بازگشت به صفحه اصلی

آيا شما هم نامه ي سرگشاده را امضا کرده ايد؟ 

 

آيا نقش جهان از ليست ميراث جهانی خارج می شود؟

 

به دليل کوتاهی مسئولان سازمان ميراث فرهنگی مهلت تعديل جهان نما بدون نتيجه به پايان رسيد

 

مهلت تعديل برج جهان‌‏نماي اصفهان به پايان رسيد. اين در حالي است كه دو طبقه از ارتفاع اين برج هنوز كاهش پيدا نكرده است.
به گزارش خبرنگار ايلنا, امروز آخرين فرصتي بود كه يونسكو جهت تعديل طبقات برج جهان‌‏نما, در اختيار ايران قرار داده بود و علي‌‏رغم كاهش دو طبقه‌‏اي اين برج كه تاكنون صورت گرفته, همچنان دو طبقه ديگر از ارتفاع آن بايد كاسته شود.


سعيد بكتاش, رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان, در گفت‌‏وگو با خبرنگار ايلنا, با بيان اين مطلب، تصريح‌‏كرد: براساس توافقي كه با شهرداري اصفهان شده‌‏ بود, آنها موافقت كردند دو طبقه باقي مانده را با حداكثر سرعت تخريب كنند و عمليات اجرايي آن نيز آغاز شد.
وي، با اشاره به كندي عمليات كاهش طبقات برج جهان‌‏نما, افزود: دليل آن سخت بودن سنگ‌‏هاي به كار رفته در اين برج است ؛ ولي اين عزم سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و مجموعه دولت است كه طبقات برج جهان‌‏نما كاهش يابد.
بكتاش، در خصوص سفر بازرسان يونسكو به تهران, گفت: در جلسه‌‏اي از آنها خواستيم تا از اراده دولت در زمينه كاهش برج جهان‌‏نما با خبر شوند و گزارش‌‏هاي خود را در خصوص مراحل كاهش اين برج به آنها ارايه داديم.
وي، در ادامه گفت: البته آنها علاقه‌‏مند بودند كه از مراحل كاهش اين برج بازديد به عمل آورند كه به دليل كنسل شدن پرواز تهران - اصفهان, از اين كار منصرف شدند.
رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان، دليل اصلي تعويق تعديل برج جهان‌‏نما را قصور مسوولان قبلي سازمان ميراث فرهنگي و شهرداري و شوراي شهر استان اصفهان دانست و تاكيد كرد: نبايد كار به تصميم‌‏گيري در يونسكو كشيده مي‌‏شد.
وي، در خصوص مقصر اصلي عدم كاهش طبقات برج جهان‌‏نماي اصفهان, اظهارداشت: اين موضوع بايد در مراجع بالاتر حل و فصل شود و من در اين خصوص در مقامي نيستم كه مقصر را مشخص كنم.
رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان, در خصوص اعلام نظر نهايي يونسكو در خصوص ميدان نقش جهان‌‏, اعلام كرد: آنها حدود سه ماه ديگر تشكيل جلسه خواهند داد و پس از مطالعه گزارش بازرسان، نظر نهايي خود را اعلام مي‌‏كنند.
بكتاش، در رابطه با راي نهايي يونسكو ابراز خوش‌‏بيني كرد و گفت: ما از هر راه ممكن اجازه نمي‌‏رهيم نقش جهان‌‏از ليست آثار جهاني خارج شود ؛ البته به احتمال زياد آنها چنين رايي نيز نخواهند داد

خبرگزاری کار