بازگشت به صفحه اصلی

کانال‌هاي پرديس کوروش دوباره به مسير باستاني خود باز مي‌گردند

 

مسير کانال‌هاي پاسارگاد سنگي است و يکي از فني ترين اصول مهندسي‌ در کانال‌هاي آبياري باغ‌هاي ايراني محسوب مي‌شود.

 

ميراث استان‌ها: بنياد پژوهشي پارسه و پاسارگاد قصد دارد با برچيدن جاده آسفالته مجموعه باستاني پاسارگاد که اکنون بخش‌هايي از مسير کانال‌هاي آب را قطع کرده است، تمامي کانال‌هاي اين مجموعه باستاني را به هم متصل و مسير آن را احياء و باسازي کند.

 

«محمد حسن طالبيان»، مدير پايگاه پژوهشي پارسه و پاسارگاد دراين ‌باره گفت: «اکنون بخش‌هاي مختلفي از کانال‌هاي آب پاسارگاد کشف شده است و ما امروز مي‌دانيم که اين کانال‌ها از چه طريقي پرديس کوروش را آبياري مي‌کردند. هنگامي که برخي از مسيرها دنبال مي‌شد متوجه شديم   جاده آسفالته در عرصه پاسارگاد که مسير عبور گردشگران به محل کاخ‌ها و ديگر بخش‌هاي پاسارگاد بود از روي قسمت‌هايي از مسير کانال‌هاي آب مي‌گذرد و به همين علت قصد داريم با برچيدن جاده آسفالته دوباره مسير کانال‌ها را بازسازي و احياء کنيم.»

 

مسير کانال‌هاي پاسارگاد سنگي است و يکي از مهندسي‌ترين کانال‌هاي آبياري باغ‌هاي ايراني محسوب مي‌شوند.

 

هم اکنون هيات مرمت سنگ تخت جمشيد مشغول مرمت کانال‌هاي آب پاسارگاد هستند.

 

طالبيان گفت: «با برچيده شدن جاده آسفالته پاسارگاد، مسير اين مجموعه باستاني به صورت پياده در آمده و از آن پس ديگر خودرو وارد مجموعه نمي‌شود.  از سوي ديگر قرار است مسيري براي گردشگران در نظر گرفته شود تا به راحتي از مجموعه پاسارگاد ديدن کنند.»

 

به گفته وي با مرمت و بازسازي مسير کانال‌هاي آب در پاسارگاد هر بيننده‌اي مي‌تواند به راحتي چگونگي حرکت آب و آبياري باغ ها را در دوران کوروش ببيند.

 

حسن ظهوري

 

فارس(خبرگزاري ميراث فرهنگي)ـ ۱۳۸۵/۴/۴

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=32032