بازگشت به صفحه اصلی

 

 

 

قسمتی از نامه يک عضو «کميته بين المللی نجات پاسارگاد» از ايران

 

 يکی از دلايل توقيف نشريه شرق توجه به تاريخ و فرهنگ ايران و به خصوص پاسارگاد بوده است؟

 

امروز، بيستم شهريور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حکم تعطيل نشريه شرق، پر تيراژ ترين و حرفه ای ترين نشريه ايران، را با اتهام «تخلفات مکرر»  صادر کرد. در اين حکم آمده است که: «هيات نظارت بر مطبوعات روزنامه شرق را به اتفاق آرا توقيف و پرونده تخلفات آن را به دادگاه ارسال كرد.»

شايعات زيادی اکنون در ايران بر سر آنچه که عنوان تخلف گرفته بر سر زبان هاست و گفته می شود که اين به اصطلاح «تخلفات»، که حدود هفتاد مورد است،  (و تخلف های ديگر ناگفته) با هيچ کدام از قوانين موجود  ايران  جرم و تخلف به حساب نمی آيد و فقط سليقه هيات نظارتی بوده که تاب ديدن نگاه و نظر متفاوت از خود را ندارند. گفته می شود که  يکی از دلايل اين توقيف توجه خاص شرق به تاريخ و فرهنگ ايران باستان و به خصوص به مساله پاسارگاد و آبگيری احتمالی سد سيوند بوده است.

بايد توجه داشت که شرق تنها نشريه ی ای در ايران بود که در چند ماهه اخير بهترين گزارشات را در ارتباط با پاسارگاد و خطرات ناشی از آبگيری سد سيوند انتشار داده بود.

اکنون به نظر می آيد که از ديد  برخی از تصميم گيرنده ها، حتی دوست داشتن گذشته فرهنگی ايران، و نگرانی از به خطر افتادن آن، نيز به فهرست بلند تخلفات اجتماعی افزوده شده و «خط قرمز» ها، به پاسارگاد  و تنگه بلاغی نيز رسيده است. اگر چه اين  خط قرمز، از چند ماه پيش که سايت فرهنگی و غيرسياسی   نجات پاسارگاد را فيلتر کردند  شروع شده بود. اين گروه با اين کار به وضوح اخطار کردند که نبايد از فرهنگ و تاريخ ايرانی تجليل کرد و به خصوص نبايد از خطراتی که آثار  تنگه بلاغی و آرامگاه کوروش را به خطر می اندازد سخنی گفت و نوشت.