15 اسفند 1384

http://www.chn.ir/news/?section=1&id=14698

"مرجان شيخ الاسلامي" مديرعامل خبرگزاري ميراث‌فرهنگي

ميراث‌خبر، خبرگزاري خصوصي است

                            بازگشت به صفحه اول

 

سياست و فرهنگ: نشست شوراي رسانه‌اي سازمان ميراث‌فرهنگي و گردشگري اين بار به جاي پرسش و پاسخ درباره مسائل و مشكلات اين حوزه از قبيل معضلات نمايشگاههاي گردشگري ايران در خارج از كشور، آبگيري سد سيوند، كنسلي زياد تورها و كاهش چشمگير گردشگران و تاثير آن بر بخش خصوصي و راهكارهاي سازمان براي جلوگيري از ضرر و زيان، بيشتر به گفت‌وگويي ميان نمايندگان رسانه‌هاي گوناگون با يكديگر و با رياست سازمان درباره  CHN  و  CHTN تبديل شد.

اين مساله در پي چاپ خبري در آخرين شماره پارسه، نشريه رسمي و داخلي سازمان ميراث‌فرهنگي و گردشگري پيش آمد كه در آن به تاسيس و آغاز به كار بخش انگليسی اشاره شده بود و در عين حال از قول مدير روابط عمومي سازمان آمده بود كه قرارداد سازمان با خبرگزاري ميراث‌فرهنگي لغو شده است و در ارتباط با بازپس‌گيري اموال دولتي از اين موسسه خصوصي اقدام و نام اين خبرگزاري نيز پي‌گيري مي‌شود..


"مرجان شيخ الاسلامي" مديرعامل خبرگزاري ميراث‌فرهنگي كه بيشترين سوالات نشست معطوف به نهاد زير نظر وي بود در اين جلسه حضور نداشت و حاضرين جمع پاسخهاي او را در ارتباط با پرسشهاي طرح‌ شده نشنيدند، بنابر اين از او خواستيم كه توضيحات خود را در اين ارتباط ارائه دهد:

« خبرگزاري ميراث فرهنگي موسسه‌اي کاملا خصوصي با 120 نفر پرسنل، داراي مجمع سهامداران و هيات‌مديره 5 نفره است. طبيعي است که يک موسسه خصوصي در دل خود داراي واحدي براي درآمدزايي و استفاده از تواناييهاي موجود خود در جهت ارايه خدمات جانبي براي تامين هزينه‌هايش باشد.
خبرگزاري ميراث فرهنگي نيز از اين ويژگي مستثني نيست و طبيعي است که به علت پتانسيلهايي  که دارد به بسياري از سازمانها، ارگانها و واحدهاي خصوصي و دولتي بر اساس پيشنهادات و درخواست نياز آنها خدمات ارايه مي‌دهد و در ازاي آن بر اساس قراردادهاي موجود هزينه خدمات خود را دريافت مي‌کند. سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز در دايره همين متقاضيان دريافت  خدمات
CHN و استفاده از پتانسيلهاي اين موسسه جاي داشته است. طبيعي است در صورت اعلام بي‌نيازي قطعا قرارداد جديدي في‌مابين منعقد نخواهد شد.»
مديرعامل
CHN درباره اظهارات اخير مدير روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در خصوص مشکلات في‌مابين، در اختيار داشتن اموال دولتي، فسخ قرارداد سال84 و .... مي‌گويد:
«تاکنون ارتباط
CHN با سازمان ميراث‌فرهنگي و گردشگري به عنوان يکي از حوزه‌هاي خبري، از نوع همکاري و احترام بوده و در جلسات حضوري که با رياست محترم اين سازمان داشته‌ايم نظر ايشان نسبت به فعاليت ميراث خبر مثبت اعلام شده و تاکنون مسئله يا مشکلي وجود نداشته است. همانطور که قبلا نيز اشاره شد ميراث‌خبر موسسه‌اي خصوصي، ثبت‌شده و داراي مجوز رسمي از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است. در واقع اين خبرگزاري هيچگاه به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري وابسته نبوده است، بلکه در قالب قراردادهاي انجام کار و ارايه خدمات با سازمان همکاري داشته‌ايم. بر اساس مفاد همين قراردادها هم تعدادي ميز و رايانه در اختيار خبرگزاري قرار گرفته که حدود 5 درصد تجهيزات موجود در موسسه را تشکيل مي‌دهند. همه اين تجهيزات هم داراي برچسب اموال سازمان ميراث فرهنگي و فهرست معتبر ممهور هستند که در اختيار طرفين قرارداد است. طبعا اين تجهيزات در زمان اتمام کار و تسويه حساب، بر اساس مفاد صريح قرارداد به سازمان مسترد مي‌شوند.
موضوع فسخ قرارداد هم اگرچه امري داخلي محسوب مي‌شود، اما چون به غلط از تريبون رسمي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام شده، لازم است بگويم ضمن استقبال از چنين تصميمي، تا اين تاريخ هيچ اعلام کتبي و رسمي به خبرگزاري ميراث فرهنگي صورت نگرفته، به جز اعتراض شفاهي مدير محترم روابط عمومي آن سازمان مبني بر برجسته نکردن اخبار ارسالي روابط عمومي و پاسخ ميراث‌خبر مبني بر اينکه خبرهاي خبرگزاري توليدي هستند و اخبار فاکسي به طور معمول برجسته نمي‌شوند. جز اين موضوع مسئله ديگري ما بين
CHN واين سازمان وجود نداشته است.»
وي درباره اهداف راه اندازي
CHN مي‌گويد:
«هدف ما از راه‌اندازي خبرگزاري تخصصي حوزه فرهنگ و ميراث فرهنگي، اعتلاي ادبيات رسانه‌اي اين حوزه و فعاليتي استاندارد با خروجي مستند و قابل ارايه در سطح بين‌المللي براي معرفي سرمايه‌هاي فرهنگي، ملي و مذهبي کشورمان بود. اکنون هم با در اختيار داشتن خبرنگاران متخصص و پرتلاش تا حدي به اين مهم دست يافته‌ايم. تا آن جا که به عنوان تنها و نخستين خبرگزاري فرهنگي در دنيا شناخته شده و به عنوان خبرگزاري فرهنگي جهان اسلام (57 کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامي) فعاليت مي‌کنيم.
خبرگزاري ميراث فرهنگي همچنين با توجه به نيروهاي متخصص خود سرمايه‌اي ملي است و متعلق به فرهنگ و تمدن اين مرزوبوم و همه مسلمانان جهان است.»
وي ضمن آرزوي موفقيت براي تمامي خبرنگاراني که در حوزه فرهنگ فعاليت دارند گفت: «اميد دارم با تلاش و پيگيري خبرنگاران هشيار و حرفه‌اي حوزه فرهنگ، هويت واقعي و فرهنگ غني ايران آنچنان که شايسته ايرانيان است به تمام جهان معرفي شود. موضوع فرهنگ و ميراث فرهنگي متعلق به همه مردم است و همگي به خاطر حفظ و اعتلاي آن تلاش مي‌کنيم. خبرنگاران اين حوزه ناظران و معتمدان افکار عمومي در حفظ اين مواريث به شمار مي‌آيند.»

 بازگشت به صفحه اول