تهران _ ميراث خبر

http://www.chn.ir/News/?section=2&id=29543

سوم اسفند 1384 ـ 22 فوريه 2006                                بازگشت به صفحه اصلی

 

سه مجموعه ساختماني دوره فراهخامنشي در تنگه بلاغي کشف شد

 


گروه استان ها، حسن ظهوري: بررسي هاي ژئوفيزيک در بخش شمالي محوطه 64 تنگه بلاغي منجر به کشف سه مجموعه ساختماني با واحدهاي متعدد مربوط به دوره فرا هخامنشي تا دوره ساساني شد.
بررسي هاي ژئوفيزيک به تازگي و در وسعتي به ابعاد دو هکتار براي شناسايي بخش هاي مسکوني محوطه 64 و ديوار حائل اين محوطه با گورستان محوطه 65 انجام گرفته است.
به گفته سرپرست ايراني هيات ايران و لهستان در تنگه بلاغي اين بررسي ها نشان مي دهد سه مجموعه ساختماني در محوطه اي که به نام 64 خوانده مي شود ، مدفون مانده است که به دوره هاي پس از هخامنشي مربوط مي شود.
«علي اسدي» در اين مورد به ميراث خبر گفت: «نقشه هاي ژئوفيزيک نشان مي دهد که اين سه مجموعه ساختماني واحد هاي متعددي دارند که هنوز از کاربري آن ها اطلاعي در دست نيست. به نظر مي رسد که اين مجموعه معماري شامل واحدهاي مسکوني باشد.»
بررسي هاي ژئوفيزيک اين امکان را براي باستان شناسان فراهم مي کند تا بدون حفاري، از آنچه طي ساليان طولاني در زير خاک مدفون مانده اطلاع کسب کنند.
به گفته اسدي ميان مجموعه ساختماني که محوطه 64 را تشکيل مي دهد و گورستان ساساني که محوطه 65 است ديواري قرار گرفته که با بررسي هاي ژئوفيزيک مشخص شد، اين ديوار فضاهاي ساختماني را از گورستان جدا مي کرده است.
سرپرست ايراني هيات ايران و لهستان در اين باره گفت: «آنچه براي باستان شناسان ناشناخته باقي مانده اين است که گورستان به دوره ساساني مربوط است اما مجموعه ساختماني به دوره پس از هخامنشي مربوط مي شود. به همين دليل قرار است با انجام کاوش هاي باستان شناسي رابطه گورستان را با فضاهاي ساختماني مشخص کنيم.»
قرار است سال آينده کاوش در اين محوطه باستاني آغاز شود. اين مجموعه ساختماني از جمله بخش هاي تنگه بلاغي است که با آبگيري سد سيوند غرق مي شود.
سد سيوند در 18 کيلومتري پاسارگاد واقع شده که با آبگيري کامل آن 130 اثر باستاني در آن محدوده زير آب مي رود. هم اکنون با تعامل ميان پژوهشکده باستان شناسي و مسئولان سد، دومين فصل کاوش در تنگه بلاغي با حضور هياتي ايراني و آلماني براي جستجوي زندگي پيش از تاريخي در اين تنگه آغاز شده است.

 

بازگشت به صفحه اصلی