خبر گزاری میراث فرهنگی          http://www.chn.ir/News/?section=2&id=26809  

۱۳۸۴/۸/۲۴ - 24:55:00

كشف گورستان روستاييان هخامنشي در تنگه بلاغي

باستان شناسان تنگه بلاغي در اطراف دهكده كشف شده هخامنشي، گورستان روستاييان را كشف كردند.
 

تهران _ ميراث خبر
گروه استان ها _ حسن ظهوري: باستان شناسان موفق شدند در اطراف دهكده هخامنشي كشف شده در تنگه بلاغي، گورستان افرادي كه روزگاري در اين روستا مي زيسته اند را كشف كنند. اين گورها گرداگرد روستا واقع شده اند.
به تازگي بقاياي يک روستا با 30 خانه باستاني مربوط به دوره هخامنشي در تنگه بلاغي كشف شد. اين روستا نزديك ترين محوطه به سد سيوند است و با آبگيري سد زير آب مي رود. كاوش هاي باستان شناسي در اين روستا نيز باعث شد براي نخستين بار شيوه معماري در دوره هخامنشي كه تاكنون ناشناخته بود، شناسايي شود.
«عليرضا عسگري»، سرپرست ايراني هيات مشترك ايتاليا و ايران در تنگه بلاغي با اشاره به كشف گورستان اهالي روستاي هخامنشي گفت: «در اطراف روستاي هخامنشي و دامنه آن موفق شديم 15 گور از اهالي روستاي هخامنشي را شناسايي كنيم. شواهد باستان شناسي نشان مي دهد كه تعداد گورهاي اين روستاي هخامنشي بيشتر از 15 گور است و گورستان اين روستا دور تا دور آن قرار گرفته است.»
او گفت: «از آنجا كه به پايان دومين فصل كاوش در تنگه بلاغي نزديك مي شديم تنها موفق شديم سه گور از 15 گور شناسايي شده را كاوش كنيم اين در حالي است كه اين گورستان نياز به كاوش هاي باستان شناسي بيشتري دارد.»
گورستان هاي هخامنشي بيشتر به گور دخمه ها شهرت دارند اما گورستان كشف شده در تنگه بلاغي از نوع گور دخمه اي نيست و مردم دامنه كوه را براي گورستان خود انتخاب كرده اند.
عسگري با اشاره به اين نكته گفت: «سه گور كاوش شده به صورت چمباتمه اي است و جسد به صورت جنيني در خاك قرار گرفته است. مشابه چنين تدفيني پيش از دوره هخامنشي و در دوره عصر آهن ( 3450 تا 2550 سال پيش ) نيز رايج بوده است اما ظروفي كه در گورها به عنوان هداياي قبور گذاشته شده است به دوره هخامنشي مربوط مي شود و اين موضوع نشان مي دهد احتمالا گورستان متعلق به افراد همين روستا بوده است.»
نمونه چنين گورهايي در دوره هخامنشي بسيار كم ديده شده است به همين علت اين محوطه باستاني نياز به كاوش هاي بيشتر باستان شناسي دارد.

عسگري با اشاره به اين موضوع گفت: «ما نگران هستيم كه سد سيوند آبگيري خود را آغاز كند و ما موفق نشويم روي گورهاي باستاني اين روستاي هخامنشي كاوش هاي لازم را انجام بدهيم. از سوي ديگر هيات ايتاليايي عازم كشور خود است، در اين صورت هيات ايراني به تنهايي موظف به كاوش در اين محوطه باستاني است.»
سد سيوند يكي از جنجال برانگيز ترين پروژه هاي سد سازي در كشور است. اين سد روي رودخانه پلوار ( سيوند) و در تنگه اي به نام بلاغي ساخته شده است. اين تنگه كه به راه شاهي موسوم است يكي از چشم انداز هاي پاسارگاد محسوب مي شود. آبگيري سد سيوند 130 اثر باستاني و تاريخي اين تنگه را با خود زير آب مي برد. هم اكنون با همكاري و تعامل ميان مسئولان پروژه سد سيوند و نجات بخشي تنگه بلاغي؛ تيم هاي مشتركي از ايران و كشورهاي خارجي در اين تنگه مشغول كاوش هاي باستان شناسي هستند تا پيش از آبگيري سد سيوند؛ بخشي از آثار موجود در اين تنگه را نجات دهند.
عسگري با اشاره به تعامل ميان مسئولان سد و پروژه نجات بخشي گفت: «مسئولان سد در طول كاوش همكاري لازم را با ما داشته اند و از انجام هيچ كاري دريغ نكردند.»
دومين فصل از كاوش هاي باستان شناسي در تنگه بلاغي روي دهكده هخامنشي با سرپرستي عليرضا عسگري از ايران و پروفسور كالياري از ايتاليا پس از يك ماه و نيم به پايان رسيد و نتايج شگفت انگيزي داشته است.
تنگه 18 كيلومتري بلاغي در 9 كيلومتري پاسارگاد واقع شده است.

كشف30 خانه روستايي هخامنشي در تنگه بلاغي
باستان شناسي زير آب در تنگه بلاغي ممكن نيست


كاخ هاي پاسارگاد، الگوي خانه سازي روستاييان هخامنشي