بازگشت به صفحه اصلی

 

باغ نماها و استخر و حوضچه هایي به سبک دوره هخامنشی

 در نقش رستم ساخته خواهد شد

 

حسن ظهوری

محوطه باستاني نقش رستم واقع در 3 كيلومتري تخت‌جمشيد، به سبك ساختارهاي هخامنشي محوطه‌سازي و به منظور گردشگري مورد بهره‌برداري قرار مي گيرد.

«حميدرضا رضايي»، مدير ميراث فرهنگي و گردشگري مرودشت با اعلام اين خبر افزود: «طرح محوطه‌سازي و گردشگري نقش رستم طي سه مرحله از سال 1383 آغاز و در همان زمان چايخانه اين محوطه ميراث جهاني پذيراي مسافران و گردشگران شد. اين طرح طي دو مرحله  بعدي به محوطه‌سازي و احياء ساختارهاي هخامنشي و شبيه سازي اين آثار مي‌پردازد.»

 

وي در توضيح اين مطلب به ميراث خبر گفت: «در مرحله دوم قرار است با احداث استخر و باغ‌نماهاي هخامنشي به تعريف اين دوره تاريخي بپردازيم. همچنين احياء حوضچه بزرگي به سبك هخامنشي نيز در اين مرحله ديده شده است.»

 

به گفته رضايي مرحله سوم به احياء يك سينماي روباز به منظور نمايش فيلم‌هاي مستند از تخت‌جمشيد، پاسارگاد و نقش رستم اختصاص پيدا مي‌كند.

 

 در اين بخش مردم با نشستن روي صندلي‌هايي كه طراحي مي‌شوند، به ديدن فيلم‌هاي مستند مي‌نشينند.

 

رضايي با بيان اين‌كه اكنون مسير بازديد از نقش‌رستم اشتباه است به ميراث خبر گفت: «اين مسير به نحوي ديده شده كه به اشتباه مردم ابتدا در كنار ديدن از آثار هخامنشي با آثار اسلامي نيز مواجه مي‌شوند .در مسير جديد، بازديد كنندگان ابتدا آثار ايلامي و سپس هخامنشي تا اسلامي را مي‌بينند كه مسير صحيح‌تري است.»

 

هزينه برآورد شده براي اين طرح 600 ميليون تومان است كه تا كنون 300 ميليون آن پرداخت شده است.

 

اين طرح قرار است تا سال‌آينده مورد بهره‌بردراي قرار گيرد.

 

محوطه باستاني نقش رستم شامل مقره شاهان هخامنشي از قبيل داريوش اول و خشايارشاه و همچنين نقش شاهان ساساني و كتيبه‌اي از دوره اسلامي است.

 

مرودشت(خبرگزاري ميراث فرهنگي)ميراث استان‌ها _ ۱۳۸۵/۷/۱۸

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=34511