خبر گزاری میراث فرهنگی

http://www.chn.ir/News/?section=2&id=27436

 

 


۱۳۸۴/۹/۱۸ - 14:31:00             بازگشت به صفحه اصلی                بازگشت به فهرست خبرها

 

بناي ارزشمند هخامنشي در انتظار کاوشگران تنگه بلاغي

 

تهران _ ميراث خبر
گروه استان ها: هيات باستان شناسي فرانسه و ايران قصد دارد محوطه 34 تنگه بلاغي که مربوط به يک تپه باستاني از دوره هخامنشي مي شود را کاوش کنند. احتمال مي رود اين تپه روزگاري بناي ارزشمندي از دوره هخامنشي بوده است.
با بازديد اعضاي کميسيون فرهنگي مجلس در بازديد از تنگه بلاغي و مطلع شدن از يافته هاي باستان شناسان در اين تنگه باستاني، آبگيري سد سيوند تا 6 ماه آينده به منظور تکميل کاوش ها و گزارشات باستان شناسي عقب افتاد. اين اتفاق سبب شد تا باستان شناسان فرصت دوباره اي به دست بياورند و محوطه هايي که نياز به کاوش هاي بيشتر باستان شناسي دارد را مورد کاوش قرار دهند.
«محمد عطايي»، يکي از باستان شناسان تنگه بلاغي که محوطه هاي بي شماري را همراه هيات هايي از فرانسه و آلمان کاوش کرده است با اشاره به جريان کاوش در تپه باستاني هخامنشي گفت: «اين تپه باستاني در نزديکي راه موسوم به راه شاهي واقع شده است و احتمالا متعلق به بناي ارزشمندي بوده است. کاوش هاي اوايل سال جاري نظريه راه شاهي را رد کرد و از آنجا که احتمال مي رود تنگه بلاغي در زمان هخامنشي شکارگاه بوده باشد، آنچه به عنوان راه شاهي مي شناسيم همان ديوار هاي پرديس شاهي بوده که بخش قرق را از محوطه پرديس جدا مي کرده است.»
او گفت: «در جريان کاوش هايي که اوايل سال جاري در محوطه 85 انجام گرفت بقاياي پايه ستون هاي هخامنشي کشف شد که احتمال وجود يک کوشک از دوره هخامنشي را در داخل تنگه بلاغي اثبات کرد. متاسفانه در دوره ساساني روي کوشک شاهان هخامنشي بناهايي ساخته شده بود که بقاياي کوشک را تخريب کرده است اما وجود اين کوشک در داخل تنگه بلاغي نظريه شکارگاه بودن اين تنگه را اثبات مي کند.»
به گفته او با در نظر گرفتن اين نظريه ها در کنار بخش قرق بايد پرديس شاهي قرار گرفته باشد که راه موسوم به راه شاهي ديوار آن بوده است.
عطايي با بيان اين مطلب که نظريه اخير تا حدودي درست است، يادآور شد:« احتمالا در محوطه پرديس نيز بناي ارزشمندي از دوره هخامنشي يافت مي شود به همين علت محوطه 34 که در داخل بخش پرديس واقع شده است را بايد کاوش کرد.»
پيش از اين، آزمايشات ژئوفيزيک نشان داده است که محوطه 34 متعلق به يک بناي بزرگ است. همچنين سفال هاي سطحي نيز احتمال هخامنشي بودن آن را قوت بخشيده است.
رمي بوشارلا سرپرست فرانسوي کاوش در تنگه بلاغي است. وي در تازه ترين کاوش هاي خود روي راه شاهي معتقد است که راه مسير عبور آب بوده و به عنوان کانال از آن استفاده مي شده است.
عطايي با رد اين نظريه گفت: «بر اساس نطريه بوشارلا، ما پنج حفره در داخل راه شاهي ايجاد کرديم اما هرگز به بقاياي گچ، ساروج يا ملات مشابه برخود نکرديم. درصورتي که از اين مسير که به عنوان کانال هاي آب استفاده مي شده بايد اين بقايا امروز يافت شود.»
عطايي در ادامه گفت: «در صورتي که کاوش در محوطه 34 منجر به کشف بناي ارزشمندي از دوره هخامنشي شود نظريه پرديس بودن اين محوطه اثبات مي شود و آن وقت با اطمينان مي توان گفت که راه موسوم به راه شاهي همان ديوار پرديس است.»
کشف يک بناي ارزشمند در محوطه 34 باعث مي شود تا مسئولان سد نيز نسبت به ميزان آبگيري خود تجديد نظر کنند. هم اکنون آبگيري سد سيوند باعث مي شود تا ميزان آب تا يک متري محوطه 34 بالا بيايد. در صورتي که کاوش ها در اين سايت منجر به شناسايي بناي ارزشمندي از دوره هخامنشي شود، ميزان آبگيري سد سيوند نيز کاهش مي يابد.
سد سيوند يكي از جنجال برانگيز ترين پروژه هاي سد سازي در كشور است. اين سد روي رودخانه پلوار ( سيوند ) و در تنگه اي به نام بلاغي ساخته شده است. اين يكي از چشم اندازهاي پاسارگاد محسوب مي شود و آبگيري سد سيوند 130 اثر باستاني و تاريخي اين تنگه را با خود زير آب مي برد. با همكاري و تعامل ميان مسئولان پروژه سد سيوند و نجات بخشي تنگه بلاغي؛ تيم هاي مشتركي از ايران و كشورهاي خارجي در اين تنگه كاوش هاي باستان شناسي انجام داده اند تا پيش از آبگيري سد سيوند؛ بخشي از آثار موجود در اين تنگه را نجات دهند.