بازگشت به صفحه اصلی

کارشناسان با استفاده از سنگ های دوره  هخامنشی معدن سيوند

  آرامگاه کوروش بزرگ را مرمت خواهند کرد

 

كارشناسان مرمت آرامگاه كوروش در پاسارگاد با تهيه سنگ‌ از معدن سيوند كه زماني سنگ‌هاي مقبره از آن تهيه شده است، قصد دارند درزها وشكاف‌هاي به وجود آمده در اين بناي باستاني را پر كنند.

«حسن راه‌ساز»، سرپرست تيم مرمت آرمگاه كوروش در اين‌باره به ميراث خبر گفت: «50 سال پيش هنگامي كه مرحوم سامي به مرمت آرامگاه كوروش پرداخت براي پر كردن درزها و شكاف‌ها از سيمان استفاده كرد. اما اين روش مناسبي براي مرمت آرامگاه كوروش نبود و به همين خاطر اكنون تمام سيمان‌ها برداشته شده و به جاي آن سنگ‌هاي معدن سيوند كه خود ‌آرامگاه نيز از همين سنگ‌ها تهيه شده است استفاده مي‌شود.»

بيشترين شكاف‌ها روي شيب سقف آرامگاه ديده مي‌شود كه به علت نفوذ آب‌ باران از اين قسمت ‌آرامگاه، بيشترين خطر را هم براي اين بناي باستاني در پي دارد.

راه‌ساز گفت: «سنگ‌هايي كه از معدن استخراج شده است به اندازه درزهاي به وجود آمده برش مي‌خورند و در جاي خود قرار مي‌گيرند. در صورتي كه قطعات سنگ براي پوشش درزها بزرگ باشد از بست‌هاي دم‌چلچله‌اي به عنوان روشي سنتي براي اتصال ميان سنگ‌ها استفاده مي‌شود.»

مرمت آرامگاه كوروش از اوايل امسال وارد مرحله تازه‌اي شد و تيمي متشكل از كارشناسان و استاد‌كاران مرمت سنگ مشغول مرمت سقف اين مقبره باستاني شدند.

در نخستين اقدام 9 قطعه سنگ عظيم سقف آرامگاه كه هركدام بيش از 5 تن وزن داشتند جابه‌جا شده و در جاي اصلي خود قرار گرفتند.

 اين سنگ‌ها در گذشته و هنگام مرمت آرامگاه به صورت اشتباه نصب شده ‌بودند. از ديگر كارهاي انجام شده در مرمت آرمگاه كوروش، احياء بست‌هاي دم‌چلچله‌اي است كه بخشي از سنت ساخت بناهاي سنگي در دوره هخامنشي محسوب مي‌شود.

آرامگاه كوروش يكي از مهمترين بناهاي باستاني كشور است كه طي اجلاسي در سال 2004 در شهر سوچو چين در فهرست ميراث جهاني جاي گرفت. اين اثر ارزشمند در استان فارس و در پاسارگاد قرار گرفته است.

حسن ظهوري

فارس(خبرگزاري ميراث فرهنگي)ميراث استان‌ها _ ۱۳۸۵/۶/۱۷

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=33857