خبر گزاری میراث فرهنگی http://www.chn.ir/News/?section=2&id=26903

۱۳۸۴/۸/۲۷ - 10:03:00
تصميم‌گيري زمان و نحوه آبگيري سد سيوند در كميسيون فرهنگي

زمان و نحوه آبگيري سد سيوند در جلسه كميسيون فرهنگي مجلس با مسئولان ميراث فرهنگي،وزارت نيرو و مجريان تعيين مي شود.
تهران _ ميراث خبر
گروه استان‌ها: هفته آينده كميسيون فرهنگي مجلس با توجه به آخرين نتايج بدست آمده در تنگه بلاغي، در خصوص نحوه و زمان آبگيري سد سيوند تصميم گيري مي كند.
سد سيوند روي رودخانه پلوار ( سيوند ) و در تنگه اي به نام بلاغي ساخته شده است. اين تنگه كه به راه شاهي موسوم است يكي از چشم اندازهاي پاسارگاد محسوب مي شود و آبگيري آن 130 اثر باستاني و تاريخي اين تنگه را با خود زير آب مي برد. هم اكنون با همكاري و تعامل ميان مسئولان پروژه سد سيوند و نجات بخشي تنگه بلاغي؛ تيم هاي مشتركي از ايران و كشورهاي خارجي در اين تنگه مشغول كاوش هاي باستان شناسي هستند تا پيش از آبگيري سد سيوند؛ بخشي از آثار موجود در اين تنگه را نجات دهند.
«محمد حسن طالبيان»، رئيس بنياد پارسه و پاسارگاد و مدير پروژه نجات بخشي آثار تنگه بلاغي با اشاره به پايان كاوش هاي نجات بخشي در اين تنگه گفت: «با پايان دومين فصل كاوش هيات ايراني و ايتاليايي به سرپرستي عليرضا عسگري از ايران و پروفسور كالياري از ايتاليا، نخستين فصل از برنامه نجات بخشي تنگه بلاغي به پايان رسيده است به همين دليل هفته آينده كميسيون فرهنگي مجلس با حضور مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، سد سيوند و وزارت نيرو جلسه اي براي مشخص شدن زمان و نحوه آبگيري سد سيوند برگزار مي‌كند.»
از جمله مواردي كه در اين جلسه مورد بررسي قرار مي گيرد موضوع نجات بخشي آثار تنگه بلاغي است و در صورتي كه خطري آثار به جاي مانده را تهديد نكند، آبگيري مقدماتي آغاز مي‌شود.
طالبيان با اشاره به اين موضوع گفت:«بر اساس توافقات قبلي با سازمان آب منطقه اي استان فارس زمان آبگيري سد سيوند با توافق مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور انجام مي شود و اين سازمان حق دارد روي نحوه آبگيري سد سيوند در مرحله مقدماتي نظارت كامل داشته باشد.»
به گفته طالبيان بر اساس توافقات قبلي؛ در صورتي كه مشكلي براي آثار پشت درياچه سد وجود نداشته باشد، سد سيوند در اسفند ماه آبگيري مي كند. اهميت آبگيري سد در اين فصل آن است كه سيلاب هاي رودخانه سيوند پايان يافته و به همين علت آب كمتري پشت درياچه سد سيوند جمع مي‌شود.
مسئولان پروژه سد سيوند قصد دارند 12 بهمن سال جاري، آبگيري اين سد را آغاز كنند. پس از بسته شدن دريچه هاي سد سيوند30 ميليون متر مكعب فضاي درياچه سد را در بر مي گيرد.