بازگشت به صفحه اصلی

 

شانس ثبت جهاني طاق بستان از دست مي‌رود

 

ميراث استان‌ها: شوراي عالي ترافيك شهرهاي کشور براي رفع ترافيك شهر كرمانشاه احداث قطارشهري را براي اين شهر مصوب كرد.در عين حال کارشناسان هشدار مي دهند احداث مسير شمالي _جنوبي اين ريل که به طاق‌بستان ختم مي‌شود،احتمال ثبت طاق‌بستان را در فهرست جهاني يونسکو به صفر مي‌رساند.

اگرچه احداث قطار شهري از حجم ترافيک بالا در کرمانشاه تا حد زيادي مي کاهد اما کارشناسان و مسئولان ميراث فرهنگي ابراز نگراني کرده اند اگر مسير احداث ريل قطار شهري ، حريم طاق بستان را به خطر اندازد، ايران شانس خود را براي ثبت اين اثر در فهرست جهاني يونسکو براي هميشه از دست مي دهد.

"سعيد سليم ساساني"، معاون حمل و نقل ترافيك شهر كرمانشاه در مورد مسير احداث ريل به ميراث خبر مي گويد: «مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافيك شهر كرمانشاه مصوب شوراي عالي ترافيك شهرهاي ايران،  مسيري شمالي _جنوبي براي قطار شهري اين شهر تصويب كرده است كه به طاق‌بستان منتهي مي‌شود.»

 اگرچه مسئولان حمل و نقل و ترافيک به صراحت مسير احداث ريل را عنوان مي کنند اما در عين حال مدير پروژه طاق بستان اين موضوع را در حد شنيده هاي غير رسمي عنوان مي کند:« آنچه ما مي‌دانيم در حد گفت و گوهاي غير رسمي است و تاكنون نامه‌اي مبني بر تصويب ساخت قطار شهري به ما نرسيده و هنوز هيچ گفتگويي بين سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و شهرداري در اين باره انجام نشده است.»

"سيامك خديوي"، مي گويد: ‌« شنيده‌ها حاكي از آن است که قطار شهري از كنار ديوار شكارگاه خسرو مي‌گذرد يعني جايي كه در حال حاضر پل روگذر صياد شيرازي در حال ساخت است. معلوم نيست اين مسير را بر چه اساسي در نظرگرفته اند. به هر حال يا بايد پل روگذر احداث شود يا قطار شهري. 

كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پيش از اين بارها اعلام كردنده بودند ساخت پل روگذر صياد شيرازي حريم شكارگاه خسرو را تهديد مي‌كند. بر همين اساس استانداري كرمانشاه قول داد مسير پل را تغيير دهد و قرار شد با توجه به اين امر ساخت آن از سر گرفته شود. اکنون پس از گذشت يك سال و در حالي که هنوز استانداري نقشه‌هاي پل را در اختيار كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار نداده ،  اين اثر باستاني با مشكل ديگري به نام قطار شهري روبرو شده است .

از سوي ديگر ظاهرا با توجه به ترافيک بالاي منطقه و جوابگو نبودن ناوگان حمل و نقل عمومي ،چاره اي به جز احداث ريل قطار شهري وجود ندارد: «مطالعات نشان مي‌دهد اوج ترافيك سفرهاي داخل شهري كرمانشاه  بالغ بر 23 هزار و 500 هزار سفر است و باتوجه به ميزان بالاي تقاضاي سفرهاي درون شهري، ناگاون اتوبوسراني جوابگوي نياز شهر نيست بنابراين براي رفع مشكل احداث قطار شهري ضروري به نظر مي رسد.»

معاون حمل و نقل ترافيك شهر كرمانشاه با بيان اين موضوع مي گويد که تصويب طرح در حد كليات است و هنوز جزئيات آن مشخص نشده و بررسي و مطالعه بيشتري براي انتخاب مسير لازم است.

ساساني در عين حال تاکيد مي کند که مسير كلي، به طاق بستان منتهي مي‌شود و اگر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پيشنهادي براي آن دارد بايد به گفتگو بنشيند تامشكل رفع شود . 

 پيش از اين كارشناسان اعتقاد داشتند ساخت تله كابين در حريم منظري طاق بستان و احداث پل زيرگذر شهيد صياد شيرازي در عرصه تاريخي شكارگاه خسرو حريم اين اثر تاريخي را بيش از پيش تهديد مي كند. اکنون آن‌ها اطمينان دارند ختم مسير قطار شهري به طاق بستان موضوع جهاني شدن آن را براي هميشه منتفي مي‌كند 

معاون حمل و نقل ترافيك شهر كرمانشاه با اين استدلال که :« قطار شهري پاريس هم از زير موزه لور مي‌گذرد و هيچ مشكلي هم به وجود نيامده است» ، در مورد نگراني هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از احتمال منتفي شدن ثبت جهاني طاق بستان مي گويد:« به هر حال سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بايد خطوط قرمز خود را مشخص كند. بايد مشخص شود كه احداث قطار شهري چقدر تاثير مثبت و منفي روي طاق بستان دارد.» 

وي البته تاکيد مي کند که طرح احداث قطار شهري كرمانشاه در حد كليات تصويب شده و مسير‌هاي آن با گفتگوهاي كارشناسي قابل تغيير است.

حريم طاق بستان در سال 49  به تصويب رسيد. اين حريم محوطه بسيار وسيعي را شامل درياچه، سراب و جنگل در بر مي گيرد  .

 از سال 58 ساخت و سازهاي بي رويه، پيامدهاي جنگ، هجوم افراد بي خانمان، دلالان و زمين خواران اين فضاي زيبا را به يك فضاي بسيار محدودي تبديل كرده است.

در صورتي که امروز از ساخت وسازهاي عرصه و حريم اين اثر ارزشمند جلوگيري نشود، اين امر در ثبت جهاني آن تاثير منفي مي گذارد. 

هلال بزرگ طاق بستان در استان كرمانشاه ايران كه به وسيله خسرو دوم آخرين پادشاه بزرگ ساساني (590-628) بنا شده است، در واقع يك اثر يادبود و بيانگر قدرت سياسي پادشاه ساساني است كه او را در سه نقش رئيس مذهب رسمي كشور، يك رزمجوي دلاور و يك شكارچي نيرومند نشان مي دهد. 

 اين منطقه به عنوان مكاني بهشت آسا براي استراحت تابستاني دربار ساساني و اقامتگاه درباريان براي نماشاي مراسم و برگزاري جشن هاي درباري و مذهبي از جمله دو رسم بزرگ نوروز در بهار و مهرگان در پاييز بود.

كرمانشاه_خبرگزاري ميراث فرهنگي _۱۳۸۵/۳/۳۱

http://www.chn.ir/news/?Section=2&id=31953