بازگشت به صفحه اصلی

آيا شما هم نامه ي سرگشاده را امضا کرده ايد؟

از روزی که کوره های سفال در تنگه بلاغی کشف شد (16 فروردين 58)

 تا هجدهم شهريور 58 (نهم آگوست 2006)

 

دومين كوره هفت‌هزار ساله پخت سفال راهي پاسارگاد مي‌شود (18 شهريور)

 

مژگان سيدين، سرپرست هيات مشترک باستان شناسي ايران و آلمان: «از آنجايي که برخي از کوره ها که تعداد آن ها به سه کوره مي رسد کامل بدست آمده است قصد داريم تا براي نگهداري بهتر و بازديد عمومي، آن ها را تثبيت کرده و از جاي خودشان انتقال داده و راهي موزه پاسارگاد که در آينده راه اندازي مي شود کنيم.» (بيست و پنجم ارديبهشت 1385)

 

حسن راه ساز سرپرست هيات انتقال کوره ها: «از ميان كوره‌هاي كشف شده، سه كوره از ديگر كوره‌ها سالم‌تر است كه يكي از اين كوره‌ها كه در وضعيت بدتري به سر مي‌برد به منظور شناسايي شيوه عملكرد آن توسط هيات باستان‌شناسي باز شد. به همين دليل دو كوره‌ سالمي كه از اين تنگه باستاني به دست‌آمده است به پاسارگاد منتقل مي‌شود.» (هجدهم شهريور 1385)

 

عمليات استحكام بخشي و آماده‌سازي دومين كوره هفت‌هزار ساله تنگه بلاغي براي جابجايي و نجات بخشي آغاز شده و قرار است اين كوره پخت سفال راهي پاسارگاد شود.

 

«حسن‌ راه‌ساز»، سرپرست هيات نجات‌بخشي كوره‌هاي سفال‌گري در تنگه بلاغي در اين مورد به ميراث خبر  گفت: «نخستين كوره دو هفته پيش جا به جا شد و اكنون در دفتر پاسارگاد نگهداري مي‌شود. پس از آن آماده‌سازي دومين كوره كه به لحاظ شكلي با كوره نخست متفاوت است آغاز شد و تا دو هفته ديگر به دفتر پاسارگاد منتقل مي‌شود.»

 

وي افزود: «مرحله استحكام بخشي و ساخت مولاژ دومين كوره به پايان رسيده است و اكنون هيات مرمت در حال ساخت قالب‌بندي و پشت‌بندي كوره هستند كه پس از اين مرحله داخل قالب‌هاي ساخته شده از فون پر مي‌شود تا بتوان حدود 4 تن خاك را به وسيله جرثقيل از جاي خود بلند كرد.»

 

كوره‌هاي پخت سفال در تنگه بلاغي طي كاوش‌هاي باستان‌شناسي هيات مشترك ايران و آلمان در عمليات نجات بخشي تنگه بلاغي و در نزديكي سد سيوندكشف شد. تا كنون 5 كوره پخت سفال توسط اين هيات كشف شده  و سرپرستان اين هيات معتقدند چهار كوره پخت سفال ديگر در مسير جاده تنگه بلاغي مدفون مانده‌اند كه شايد ديگر فرصتي براي بيرون آوردن آن‌ها وجود نداشته باشد.

 

راه ‌ساز با بيان‌اين‌كه تنها دو كوره از تنگه بلاغي به دفتر پاسارگاد منتقل مي‌شود افزود: «از ميان كوره‌هاي كشف شده، سه كوره از ديگر كوره‌ها سالم‌تر است كه يكي از اين كوره‌ها كه در وضعيت بدتري به سر مي‌برد به منظور شناسايي شيوه عملكرد آن توسط هيات باستان‌شناسي باز شد. به همين دليل دو كوره‌ سالمي كه از اين تنگه باستاني به دست‌آمده است به پاسارگاد منتقل مي‌شود.»

 

سد سيوند آماده آبگيري مي شود و به گفته مسئولان وزارت نيرو قرار است   اواسط آذر آبگيري آن آغاز شود.

