بازگشت به صفحه اصلی

بقاياي 5 هزار سال سکونت در دره بلاغي کشف شد

روستاي هخامنشي در نزديکي سد سيوند واقع شده  و با آبگيري اين سد در درياچه آن غرق مي‌ شود.

 تاکنون باستان شناسان با انجام بررسي‌هاي ژئوفيزيک، بيش از 30 خانه يا اطاق را که اکنون زير

خاک مدفون مانده‌اند، در اين محوطه شناسايي کرده‌اند.

 

ميراث استان‌ها ـ سومين فصل از کاوش‌هاي باستان شناسي روستاي هخامنشي در تنگه بلاغي منجر به کشف و شناسايي 6 دوره استقرار از پيش از تاريخ تا اواخر دوره فراهخامنشي شد. قديمي ترين سکونت در اين محوطه به 5 هزار سال پيش مي‌رسد.

 

«عليرضا عسگري»، سرپرست ايراني هيات مشترک ايران و ايتاليا در محوطه 76 تنگه بلاغي دراين‌باره به ميراث خبر گفت: «تا کنون سه دوره فعاليت باستان شناسي در محوطه 76 و محل قرار گرفتن روستاي دوره هخامنشي انجام گرفته که اين مطالعات نشان مي‌دهد در اين منطقه پيش از دوره هخامنشي نيز سکونتي متعلق به دوره پيش از تاريخي در حدود 5 هزار سال پيش وجود داشته است.»

 

روستاي هخامنشي در نزديکي سد سيوند واقع شده  و با آبگيري اين سد در درياچه آن غرق مي‌شود. تاکنون باستان شناسان با انجام بررسي‌هاي ژئوفيزيک، بيش از 30 خانه يا اطاق را که اکنون زير خاک مدفون مانده‌اند، در اين محوطه شناسايي کرده‌اند.

 

عسگري در ادامه گفت: «از ميان 6 دوره استقرار کشف شده در اين محوطه يک دوره به پيش از تاريخ و ساير آن ها به دوره هاي هخامنشي و فراهخامنشي تعلق دارد.»

 

دوره‌هاي هخامنشي و فراهخامنشي که از آن به عنوان دوره‌هاي تاريخي ياد مي‌شود از سده پنجم پيش از ميلاد آغاز و تا قرون اول ميلادي ادامه پيدا مي‌کند.

 

از ميان استقرا‌هاي کشف شده چهار محله معماري شناسايي شده است که عمده آنها به دوره هخامنشي و فراهخامنشي مربوط مي‌شود.

 

عسگري دراين‌باره به ميراث خبر گفت: «از ميان ساختارهاي معماري کشف شده يک مرحله معماري به دوره هخامنشي و بقيه به دوره فراهخامنشي که بيشتر متعلق به دوره حکومت‌هاي مرکزي در استان فارس است مربوط مي‌شود. در اين مرحله ملات استفاده شده براي احداث بنا، لاشه سنگ و خشت و گل است که مي‌تواند اطلاعات بسيار مفيدي از معماري عوام دوره هخامنشي در اختيار باستان شناسان قرا دهد.»

 

به گفته وي از جمله مهمتربن يافته‌هاي باستان شناسي طي سه فصل کاوش، کشف قطعه سنگي است که مي‌تواند کاربري زير ستون‌ داشته باشد و احتمالا از اين قطعه سنگ‌ براي برپايي ستون‌هاي چوبي استفاده مي‌شده است.

 

عسگري در خصوص ديگر يافته‌هاي باستان شناسي در محوطه 76 گفت: «دو مهره سنگي، چرخ نخريسي، کاسه مرمري و سرپيکان‌هاي هخامنشي و سلوکي از ديگر يافته‌هاي باستان شناسي در محوطه 76 و محل روستاي هخامنشي است.»

 

به گفته عسگري کاوش‌هاي باستان شناسي در محوطه 76 سبب شده است تا اطلاعات زيادي از معماري عمومي دوره هخامنشي به دست آيد.

 

وي دراين‌باره افزود: «تا پيش از اين اطلاعات جامعي از نوع معماري مردم عادي دوره هخامنشي در دست نبوده است اما محوطه 76 دره بلاغي اين امکان را فراهم کرده تا معماري اين دوره را مورد مطالعه قرار دهيم.

 

عسگري با بيان اين‌که بقاياي استخواني بخشي از تغذيه مردم دوره هخامنشي تا فرا هخامنشي را نشان مي‌دهد گفت: «در اين محوطه باستاني بقاياي استخواني حيواناتي از قبيل اسب و خوک و گوزن کشف شده است که برخي از آن‌ها ‌مورد استفاده غذايي مردم دوره هخامنشي و فراهخامنشي بوده است.»

 

محوطه 76 يکي از مهمترين محوطه‌هاي دره بلاغي است که سومين فصل کاوش پايان بخش کاوش‌هاي باستان شناسي در اين محوطه باستاني است. اين محوطه جزء نخستين محوطه باستاني دره بلاغي است که با ‌آبگيري مقدماتي سد سيوند غرق مي‌شود

حسن ظهوری

 

 فارس(خبرگزاري ميراث فرهنگي) ۱۳۸۵/۴/۵

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=32242