بازگشت به صفحه اصلی

آيا شما هم نامه ي سرگشاده را امضا کرده ايد؟

کشف کوره های 7 هزار ساله سفال در تنگه بلاغي

 

ميراث استان‌ها‌ ـ بررسي‌هاي ژئوفيزيک در محدوده کوره‌هاي هفت هزار ساله پخت سفال در تنگه بلاغي نشان مي‌دهد دست کم 4 کوره ديگر مربوط به دوره باکون، هزاره پنجم پيش از ميلاد، زير جاده خاکي تنگه بلاغي مدفون مانده است.

«مژگان سيدين»، سرپرست ايراني هيات مشترک باستان شناسي ايران و آلمان در تنگه بلاغي در اين مورد به ميراث خبر گفت: «تا کنون 5 کوره مربوط به پخت سفال از دوره باکون در محوطه 91 تنگه بلاغي کشف شده که نشان مي‌دهد اين محوطه روزگاري کارگاه صنعتي پخت سفال در هفت هزار سال پيش بوده است. هم اکنون بررسي‌هاي ژئوفيزيک از وجود چهار کوره پخت سفال ديگر خبر مي‌دهد.»

از ميان کوره‌هاي بدست‌آمده از تنگه بلاغي، دو کوره به طور کامل و سالم به جاي مانده که هيات باستان شناسي و مرمت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با همکاري يکديگر، قرار است اين دو کوره‌ را پس از تثبيت با جرثقيل از جاي خود بلند کرده و به موزه ببرند.

سيدين درباره 4 کوره پخت سفال ديگر گفت: «اين 4 کوره زير جاده خاکي تنگه بلاغي واقع شده‌اند و با وجود سطح بسيار پاييني که دارند احتمال مي‌دهيم سالم باشند.»

به گفته وي بررسي‌هاي ژئوفيزيک تعداد بيشتري لکه‌هاي سياه رنگ را که مي‌تواند مربوط به کوره‌هاي پخت سفال باشد نشان مي‌دهد، اما هيات باستان شناسي روي 4 نقطه سياه رنگ مطمئن است که کوره‌هاي پخت سفال هستند.

همچنين طي کاوش و بررسي‌هاي باستان شناسي، هيات باستان شناسي ايران و آلمان پس از يک دوره کاوش سه ماهه موفق شدند مکان زندگي اقوامي را که هفت هزار سال پيش در اين کوره‌هاي پخت سفال کار مي‌کردند،  پيدا کنند. اين هيات در محل زندگي ساکنان هفت هزار ساله تنگه بلاغي، بيش از 8 اسکلت انسان در گور‌هاي دسته جمعي و تک نفره پيدا کردند.

کوره‌هاي مدفون مانده در زير جاده تنگه بلاغي با آبگيري سد سيوند غرق مي‌شوند و باستان شناسان اميدوارند اين کوره‌ها در اثر رطوبت درياچه از بين نروند تا باستان شناسان آينده بتوانند روي آن‌ها مطالعه کنند.

سد سيوند، يکي از جنجال برانگيز ترين پروژه‌هاي سد سازي کشور است که در 18 کيلومتري مقبره باستاني کوروش واقع شده است. ساخت اين سد خاکي اواسط مرداد امسال به پايان مي‌رسد و طبق آخرين توافق انجام شده ميان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وازرت نيرو، آبگيري آن منوط به اجازه رسمي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري کشور است.

حسن ظهوري

 

فارس(خبرگزاري ميراث فرهنگي) ۱۳۸۵/۳/۳۰

http://www.chn.ir/News/?section=2&id=32066