 

طبق آخرين توافق‌ها ميان وزارت نيرو و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، راي نهايي آبگيري سد سيوند به عهده سازمان ميراث فرهنگي گذاشته شده و هنوز اين سازمان در خصوص آبگيري سد سيوند نظري نداده است.

حسن ظهوری

فارس(خبرگزاري ميراث فرهنگي)ميراث استان‌ها _ ۱۳۸۵/۶/۱۸

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=33843

 

 

نخستين كوره 7 هزارساله پخت سفال در تنگه بلاغي از جاي خود بلند مي‌شود(24 مرداد 58)

 

صبح فردا 25 مرداد ماه سال جاري، نخستين كوره 7 هزار ساله پخت سفال در تنگه بلاغي از جاي خود بلند شده و به پاسارگاد برده مي‌شود. اين نخستين باري است كه چنين شي‌اي با چنين قدمت از جاي خود بلند مي‌شود.

 

دكتر «محمد‌حسن طالبيان»، مدير بنياد پژوهشي پارسه و پاسارگاد با اعلام اين خبر گفت: «از يك ماه قبل تلاش‌ها براي جابجايي سه كوره پخت سفال متعلق به هزاره پنجم پيش از ميلاد در تنگه بلاغي آغاز شده است و فردا ثمره تلاش يك‌ماهه با برداشتن نخستين كوره حاصل مي‌شود.»

 

به گزارش ميراث خبر وي با بيان اين‌كه تمام تدابير امنيتي براي انتقال اين كوره‌ها در نظر گرفته شده است گفت: «پيش از استحكام بخشي كوره‌ها براي بلند‌كردنشان اسكني مجازي از آن‌ها تهيه شده و در كامپيوتر به ثبت رسيده و همچنين مولاژي درست به ابعاد و اندازه آن نيز تهيه شده است تا نمونه‌اي دقيق از آن در دست باشد.»

 

وي همچنين يادآور شد: «از آنجايي كه پس از گذشت 7 هزارسال اين كوره‌ها بسيار سست هستند تمام بخش‌هاي كوره با استفاده از سفت كاري و مصالح استحكام بخشي، بسته بندي شده است تا احتمال فروريزي  كاهش پيدا كند.»

 

قرار است تا با استفاده از جرثقيل نخستين كوره صبح فردا از جاي خودش حركت داده شود و سپس داخل ماشيني قرار داده و راهي پاسارگاد شود. اين نخستين باري است كه شي‌اي با وزن و سنگيني كوره‌هاي پخت سفال و آن‌هم با قدمتي قريب به 7 هزار سال از جاي خودش حركت داده مي‌شود. يكي از كوره‌هاي كشف شده بيش از 2 متر ارتفاع دارد.

فارس(خبرگزاري ميراث فرهنگي)ميراث استان‌ها _ ۱۳۸۵/۵/۲۴

http://www.chn.ir/News/?section=2&id=33339

 

 

 

کوره هاي 7 هزار ساله پخت سفال تنگه بلاغي به نمايش درمي آيند

(25 ارديبهشت 58)

 

کوره هاي هفت هزار ساله پخت سفال که در کاوش هاي اخير باستان شناسان ايراني و آلماني در تنگه بلاغي کشف شده است براي نگهداري بيشتر و بازديد عمومي راهي موزه پاسارگاد مي شوند.

 

«مژگان سيدين»، سرپرست ايراني هيات مشترک باستان شناسي ايران و آلمان در اين باره گفت: «تا کنون بيش از 5 کوره پخت سفال در تنگه بلاغي کشف شده است که قدمت آن ها به دوره باکون (6 تا 7 هزار سال پيش)، مي رسد. برخي از اين کوره ها به طور کامل بدست آمده است.»

 

وي در ادامه گفت: «کوره هاي پخت سفال و تعداد زياد آن ها نشان مي دهد که 7 هزار سال پيش در تنگه بلاغي و در نزديکي سد سيوند کارگاه هاي صنعتي توليد سفال وجود داشته و اين موضوع حاکي از تفکر صنعتي آن دوران دارد.»

