترين سكونت دوره‌هاي مختلف را دربر دارد.»

 

استروناخ معتقد است كوروش هخامنشي تُل‌تخت را به عنوان بنايي تشريفاتي در شمال مجموعه كاخ‌هاي پاسارگاد بنيان نهاده و داريوش هخامنشي با ايجاد برج و بارو در اين بنا آن را به يك دژ تبديل كرده است.

 

تُل‌تخت در مسير راه باستاني مناطق مركزي ايران با ناحيه فارس به عنوان نخستين ايستگاه در محل ورود به پارسه‌كده (ده پارسه يا همان پاسارگاد) و دره بلاغي بنا و بعدا در دوره سلوكي و حكومت محلي ناحيه فارس و دوره اسلامي مسكون شد.

 

عسگري با بيان اين مطلب به ميراث خبر گفت: «بر اين اساس يكي از مهمترين پرسش‌هاي ما اين است كه آيا واقعا تُل‌تخت ايستگاهي در مسير راه باستاني مناطق مركزي ايران تا مجموعه پاسارگاد و دره بلاغي بوده است.»

 

وي افزود: «در صورت پاسخ درست به اين پرسش‌ها، ديدگاه‌هاي نويني در ارتباط با معبر (دروازه) تاريخي ناحيه فارس و گذرگاه باستاني دره بلاغي و سكونت در اين محل مطرح مي‌شود.»

 

نخستين فصل كاوش‌هاي باستان‌شناسي در مجموعه جهاني پاسارگاد پس از 40 سال توسط هيات ايراني به سرپرستي عليرضا عسگري چاوردي از پژوهشكده باستان‌شناسي و بنياد پژوهشي پارسه و پاسارگاد و پروفسور فرانچسكو كالياري از دانشگاه بولونياي ايتاليا انجام مي‌شود.

 

اين هيات پيش از اين با انجام سه‌ فصل كاوش در تنگه بلاغي موفق به كشف روستايي از دوره هخامنشي در اين تنگه باستاني شدند.

 

پاسارگاد(خبرگزاري ميراث فرهنگي)ميراث استان‌ها _ ۱۳۸۵/۷/۱۶

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=34498