بازگشت به صفحه اصلی

آيا شما هم نامه ي سرگشاده را امضا کرده ايد؟ 

 

يکی از استقرارهای مهم دوره هخامنشی در تنگه بلاغی،

 

که قرار بود زير آب غرق شود از خاک بيرون می آيد

 

حسن ظهوري

فصل تازه‌اي از كاوش‌هاي باستان‌شناسي به منظور بيرون‌ آوردن تمامي بخش‌هاي كوشك داريوش در تنگه بلاغي توسط هيات ايران و فرانسه آغاز شد.

 

"محمد تقي عطايي" دراين‌باره به ميراث خبر گفت: «محوطه 34 كه كوشك يا همان كاخ كوچك داريوش درآن واقع شده يكي از استقرارهاي مهم دوره هخامنشي در تنگه بلاغي است. بخشي از اين كوشك بنا به دلايلي كه هنوز مشخص نيست با لودر تخريب شده و در طي نخستين فصل كاوش درآن ايوان به همرا بخشي از تالار مركزي اين بنا از زير خاك بيرون آمد. به همين دليل تصميم به انجام كاوش در يك فصل ديگر گرفته شد.»

 

ايوان بدست آمده ستون‌دار بوده و هيات ايران و فرانسه در كاوش‌هاي سال گذشته چهار كف اصلي ستون‌ها را كه به عنوان پايه از آن‌ها استفاده مي‌شده با رنگ‌هاي سياه و سفيد پيدا كردند.

 

 همچنين اين هيات يك پايه ستون به همراه شالي آن را يافتند كه به صورت گل وارونه و درست شبيه به پايه ستون‌هاي تخت جمشيد است.

 

 اين پايه ستون متعلق به بخشي از كوشك است كه هنوز حفاري نشده است.

 

 تالارهاي بدست‌آمده نشان مي‌دهد كه اين كوشك راهروهايي تودرتو داشته كه به بخش‌هاي ديگر بنا راه پيدا مي‌كرده و آن بخش‌ها هنوز به درستي از زير خاك بيرون نيامده است.

 

عطايي به ميراث خبر گفت: «با توجه به شواهد بدست‌آمده براي بيرون آوردن باقي‌مانده بنا براي فصل ديگري در محوطه 34 برنامه‌ريزي كرديم و با موافقت پژوهشكده باستان‌شناسي كاوش‌ها آغاز شده است.»

 

وي افزود: «با توجه به شواهد به دست‌آمده هيات ايران و فرانسه در اين فصل كل نقشه كوشك هخامنشي را بدست مي‌آورد كه دراين‌ صورت مطالعات باستان‌شناسي اين هيات در تنگه بلاغي كافي است.»

 

بر اساس يافته‌هاي فصل دوم از محوطه 34 و تاريخ گذاري آثار بدست‌آمده؛ و براساس سبك تراش پايه‌ ستون‌هاي بدست‌آمده از فصل دوم به احتمال زياد اين بنا متعلق به دوره اول حكومت شاهان هخامنشي و دوره داريوش اول است.

 

هيات ايران و فرانسه تا كنون دو فصل كاوش را در تنگه بلاغي سپري كرده است و در اين مدت به مطالعه روي آثار دوره هخامنشي در اين تنگه باستاني پرداخته است. همچنين اين هيات راه موسوم به راه شاهي را مطالعه كرده و مشخص كرده است كه اين مسير ديوار غرق شاهان هخامنشي هنگام بودن در تنگه بلاغي است.

 

اين هيات به سرپرستي محمد تقي عطايي از پژوهشكده باستان‌شناسي و رمي بوشارلا از موسسه شرق شناسي فرانسه هدايت مي‌شود.

 

فارس – خبرگزاري ميراث فرهنگي

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=37412

 

 

کلنگ آغاز کاوش های دوباره در تنگه بلاغی

 

سرپرست گروه ايراني هيات كاوش مشترك ايران و فرانسه در حفاري محوطه‌ي 34 تنگه‌ي بلاغي اعلام كرد: كلنگ آغاز كاوش‌ها دوباره در اين محوطه زده شد.

محمدتقي عطايي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ادامه داد: هيات مشترك ايران و فرانسه فصل سوم كاوش خود را در محوطه‌ي 34 تنگه‌ي بلاغي كه كوشكي از دوره‌ي هخامنشي در آن است، آغاز كرد.

وي افزود: در كاوش فصل دوم اين محوطه، نيمي از پلان يك كوشك شاهي مربوط به دوره‌ي هخامنشي مشخص شده بود كه قرار است، در اين فصل بقيه‌ي پلان اين كوشك شناسايي و يك پلان به پلان‌هاي معماري دوره‌ي هخامنشي اضافه شود.

او‌ يادآور شد: محوطه‌ي 34 تنگه‌ي بلاغي در سال 1381 توسط لودر خراب شد كه براي باز كردن اين محوطه بايد نخست خاك‌هايي كه به‌دليل تخريب روي هم انبار شده بودند، جابه‌جا مي‌شدند؛ اما در اين عمليات، يك پايه‌ستون از دوره‌ي هخامنشي پيدا شد. اين پايه‌ستون شبيه پايه‌ستون‌هاي تخت جمشيد (پارسه) و كاملا سياه‌رنگ از نوع سنگ‌هاي معدن مجدآباد است.

عطايي اضافه كرد: پس از كشف پايه‌ستون، شالي همان پايه‌ستون با امضاي حجار آن كه روي شالي و پايه‌ستون يكي بود، به‌دست آمد كه تعلق شالي و پايه‌ستون را به يك مكان نشان مي‌داد.

اين باستان‌شناس با اشاره به اين‌كه نكته كه در فصل نخست كاوش در اين منطقه، مدارك قاطعي مبني بر وجود يك كوشك شاهي به‌دست آمده بودند، توضيح داد: مزيتي كه حفاري دوره‌ي جديد دارد، اين است كه پس از كشف يافته‌هاي فصل دوم از بخش تخريب‌شده‌ي تپه، اميدواريم با كاوش در اين فصل، ديواري مرتفع‌تر يا پايه‌ستوني در جايي پيدا كنيم.

 

http://www.isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-882273&Lang=P