 

سيدين با اشاره به انتقال کوره هاي پخت سفال گفت: «از آنجايي که برخي از کوره ها که تعداد آن ها به سه کوره مي رسد کامل بدست آمده است قصد داريم تا براي نگهداري بهتر و بازديد عمومي، آن ها را تثبيت کرده و از جاي خودشان انتقال داده و راهي موزه پاسارگاد که در آينده راه اندازي مي شود کنيم.»

 

ساخت و گشايش موزه پاسارگاد از پيش از انقلاب آغاز شد اما با وقفه هاي فراواني که براي آن پيش آمد تا امروز آماده بهره برداري نشده است. اين موزه قرار است تا با بودجه کلاني از سوي وزارت نيرو و سازمان آب منطقه اي استان فارس احداث شود.

 

هم اکنون سه هيات ايران و آلمان، ايران و فرانسه و ايران و ايتاليا در تنگه بلاغي مشغول کاوش هاي باستان شناسي هستند.

 

بر اساس آخرين توافقات انجام گرفته با سازمان اب منطقه اي استان فارس، آبگيري سد سيوند تنها با اجازه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري امکان پذير خواهد بود.

حسن ظهوري:

تهران _ ميراث خبر گروه ميراث استان ها، ۱۳۸۵/۲/۲۵

http://www.chn.ir/News/?section=2&id=31364

 

 

 

 

 

 

کشف کوره‌هاي 6 هزار ساله سفال در تنگه بلاغي

(16 فروردين 58)

هيات مشترک ايران و آلمان در کاوش هاي باستان شناسي تنگه بلاغي موفق شدند بقاياي چند کوره 6 هزار ساله پخت سفال را در اين تنگه باستاني شناسايي کنند.

«مژگان سيدين»، سرپرست ايراني هيات مشترک باستان شناسي ايران و آلمان در اين باره گفت: «محوطه 73 از جمله محوطه هاي باستاني تنگه بلاغي است که در بررسي و شناسايي بقايايي از دوره باکون مربوط به هزاره چهارم پيش از ميلاد در آن شناسايي شد. با آغاز دومين فصل کاوش هيات مشترک ايران و آلمان در تنگه بلاغي قرار شد تا اين محوطه ابتدا با بررسي هاي ژئوفيزيک مورد کاوش قرار گيرد و سپس بر اساس داده هاي ژئوفيزيکي حفاري آغاز شود.» وي افزود: «در بررسي هاي ژئوفيزيک بقاياي چند کوره پخت سفال شناسايي شد که بر اساس نقشه ژئوفيزيک کار حفاري را آغاز کرديم و بقاياي يکي از کوره ها را از زير خاک بيرون آورديم.» به گفته سيدين کوره بدست آمده از محوطه 73 با کوره اي که اوايل سال 84 هيات مشترک ايران و آلمان از محوطه 91 به دست آورده بودند مشابهت دارد. سيدين در توضيح اين مطلب گفت: «اين موضوع که کوره هاي پخت سفال در دو محوطه 73 و 91 با هم مشابهت دارد مي تواند اطلاعات زيادي را در اختيار باستان شناسان قرار دهد و نشانگر آن باشد که در هزاره چهارم پيش از ميلاد، تنگه بلاغي زيست گاه اقوامي از اين دوره باستاني بوده است.» تنگه بلاغي که از آن به عنوان چشم انداز محوطه ثبت جهاني پاسارگاد ياد مي شود در 5 کيلومتري اين محوطه باستاني قرار گرفته است.

ساخت سد سيوند در ميانه اين تنگه باعث شده 130 اثر باستاني موجود در آن در آستانه غرق شدن قرار گيرند. از اواخر سال گذشته با تعامل ميان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت نيرو کاوش هاي باستان شناسي در تنگه بالاغي آغاز شد و طي آن هشت تيم مشترک ايراني و لهستاني، فرانسوي، آلماني، ايتاليايي، ژاپني، کاوش هاي باستان شناسي را در اين تنگه آغاز کردند و اطلاعات بي شماري از اين محوطه باستاني بدست آمد. هم اکنون به علت کاوش هاي باستان شناسي آبگيري سد سيوند يک سال به تعويق افتاده است.

تهران _ ميراث خبر ميراث استان ها: تهران _ ۱۳۸۵/۱/۱۶

http://www.chn.ir/News/?section=2&id=30408