بازگشت به صفحه اصلی

 

 

سد ملا صدرا هفت هزار سال تاريخ فارس را به زير آب برد.

آبگيري سد ملاصدرا باعث شد بخش‌هايي از محوطه هفت هزار ساله "مهرعلي فارسي" استان فارس زير آب رود. براي كاوش در اين محوطه باستاني مجوز صادر شده ولي وزارت نيرو اعلام کرده که قادر به پرداخت هزينه‌هاي اين كاوش نيست.

 

شيراز(خبرگزاري ميراث فرهنگي)ميراث استان‌ها _ آب‌هاي خروشان سد "ملاصدرا" در استان فارس، محوطه هفت هزار ساله "مهرعلي فارسي" را مي‌بلعد و اين در ‌حالي‌است كه با وجود اخذ مجوز از سوي پژوهشكده باستان شناسي براي كاوش در اين تپه باستاني و لزوم تامين اعتبار از سوي وزارت نيرو ، اين وزارتخانه از پرداخت هزينه‌هاي اين كاوش سر باز مي‌زند.

 

«عزيز الله رضايي‌»، سرپرست هيات كاوش محوطه باستاني مهرعلي فارسي دراين‌باره به ميراث خبر گفت: «محوطه باستاني مهرعلي فارسي يكي از مهمترين محوطه‌هاي باستاني استان فارس است و با وجود فقدان محوطه‌هاي پيش از تاريخي، كاوش در اين تپه مي‌تواند به تعداد بي‌شماري از سئوال‌ها در زمينه دوره پيش از تاريخي استان فارس پاسخ دهد. اما با وجود آن‌كه پيش از آبگيري سد ملاصدرا، اين محوطه باستاني كشف شد، مسئولان سد به سرعت آبگيري سد را آغاز كردند.»

 

به گفته وي هم‌اكنون بخش‌هايي از سطح محوطه را آب گرفته است و با آغاز بارندگي‌هاي پاييزي، اين محوطه باستاني تا ارتفاع 15 متر زير آب مي رود.

 

طبق آخرين توافقات ميان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت نيرو، تمامي سد‌هاي در دست احداث يا مطالعه بايد مورد كاوش‌هاي باستان شناسي قرار گيرند.


مجوز كاوش‌ محوطه هفت هزار ساله مهرعلي فارسي از سوي پژوهشكده باستان شناسي صادر شده است اما از آنجا كه هزينه‌هاي اين كاوش طبق بخش‌نامه‌هاي قانوني به عهده وزارت نيرو است، اين وزارت‌خانه تا كنون هزينه‌هاي كاوش اين محوطه باستاني را نپرداخته است.

 

رضايي در‌اين‌باره گفت: «ما قصد داريم تا سه ماه به صورت مداوم روي محوطه مهرعلي فارسي كاوش كنيم تا آثار موجود در آن را نجات دهيم. براي اين كار تقاضاي 100 ميليون تومان اعتبار كرده‌ايم، اما وزارت نيرو با اعلام اين موضوع كه هم‌اكنون توانايي پرداخت اين مبلغ را ندارد در حقيقت مانع از انجام كاوش‌هاي باستان شناسي شده است.»

 

وي همچنين گفت: «وزارت نيرو اعلام كرده در صورت امكان هزينه‌هاي مربوط به كاوش از سوي پژوهشكده باستان شناسي پرداخت شود تا اين وزارت‌خانه در آينده با پژوهشكده باستان شناسي تسويه كند. اما تجربه سد سيوند نشان مي‌دهد تسويه حساب وزارت نيرو و سازمان آب منطقه‌اي مدت ها به طول مي انجامد.»

 

سازمان آب منطقه‌اي فارس و وزارت نيرو اکنون مبلغ 300 ميليون تومان براي كاوش‌هاي باستان شناسي تنگه بلاغي به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بدهكار است و با گذشت يك سال و نيم از آغاز اين كاوش‌ها، هنوز بدهي خود را تسويه نكرده است.

 

رضايي گفت: «كاوش‌هاي باستان شناسي نيازمند امكانات زيادي از قبيل نقشه بردار، تيم باستان شناسي،‌ كارگر، مواد غذايي، مكان استراحت و ديگر امكانات كاري است كه تمامي ‌آن‌ها از طريق اعتباراتي كه وزارت نيرو در اختيار ما قرار مي‌دهد فراهم مي‌شود. اما تا كنون سازمان آب منطقه‌اي استان فارس و وزارت نيرو از پرداخت هزينه‌هايي كه به عهده‌شان است خودداري مي‌كنند.»

 

به گفته وي، وزارت نيرو نه تنها هزينه‌هاي كاوش رانمي‌پردازد بلكه اعلام كرده در صورتي كه هر چه سريعتر كاوش در محوطه هفت هزار ساله مهرعلي فارسي آغاز نشود با آغاز بارندگي‌هاي فصلي در پاييز اين محوطه غرق مي‌شود.

 

آبگيري سد ملاصدرا با حضور مسئولان وزارت نيرو حدود دو ماه پيش به منظور آبرساني به مزارع كشاورزي آغاز شد.

 

پيش از اين مسئولان سازمان ميراث فرهنگي بارها براي جلوگيري از آبگيري اين سد اقدام كرده بودند اما اقدام آن‌ها نتيجه‌اي در بر نداشت

 

حسن ظهوری

 

شيراز(خبرگزاري ميراث فرهنگي) ۱۳۸۵/۴/۱۱

http://www.chn.ir/News/?section=2&id=32295